مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم تأکید کرد:
تحول در رسالت دانشگاه‌ها؛ پرورش خلاقیت و دغدغه‌مندی در عصر دیجیتال

 

 

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رسالت جدید آموزش عالی را پرورش ذهن‌های خلاق و دغدغه‌مند دانست و گفت: بدون بازنگری در نهادهای آموزشی، با چالش «رکود اندیشه» و «بحران هویت انسان دانشگاهی» مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری سینا، دکتر جبار رحمانی در دومین روز از گردهمایی علمی-فرهنگی «در محضر مهر» ویژه دانشجویان ممتاز کشور، با اشاره به ویژگی‌های نسل جدید، بر لزوم تحول در مأموریت دانشگاه‌ها تأکید کرد.

وی در رویداد «مهرتاک» این گردهمایی، با توصیف دانشجویان امروز به عنوان «بومیان دنیای دیجیتال»، اظهار داشت: این نسل با دسترسی سریع و گسترده به اطلاعات زیست می‌کند، اما همین ویژگی گاهی سبب نوعی توهم دانش می‌شود؛ زیرا دسترسی آسان، جایگزین فهم عمیق و تجربه تأمل‌ورزانه شده است.

دکتر رحمانی در ادامه افزود: اگرچه دانشجویان امروز از دانشی جهانی و دقیق برخوردارند، اما باید ظرفیت این دانش را در مسیر «تفکر عمیق، کار عمیق و تأمل طولانی» هدایت کرد.
وی با بیان اینکه نهادهای آموزشی نیازمند بازنگری اساسی هستند، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت با دو چالش جدی مواجه می‌شویم: چالش رکود اندیشه و دیگری بحران هویت انسان دانشگاهی.
این مقام مسئول در پایان، بر اهمیت «شبکه‌سازی علمی» تأکید و تصریح کرد: پیشرفت علمی در گرو کارگروهی، گفت‌وگو و پرسش‌گری نظام‌مند است. اگر دانشگاه به شبکه‌ای از پرسش‌گران تبدیل شود، می‌تواند دوباره به سرچشمه اندیشه و معنا در جامعه تبدیل شود.

 

منبع
وزارت علوم تحقیقات وفناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا