معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ؛
حرکت وزارت علوم به سوی پارکهای نسل سوم با آموزش مدیران فناور

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای برنامهای ملی خبر دارد که در آن مدیران فناور و کارشناسان تخصصی تربیت میشوند تا زمینه حرکت پارکهای علم و فناوری کشور به سوی نسل سوم فراهم شود.
به گزارش خبرگزاری سینا، طرح ملی تربیت ۱۰۰ مدیر شاخص در تراز بینالمللی برای آینده زیستبوم نوآوری کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ۱۲ مهرماه با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و جمعی از مدیران و کارشناسان زیست بوم فناوری کشور در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران آغاز شد.
این طرح یکی از مهمترین طرحها در مسیر توسعه مدیریت فناوری کشور است که بر سرمایهگذاری هوشمندانه بر باارزشترین دارایی هر زیست بوم نوآوری، یعنی «سرمایه انسانی نخبه و مدیران توانمند» متمرکز شده است.
محمدنبی شهیکی تاش درخصوص این طرح و برنامههای وزارت علوم گفت: یکی از مهمترین راهبردهای معاونت در دوره جدید، تربیت و توسعه یک شبکه نیروی انسانی توانمند برای هدایت زیستبوم فناوری کشور است.
وی ادامه داد: در همین راستا، چند سرفصل کلیدی برای آموزش، توانمندسازی و تربیت مدیران آینده این حوزه طراحی و در دست اجرا قرار گرفته است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: در این برنامه، تمرکز اصلی بر تربیت مدیران آینده پارکهای علم و فناوری و مراکز نوآوری است تا بتوانند نقش مؤثری در رشد و توسعه این زیستبوم ایفا کنند. از این جهت، بخشی از فعالیتها به تربیت ۱۰۰ مدیر تراز بینالمللی اختصاص یافته است.
شهیکی تاش افزود: علاوه بر تربیت مدیران، بخش دیگری از برنامه به توانمندسازی بدنه کارشناسی پارکهای علم و فناوری اختصاص دارد. با توجه به اینکه پارکهای علم و فناوری کشور باید به سمت نسل سوم حرکت کنند، نیازمند کارشناسانی متخصص در حوزههای گوناگون از جمله خدمات فناوری، جذب سرمایهگذار، دفاتر انتقال فناوری و توسعه بازار هستیم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما نیازمند ایجاد یک اکوسیستم پشتیبان هستیم که در زمینههای مختلف تجاریسازی، مالکیت فکری، توسعه بازار و مشاورههای تخصصی کسبوکار بتواند به پارکها و شرکتهای فناور کمک کند. این شبکه کارگزاران بهمنزله بازوی پشتیبانی پارکها عمل خواهد کرد.
شهیکی تاش با اشاره به اهمیت حمایت از هستههای نوپا در پارکهای علم و فناوری گفت: توانمندسازی شرکتها و هستههای نوآور نیز از اولویتهای اصلی است. در همین راستا، پروژه ملی توانمندسازی طراحی شده است که یکی از بخشهای آن به تربیت نیروی انسانی شاخصی اختصاص دارد که بتوانند پیشران توسعه در پارکها باشند.
به گفته وی این برنامه شامل ۲ دوره آموزشی است؛ دوره نخست بهمدت ۶ ماه در داخل کشور برگزار میشود و دوره دوم سه ماهه در خارج از کشور و در پارکهای فناوری بینالمللی اجرا خواهد شد. در دوره خارجی، مدیران و کارشناسان منتخب با تجربیات بینالمللی پارکها، مدلهای توسعه و ظرفیتهای ایجادشده در این مراکز آشنا میشوند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره محتوای آموزشی دوره ۶ ماهه در داخل کشور توضیح داد: سرفصلهای آموزشی این دوره شامل موضوعاتی چون حکمرانی حوزه فناوری، آشنایی با کلانروندهای فناوری، ظرفیتهای قانونی و ابزارهای حمایتی کشور در این عرصه است. برای نمونه، مدیران شرکتکننده بهصورت دقیق با قانون جهش تولید دانشبنیان و مفاد بیستگانه آن آشنا میشوند تا بتوانند در حوزههایی مانند ماده ۱۱ و ۱۳ که مربوط به اعتبارات مالیاتی و حمایت از تحقیق و توسعه (R&D) است، اقدامات مؤثری انجام دهند.
شهیکی تاش بیان داشت: در این دورهها همچنین مفاهیم پایهای زیستبوم فناوری از جمله استانداردهای مراکز نوآوری حرفهای، شتابدهندههای واقعی کسبوکار، و تفاوت میان مراکز رشد نسلهای اول و دوم با مراکز رشد نسل چهارم مورد بررسی قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، الگوهای مختلف پارکهای فناوری در جهان و نحوه سازگاری آنها با نیازها و چالشهای هر کشور نیز به شرکتکنندگان آموزش داده میشود تا مدیران بتوانند متناسب با شرایط کشور، مدلهای بومی و نوآورانه طراحی کنند.
معاون وزیر علوم تأکید کرد: یکی از محورهای مهم این طرح، ایجاد درک عمیق و اشراف کامل مدیران بر ادبیات تخصصی حوزه فناوری است. به همین منظور، علاوه بر آموزشهای نظری، دورههای کارآموزی نیز پیشبینی شده تا مدیران در محیطهای واقعی فعالیت کنند و با مسائل اجرایی، چالشها و اقتضائات زیستبوم فناوری از نزدیک آشنا شوند.
شهیکی تاش در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه اعزام مدیران به خارج از کشور خبر داد و گفت: در مرحله نخست این طرح، بازدید و آشنایی مدیران منتخب با چند پارک فناوری بینالمللی در چین برنامهریزی شده است تا از نزدیک با مدلهای موفق جهانی در حوزه فناوری و نوآوری آشنا شوند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که اجرای این برنامه جامع، زمینهساز شکلگیری نسل جدیدی از مدیران و کارشناسان تراز بینالمللی در حوزه فناوری کشور باشد و بتواند تحول چشمگیری در عملکرد پارکهای علم و فناوری و مراکز نوآوری ایران ایجاد کند.