پنجره دادهباز صنایع خلاق؛ از چالش فقدان آمار تا راهاندازی سکوی ۱۵۰۰ نموداری

مدیرعامل یک شرکت خلاق فرهنگی با اشاره به چالش بزرگ نبود داده برای سیاستگذاری در صنایع خلاق، از راهاندازی سامانهای با ۱۵۰۰ نمودار و ۵۰ داشبورد برای شفافیت اطلاعات در این حوزه خبر داد.
میترا سعیدی کیا: محمدعلی امینی، مدیرعامل یک شرکت خلاق در صنایع فرهنگی به خبرگزاری سینا، گفت: ما فعالیت خود را در حوزه صنایع خلاق از سال ۹۸ آغاز کردیم و از همان ابتدا با یک چالش بزرگ مواجه شدیم و آن هم نبود اطلاعات، آمار، برنامه و تحلیلهای دادهمحور بود.
وی با تاکید بر اینکه صنایع خلاق و فرهنگی بسیار بزرگ و اثرگذار است و سهمی حدود ۳ تا ۶ درصدی در اقتصاد جهانی دارد، گفت: اما ما در کشور فاقد تحلیلهای آماری برای آن بودیم. وقتی سیاستگذاری اقتصادی بدون داده انجام شود، ممکن است به شکست شرکتها بینجامد.
وی ادامه داد: از همان زمان، ما کار را با یک پرسش اساسی شروع و سعی کردیم پایگاهی اطلاعاتی ایجاد کنیم که تقریبا هر آنچه در کشور تحت عنوان صنایع خلاق وجود دارد را دربرگیرد.
وی با بیان اینکه در این راستا پلتفرمی با عنوان نمافر طراحی کردیم اضافه کرد: امروز خوشحالیم که به این واسطه تمام فعالان حوزه صنایع خلاق در بخش ملی و بین المللی میتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از دادهها، نمودارها، اعداد و ارقام و داشبوردهای تحلیلی آن استفاده کنند.
به گفته مدیر موسسه تحلیل داده نمافر، حدود ۱۵۰۰ نمودار، ۵۰ داشبورد تحلیلی و قریب به ۲۰۰ گزارش داخلی و بینالمللی وجود دارد. هدف ما این بوده که با انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به مشاوره برای سیاستگذاری کمک کنیم و واقعاً به توسعه بخشهای مختلف یاری برسانیم.
امینی خاطر نشان کرد: اگرچه برخی مسائل هنوز بهطور کامل حل نشده، اما این دادهها هم اکنون برای شناخت وضعیت موجود، شناسایی تهدیدها و کمک به سیاستگذاری دقیق در بخشهای مختلف در حال استفاده است و این یک نقطه قوت بزرگ برای ما محسوب میشود.
به گفته وی، تحلیل داده کمک به توسعه کمی و کیفی هر حوزه میکند از این رو چنین پلتفرمی را طراحی کردیم تا با سیاست گذاریهای مناسب در صنایع خلاق به خوبی تدوین شوند و نتایج آن به خوبی در این صنعت قابل مشاهده و ملموس باشد. این دادهها باعث میشود معضل نبود دادهها و آمارها حل شود.