در رویداد دانوا 2025 محقق میشود؛
هدایت استعدادهای دانشآموزی در مسیر علم نافع

رئیس پارک فناوری پردیس با تاکید بر طراحی برنامههای متعدد در حوزه منابع انسانی و استعدادیابی دانشآموزان و دانشجویان تأکید کرد و گفت: هدف اصلی، قرار دادن استعدادها در مسیر صحیح و کمک به شکوفایی آنان در راستای توسعه شرکتهای دانشبنیان و حل مسائل فنی کشور است.
میترا سعیدی کیا: دانشآموزان آینده سازان کشور محسوب میشوند؛ افرادی که اگر در مسیر درست و صحیحی قرار گیرند و استعدادهای آنها شکوفایی شود، میتوانند در آینده مسائل فنی کشور را بدون نیاز به کشورهای خارجی رفع کنند و چرخ اقتصاد دانش بنیان کشور را بگردانند. اهمیت این مساله باعث شده تا پارک فناوری پردیس و منطقه بینالمللی نوآوری ایران به منظور شناسایی و معرفی استعدادهای برتر دانشآموزان در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی و فناوری رویداد ملی فناورانه با عنوان «دانوا» برگزار کند. تاکنون سه دوره از این رویداد برگزار شده است. امسال نیز چهارمین دوره آن برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری سینا ، مهدی صفارینیا، رئیس پارک فناوری پردیس و منطقه بینالمللی نوآوری ایران، در نشست خبری رویداد ملی فناورانه «دانوا» که در کارخانه نوآوریهایوی برگزار شد، با اشاره به برنامههای آتی این پارک در حوزه دانشآموزی، اعلام کرد: برای چهارمین دوره، در حوزه دانشآموزی فعالیتهایی همراه با فناوری پردیس خواهیم داشت که شامل برنامههای متعدد در حوزه منابع انسانی میشود.
وی اصلیترین نیاز شرکتهای دانشبنیان کشور را نه فقط منابع انسانی، بلکه قرار گرفتن منابع در مسیر و جریان شغلی مناسب دانست و افزود: اگر استعدادها نیازی داشته باشند، باید به شکوفایی آنان کمک شود. در این راستا، رویدادهای مختلفی طراحی شده که سطح بالاتری از افراد جامعه را هدف قرار داده و درگیری بیشتری در حل مسائل فنی ایجاد میکنند.
صفارینیا از برنامه دیگری با نام «صدف» یاد کرد که چندین سال است به صورت مستمر در سطح ملی و با همکاری دانشگاهها به صیانت از استعدادهای دانشگاهی و دانشجویی میپردازد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه «صدف» بهطور گستردهای برگزار میشود و در حوزه منابع انسانی به این نتیجه رسیدیم که همکاری با دانشگاه و دانشجویان، زمینهسازی و کشف استعدادها را تسهیل میکند.
رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به تعریف رویدادهای ثابت در این مجموعه، هدف اصلی را هدایت حوزه دانشآموزی در مسیر درست عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتی ۱۴ نکته اساسی را استخراج کردند و اشاره داشتند که دانشآموز در دوران دبیرستان مفاهیمی میآموزد که ممکن است ذهنیت او را از زندگی شکل دهد، اما لزوما به حل مسائل پیشرفت کشور کمک نمیکند. تأکید ایشان بر «علم نافع» بود؛ علمی که استعدادهای جوانان را شناسایی کرده و در مسیر رشد و بهرهوری خود آنان قرار میدهد.
وی ادامه داد: این علم نافع، به عنوان سرمایهای ذهنی و عملی برای دانشآموزان فراهم میشود و در این مسیر، آنان در کنار تحصیل، باید در سطح ملی نیز فعالیت کنند. وزارت آموزش و پرورش با تعیین حوزههای علمی مشخص، بستری فراهم کرده تا دانشآموزان بتوانند کارهای علمی و فناورانه انجام دهند که در نهایت به اختتامیهای امیدآفرین ختم شده و مسیر یادگیری بهتری برای آنان ایجاد کند.
صفارینیا در پایان با بیان اینکه تمرکز اصلی بر زنجیره استعدادیابی و هدایت استعدادهاست، تصریح کرد: جامعه هدف ما بزرگ و در حال گسترش است و استقبال از این برنامهها رو به افزایش است. مدل ذهنی که برای دانشآموزان در سطح کشور ایجاد میشود، این امکان را فراهم میکند تا آنان در کنار تحصیل، وارد مسیر صحیح رشد و شکوفایی شوند.
تمرین کار تیمی و نوآورانه برای ساختن آینده اقتصاد دانشبنیان کشور
مجتبی جباریپور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس نیز در این با بیان اینکه شکلگیری این رویداد حاصل سلسله همفکریهای مستمر با مهندس صفارینیا از سال ۱۴۰۱ بوده است، اظهار داشت: از آن مقطع، ورود جدی به موضوعات دانشآموزی در دستور کار پارک قرار گرفت، در حالی که پیش از آن عمدتا بر حوزه دانشجویی تمرکز داشتیم.
