در مراسم افتتاحیه پنجاه‌ودومین گردهمایی سراسری معاونان آموزشی واحدهای سازمانی این نهاد مطرح شد:
تأکید بر نقش راهبردی جهاددانشگاهی در توسعه آموزش‌های مهارتی

 

 

دکتر مهدی باصولی معاون آموزشی جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه پنجاه‌ودومین گردهمایی سراسری معاونان آموزشی واحدهای سازمانی این نهاد در شهر کرمان، با تأکید بر اینکه «توسعه آموزش‌های مهارتی، پیوند آموزش با پژوهش و فرهنگ، و نگاه شبکه‌ای به آموزش» سه مزیت راهبردی جهاددانشگاهی در مسیر آینده است، اظهار کرد: امیدواریم در این گردهمایی، مسیر آینده فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی تا دو سال آینده ترسیم شود و با تمرکز بر هم‌افزایی میان آموزش، پژوهش و فرهنگ، گام‌های مؤثری در تحقق توسعه ملی برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری سینا،  دکتر مهدی باصولی معاون آموزشی جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه پنجاه‌ودومین گردهمایی سراسری معاونان آموزشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی که صبح امروز چهارشنبه 23 مهرماه به میزبانی واحد کرمان در دانشگاه شهید باهنر این شهر آغاز به کار کرد، با بیان اینکه واحد کرمان از نخستین و با سابقه‌ترین واحدهای جهاددانشگاهی کشور است، گفت: جهاددانشگاهی کرمان امروز پس از چند دهه فعالیت، به مرحله بلوغ رسیده و یکی از الگوهای موفق در تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان کرمان در حوزه‌های کشاورزی، صنایع و معادن، افزود: کرمان استانی با فرهنگی اصیل و مردمانی نجیب است و جهاددانشگاهی این استان از ابتدای شکل‌گیری نهاد، نقشی مؤثر در توسعه علمی و مهارتی آن ایفا کرده است.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با تشریح حوزه‌های فعالیت این نهاد گفت: جهاددانشگاهی در چهار حوزه آموزش عالی، آموزش‌های کوتاه‌مدت، پژوهش و فناوری و تجاری‌سازی دستاوردها فعالیت می‌کند.

به گفته وی، هم‌اکنون دو دانشگاه و پنج مؤسسه آموزش عالی وابسته به جهاددانشگاهی در سراسر کشور فعال‌اند و حدود ۲۵ هزار دانشجو در آن‌ها تحصیل می‌کنند. همچنین ۱۶۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور دوره‌های کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی را برگزار می‌کنند.

دکتر باصولی با اشاره به سابقه بیش از ۳۲ ساله فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی گفت: زنجیره آموزش در این نهاد از نیازسنجی و طراحی دوره‌ها آغاز می‌شود و تا اجرا، ارزیابی و حتی برگزاری آزمون‌های استخدامی ادامه دارد. این ساختار، پاسخگوی نیاز واقعی جامعه و بازار کار است.

وی راه‌اندازی مرکز آزمون جهاددانشگاهی را یکی از دستاوردهای شاخص این نهاد دانست و افزود: این مرکز از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و امروز بخش عمده آزمون‌های استخدامی کشور را برگزار می‌کند. در آخرین آزمون استخدامی آموزش و پرورش، بیش از ۵۶۹ هزار داوطلب در ۸۴ مرکز آزمون سراسر کشور شرکت کردند که این امر بیانگر توان اجرایی بالای جهاددانشگاهی است.

به گفته باصولی، ایجاد کانون‌های ارزیابی و توسعه شایستگی‌ها از دیگر ظرفیت‌های مهم جهاددانشگاهی است که در ارتقای کیفیت جذب نیروی انسانی نقش بسزایی دارد.

