کارشناس حمایت از تولید معاون صنایع دستی کشور گفت؛
بسته‌بندی؛ اهرم حفاظت و ارزش‌افزایی صنایع دستی که نادیده گرفته شده است

 

 

کارشناس حمایت از تولید معاونت صنایع دستی کشور گفت: بسته‌بندی تاثیر بسیار زیادی در حفاظت، هویت‌بخشی و ارزش‌افزایی صنایع دستی دارد اما تولید کنندگان به دلیل تنوع زیاد محصولات، بالا بودن هزینه ها و نگاه سنتی از بسته بندی استاندارد استفاده نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری سینا، روح الله رحمانی اظهار داشت: هزینه بسته بندی محصولات صنایع دستی باید به میزان پنج تا ۱۰ درصد از قیمت فروش یک محصول باشد و نباید هزینه اضافی برای تولید کنندگان داشته باشد چون این محصول در سبد خانوارها قرار ندارد.

وی افزود: بسته بندی محصولات صنایع دستی به دلیل تنوع و سایز نسبت به محصولات صادراتی سخت تر است مثلا اگر یک کارگاه سفال ۳۰ محصول داشته باشد و هر محصول را در سه سایز تولید کند باید برای یک محصول ۹۰ بسته در اندازه های مختلف با تیراژ بالا سفارش دهد به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان برای بسته بندی محصولات خود به روزنامه و پلاستیک بسنده می کنند.

رحمانی، نبود متخصص در مناطق دور افتاده، بالا بودن هزینه بسته بندی، نگاه کردن به بسته بندی به عنوان کالای تبلیغاتی، عدم تناسب تیراژ تولیدات صنایع دستی با تیراژ بسته بندی و تفکر تولید کنندگان قدیمی به عرضه سنتی را از مهم ترین چالش های موجود در زمینه بسته بندی محصولات صنایع دستی در کشور برشمرد.

وی با بیان اینکه وظیفه بسته بندی به عهده تولیدکننده است تا محصول از درب کارگاه سالم به دست مصرف کننده برسد، گفت: صنایع دستی محصول ایستاست و باید بسته بندی از محصول تبعیت کند در حالی که در محصولاتی مانند پسته و زعفران محصول از بسته بندی تبعیت می‌کند و این موارد بسته بندی را سخت‌تر می‌کند.

لزوم فرهنگسازی، حمایت و الزام استفاده از بسته بندی

کارشناس حمایت از تولید معاونت صنایع دستی کشور توضیح داد: در دو دهه قبل مدیران به جای گسترش فرهنگ استفاده از بسته بندی در صنایع دستی به شکل ظاهری بسته یعنی زیبایی آن می پرداختند در صورتی که بخش دولتی نباید به این موضوع بپردازد چون تولید کننده باید هزینه بسته را بپردازد.

رحمانی افزود: ما باید به موضوع فرهنگسازی، حمایت، تشویق و الزام استفاده از بسته بندی بپردازیم. در زمینه فرهنگسازی تاکنون ۵۰ سمینار، جشنواره و مسابقه در استان های مختلف با موضوع تعامل فعالان صنعت بسته بندی و صنایع دستی برگزار شده است و صنعتگران هر استان با فاعلان صنایع دستی در این برنامه ها آشنا شدند. حتی برای فرهنگسازی در این زمینه انیمیشن ساخته ایم و در رسانه های مختلف منتشر شده است تا هنرمندان به ضرورت بسته بندی پی ببرند.

معرفی ۴۰ شرکت بسته بندی به فعالان صنایع دستی

کارشناس حمایت از تولید معاون صنایع دستی کشور گفت: در راستای حمایت و فرهنگسازی برای بسته بندی محصولات صنایع دستی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، ۲ میلیون جعبه به صورت رایگان در اختیار کنندگان قرار دادیم.

رحمانی اضافه کرد: تاکنون ۴۰ شرکت بسته بندی را در استان ها شناسایی و به فاعلان صنایع دستی معرفی کردیم، اما به خاطر شرایط اقتصادی تاکنون به بخش الزام در زمینه بسته بندی ورود نکردیم در حالیکه می‌توانیم زمان ارائه مجوز و در بازدیدها بر این موضوع تاکید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ نشست برای فرهنگسازی بسته بندی در تهران و استان ها برگزار شده است و فرهنگ بسته‌بندی صنایع دستی در حال رشد است.

تولید کنندگان جوان به اهمیت بسته بندی پی بردند

کارشناس حمایت از تولید معاونت صنایع دستی کشور در پاسخ به این پرسش که هنرمندان صنایع دستی تا چه حد به ضرورت بسته بندی پی برده اند، گفت: ما در توجیه نسل جدید موفق بودیم و تولید کنندگان جوان به اهمیت بسته بندی پی برده اند اما نسل سنتی و قدیم زیر بار نمی روند مثلا برخی از تولید کنندگان سفال محصولات خود را با روزنامه بسته بندی و به مشتری عرضه می کنند.

رحمانی ادامه داد: در نمایشگاه هایی که غرفه ها اجاره داده می شود برای تشویق تولیدکنندهایی که محصولات خود را با بسته بندی به فروش می رساندند غرفه ها را با تخفیف به آنها اجاره می دادیم. حتی تسهیلاتی مختص بسته بندی به تولیدکنندگان پرداخت شد اما باید با نظر مدیریت در این زمینه رصد صورت بگیرد تا فرد، تسهیلات را در همین راستا هزینه کند.

وی اذعان داشت: در فضای مجازی به ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی به صورت رایگان مشاوره می دهم این کار در حیطه وظیفه شغلی من نیست اما به خاطر علاقه این کار را انجام می دهم.

وجود ۲۹۹ رشته صنایع دستی در کشور

کارشناس حمایت از تولید معاونت صنایع دستی کشور گفت: ۲۹۹ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که به سه دسته آسیب پذیر از درجه یک تا سه تقسیم می شود. رشته های آبگینه یا شیشه گری شامل سفال، سرامیک و کاشی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از نظر آسیب پذیری درجه یک محسوب می شوند که بسته بندی و حافظت از آنها الزام آور است، محصولاتی مانند خاتم و قلمزنی از نظر آسیب پذیری در درجه دو قرار می گیرد و تمام محصولات صنایع دستی که قابلیت تاشدگی دارند آسیب پذیر نیستند مانند رودوزی های سنتی، دست بافته ها و البسته محلی، نساجی سنتی و حصیر از نظر آسیب پذیری در درجه سه قرار می گیرند که بهتر است بسته بندی داشته باشند.

رحمانی با بیان اینکه ۵۰ درصد محصولات صنایع دستی آسیب پذیر دارای بسته بندی است، افزود: جعبه های بسته بندی به صورت صنعتی برای محصولات انبوه و دستی برای تولیدات محدود تولید می شود مثلا جعبه های فاخر حتی برای یک محصول صنایع دستی هم به صورت تکی تولید می شود اما بسته های صنعتی با تیراژ بیش تر از ۲۰۰ عدد تولید می شود.

وی افزود: محصولات صنایع دستی باید دارای شناسنامه (اطلاعات محصول) برند مشخص، هویت و بسته بندی باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا