معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم شاهچراغ (ع):
استعمار فرانو به دنبال تعطیلی اندیشه است

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم شاهچراغ (ع) با تاکید بر اینکه شیراز قرن ها مهد تفکر و تعقل بوده است، با هشدار نسبت به خطر تعطیلی فکر در دنیای معاصر گفت: استعمار فرانو میکوشد پیش از شکلگیری سؤال در ذهن انسان، پاسخی آماده ارائه کند و این امر موجب خاموشی اندیشه میشود.
به گزارش خبرگزاری سینا، حجت الله طلایی امروز، 13 آبان ماه در نشست خبری “همایش ملی بررسی جایگاه شیراز در اعتلای علوم عقلی ایران با تأکید بر میراث فکری علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی و نقش تولیت آستانهای مقدس در پاسداشت معارف شیعی، به تبیین اهمیت تاریخی مکتب فلسفی و عقلی شیراز پرداخت.
وی با ابراز تأسف از اینکه در شیراز جایگاه ریشهدار این مکتب آن چنان که باید شناخته نشده است، گفت: بازه تاریخی میان حمله مغول تا دوران صفویه، نقطه اوج رشد تفکر فلسفی و عقلانی در ایران و به ویژه در شیراز بوده است. برخلاف تصور عمومی، پس از هجوم مغول، حوزه فلسفی و عقلی شیراز دچار رکود نشد، بلکه در قرون هفتم تا دهم هجری به بالاترین سطح شکوفایی خود رسید.
طلایی با اشاره به اینکه چهرههایی چون سعدی و حافظ تنها شاعران بزرگ نبوده اند، بلکه اندیشمندان و صاحبان مکتب فکری حکمی نیز محسوب می شوند، افزود: مطالعه آثار آنان سراسر سرشار از عقلانیت، تأمل و حکمت است.
وی تاکید کرد که استعمار فرانو به دنبال تعطیلی فکر و اندیشه است؛ به این معنا که تلاش دارد پیش از شکل گیری پرسش در ذهن انسان، پاسخ آماده ای در اختیار او بگذارد و در نتیجه مسیر اندیشه ورزی بسته می شود. در شهری که قرآن خاستگاه مکتب عقل و فلسفه بوده است، نباید اجازه دارد تفکر و تعقل به حاشیه برود.
معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم شاهچراغ (ع) با اشاره به دانشمندان و اندیشمندانی که موجب بالندگی علوم عقلی شدند، خاطرنشان کرد: جلوههای حکمت در معماری، نقاشی و کاشیکاری دوران ساسانی و اسلامی بهوضوح دیده میشود و بسیاری از آثار تاریخی شیراز بازتاب همین بینش عقلی است. برای نمونه، گنبد حرم احمد بن موسی (ع) نمونهای منحصربهفرد از مکتب معماری شیراز به شمار میآید و در سراسر کشور مشابهی ندارد.