وی با تاکید بر اینکه رویداد دانشآموزی «دانوا» صرفا یک نمایشگاه یا رقابت گذرا نیست، افزود: ما در این رویداد در مورد ساختن آینده صحبت میکنیم؛ ساختن آینده سرمایههای انسانی کشور، ساختن آینده سیستم فناوری و نوآوری و در نهایت ساختن آینده اقتصاد دانشبنیان که قاعدتا باید مبتنی بر نوآوری باشد.
جباریپور خاطرنشان کرد: از طریق توانمندسازی دانشآموزان امروز، در حال طراحی آینده کشور و ایفای نقش موثر در ساخت اقتصاد آینده هستیم. برای دستیابی به یک اکوسیستم پویای فناوری و نوآوری و محققسازی اقتصاد دانشبنیان، به سرمایه انسانی خلاق و نوآور نیاز داریم و توسعه شرکتهای دانشبنیان آینده، مستلزم سرمایهگذاری روی دانشآموزان از امروز است.
وی در ادامه به اهداف مهارتی این رویداد اشاره کرد و گفت: دانشآموزان باید کار تیمی، حل مسئله، رویکرد خلاقانه و تبدیل علم به ایده و نوآوری را تمرین کنند. ممکن است درصد بالایی از ایدههای دانشآموزی در کوتاهمدت به مرحله تجاریسازی نرسند، اما همین تمرینها، پایهای برای پرورش نوآوران آینده خواهد بود.
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس با بیان روند توسعه کمی و کیفی رویداد، تصریح کرد: در سال اول با ۶۰ طرح به مرحله نمایشگاهی رسیدیم که در محل پارک فناوری پردیس و منطقه بینالمللی نوآوری برگزار شد تا دانشآموزان از نزدیک با فضای شرکتهای دانشبنیان آشنا شوند. در سال دوم، با رشد چشمگیر، از ۶۰۰ طرح به ۳۱۰۰ طرح رسیدیم و ۲۳۰ طرح در نمایشگاه با حضور ۶۰۰۰ بازدیدکننده ارائه شد.
وی افزود: در سال سوم با حمایت جدی معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش، حدود ۸۰۰۰ طرح از سراسر کشور در ۱۰ حوزه تخصصی دریافت و ۳۸۵ طرح برگزیده در نمایشگاهی با حضور ۱۵ هزار دانشآموز ارائه شد.
جباریپور در پایان با اعلام برنامههای دوره چهارم گفت: امسال نیز با مشارکت همه ذینفعان، دور چهارم رویداد ملی دانوا در روزهای ۲۷ تا ۲۹ آبانماه، پرشورتر از گذشته در منطقه بینالمللی نوآوری برگزار خواهد شد.
داوری مدیران شرکتهای دانشبنیان بر طرحهای دانشآموزی
سجاد عباسی فشمی، دبیر رویداد ملی فناورانه «دانوا» نیزگفت: این رویداد با اشاره به برگزاری چهارمین دوره رویداد دانشآموزی «دانوا» از ۲۷ تا ۲۹ آبانماه در منطقه نوآوری و پارک فناوری پردیس، هدف اصلی این رویداد را «ارزشگذاری بر خلاقیتهای دانشآموزی» عنوان کرد و گفت: خلاقیتهای دانشآموزان بر پایه دروس پایهای مدارس شکل میگیرد و آنان با استفاده از عنصر خلاقیت، محصول، خدمت یا ایده جدیدی را ارائه میدهند.
وی با بیان اینکه این رویداد بستری برای امیدآفرینی و تمرین مهارتهای نوآورانه است، افزود: هدف نهایی، تبدیل دانشآموزان به سرمایه انسانی دانشی برای کشور و شرکتهای دانشبنیان در آینده است.
دبیر رویداد «دانوا» به روند ثبتنام و انتخاب طرحها اشاره کرد و گفت: قبتنام از ۱۵ مهرماه آغاز شده و تاکنون بیش از ۲۰۰۰ طرح از سراسر استانهای کشور دریافت شده است. پیشبینی میشود تا پایان مهلت ثبتنام در ۸ آبان، تعداد طرحها به بیش از ۵۰۰۰ مورد برسد.
وی تشریح کرد: پس از ارسال طرحها، غربالگری اولیه در هر استان با همکاری آموزش و پرورش انجام میشود و طرحهای واجد شرایط وارد مرحله داوری در منطقه خود میشوند. در نهایت حدود ۳۰۰ طرح برای نمایشگاه نهایی انتخاب خواهند شد.
عباسی با اشاره به حمایتهای آموزشی از برگزیدگان گفت: دو هفته قبل از برگزاری نمایشگاه، ۲۰ ساعت آموزش توانمندسازی در زمینه ارائه مؤثر، پرزنت و معرفی محصولات به شرکتکنندگان ارائه میشود. در طول نمایشگاه نیز میزبان تورهای دانشآموزی از مدارس مختلف خواهیم بود که سال گذشته بیش از ۱۱ هزار بازدیدکننده داشت.
وی به برنامههای جنبی رویداد اشاره کرد و افزود: کارگاههای آموزشی، سخنرانیها، پنلهای انتقال تجربه و نمایشهای علمی از جمله برنامههای جنبی است. همچنین رقابت رباتیک «دارابکاپ» و برنامه یکساله «طرح کسبوکار نوجوان» (TeenX) برای توسعه طرحهای برگزیده طراحی شده است.
دبیر رویداد «دانوا» از رونمایی «کارت سفیر فناوری» در حین برگزاری رویداد خبر داد و گفت: این برنامه به دانشآموزان علاقهمند امکان میدهد throughout the year در حوزههای فناوری با پارک فناوری پردیس و معاونت علمی همکاری کنند.
وی در پایان به حوزههای تخصصی داوری اشاره کرد و گفت: داوری تخصصی در ۱۰ حوزه شامل برنامهنویسی و هوش مصنوعی، برق و الکترونیک، مکانیک، رباتیک، شیمی، امنیت سایبری، حملونقل، محیط زیست و صنایع نرم و خلاق انجام میشود. مدیران شرکتهای دانشبنیان و متخصصان هر حوزه، داوری طرحها را بر عهده دارند و این فرآیند به صورت فراگیر و حتی در استانهای کمتر برخوردار نیز در حال اجراست.
تاکید آموزش و پرورش بر فراگیری و عدالتمحوری
سیدعلی حسینی، مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در نشست رویداد ملی فناورانه «دانوا» با بیان اهمیت رسالت استعدادیابی و هدایت دانشآموزان، اظهار داشت: همه نهادهای آموزشی موظفند با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای دولتی و خصوصی، در مسیر شکوفایی استعدادهای دانشآموزی گام بردارند.
وی با اشاره به اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادی، سند جامع علم و فناوری و برنامه درسی ملی، خاطرنشان کرد: بر اساس این اسناد، آموزش و پرورش متولی کشف استعدادها و هویتیابی دانشآموزان تا پایان پایه دوازدهم است و همکاری نهادهای تخصصی در این مسیر همواره مورد استقبال و تقدیر خواهد بود.
حسینی با اشاره به تجربیات گذشته، بر لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای بومی آموزش و پرورش تأکید و تصریح کرد: انتظار داریم برنامهریزیها با استفاده از تجربیات عمیق معلمان و مدارس، به صورت هدایتشده و هدفمند پیش برود. یکی از ارکان اصلی در این زمینه، توجه به «فراگیرمحوری» و پوشش تمامی دانشآموزان در اقصی نقاط کشور، اعم از مناطق برخوردار و کمتر برخوردار است.
وی با بیان نگرانی از تبعیضهای احتمالی در برگزاری جشنوارهها، افزود: نباید اجازه داد دانشآموزان احساس کنند جشنوارهها مختص مدارس یا مناطق خاصی است. این امر میتواند اهداف کلان نظام آموزشی را با مشکل مواجه سازد.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه پیشنهاد داد: با بهرهگیری از شبکه معلمان کار و فناوری در دوره متوسطه دوم و با مشارکت دانشآموزان ۱۱ تا ۱۸ سال، میتوان زیرساختی اثربخش برای توسعه عدالتمحور در رویدادهای دانشآموزی ایجاد کرد.
حسینی در ادامه بر توجه به «نوآور اولیها» تأکید و بیان کرد: در بسیاری از جشنوارهها شاهد حضور مکرر دانشآموزان خاص هستیم. باید برنامهریزی کنیم تا جامعه هدف گستردهتر شده و دانشآموزانی که برای نخستینبار در مسیر نوآوری قرار میگیرند، در اولویت باشند. ارائه گزارش از جذب نوآوران اولیه، نشاندهنده اثرگذاری واقعی جشنواره است.
وی همچنین بر نتیجهمحوری و ارزشآفرینی محصولات دانشآموزی تاکید و تصریح کرد: دانشآموزان نباید صرفاً به سمت مدرکگرایی سوق داده شوند. خروجی کار آنان باید بتواند مشکلی از کشور را حل کند یا ارزشآفرینی مستقیم داشته باشد.
حسینی در پایان با تقدیر از برگزارکنندگان رویداد «دانوا»، ابراز امیدواری کرد: با تداوم همکاریها و بهرهگیری از فضای آموزشی موجود، این رویداد بتواند به عنوان الگویی مرجع برای سایر جشنوارههای دانشآموزی شناخته شود.