وی با تأکید بر مزیت شبکه‌ای جهاددانشگاهی گفت: پیوند ساختاری میان مراکز آموزشی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های تخصصی موجب شده تا آموزش‌ها در بستر پژوهش و نوآوری شکل بگیرد. برای نمونه، در دانشگاه علم و فرهنگ ۱۲ رشته تحصیلی با همکاری پژوهشگاه‌های رویان، ابن‌سینا و دیگر مراکز تحقیقاتی جهاددانشگاهی ارائه می‌شود که دانشجویان در آن‌ها مستقیماً در محیط پژوهشی فعالیت دارند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی همچنین از آغاز همکاری جدید این نهاد با شرکت مخابرات ایران خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای در حوزه آموزش‌های مهارتی و فناورانه میان دو مجموعه به امضا رسیده که اجرای آن از هفته آینده آغاز خواهد شد.

دکتر باصولی در پایان با تأکید بر اینکه «توسعه آموزش‌های مهارتی، پیوند آموزش با پژوهش و فرهنگ، و نگاه شبکه‌ای به آموزش» سه مزیت راهبردی جهاددانشگاهی در مسیر آینده است، اظهار کرد: امیدواریم در این گردهمایی، مسیر آینده فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی تا دو سال آینده ترسیم شود و با تمرکز بر هم‌افزایی میان آموزش، پژوهش و فرهنگ، گام‌های مؤثری در تحقق توسعه ملی برداشته شود.

توسعه روستاها نیازمند پیوند دانش و ظرفیت‌های محلی است

در ادامه برنامه، مالک اژدری نماینده دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان با بیان اینکه دنیای امروز در کمتر از ثانیه در حال تغییر است، گفت: در چنین شرایطی، نقش جامعه دانشگاهی در همگامی با فناوری‌های نوین بسیار حیاتی است و جهاددانشگاهی با فعالیت در چهار محور اصلی پژوهش، فرهنگ، آموزش و فناوری توانسته است نقشی مؤثر در این مسیر ایفا کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان کرمان در حوزه‌های معدنی، کشاورزی و گردشگری افزود: کرمان استانی چهار فصل با مردمانی نجیب و مهمان‌نواز است که با ۲۵ شهرستان و بیش از ۱۱ هزار آبادی و روستا، رتبه نخست جمعیت روستایی کشور را دارد.

اژدری با تأکید بر اهمیت حفظ جمعیت روستایی گفت: امروز هنر ما در گام نخست، حفظ جمعیت فعلی روستاهاست. زیرساخت‌های اولیه از جمله انرژی، آب، برق، گاز و اینترنت در بیشتر مناطق فراهم شده و با اجرای «سند تحرک‌بخشی به توسعه استان کرمان» با عنوان کرمان بَرفراز، توسعه روستاها به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های درآمدزایی در بخش‌های خدماتی، انرژی خورشیدی، گردشگری، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در روستاهای استان تعریف شده است گفت: در کنار معادن بزرگ استان، تلاش می‌شود صنایع فرآوری محلی توسط دهیاری‌ها راه‌اندازی شود تا اشتغال پایدار برای جوامع روستایی فراهم شود.
وی همچنین از آموزش دهیاران کرمان توسط جهاددانشگاهی استقبال کرد و در پایان با قدردانی از برگزارکنندگان گردهمایی گفت: امیدواریم با پیوند میان ظرفیت‌های علمی جهاددانشگاهی و ظرفیت‌های محلی استان، بتوانیم مسیر توسعه پایدار روستاهای کرمان را هموار کنیم.

 

جهاددانشگاهی تنها یک نهاد نیست، یک فرهنگ زنده و پویاست

در ادامه مراسم، حبیب‌الله خنجری ده‌شیخی فرماندار کرمان نیز با قدردانی از میزبانی این گردهمایی در استان کرمان، گفت: جهاددانشگاهی تنها یک نهاد علمی نیست، بلکه یک فرهنگ زنده و پویاست؛ فرهنگی که از نخستین روز شکل‌گیری خود، مأموریتش را در تلفیق روحیه جهادی با دانش قرار داده است.

وی با بیان اینکه ترکیب واژه‌های «جهاد» و «دانشگاه» حامل پیامی عمیق است، افزود: این پیام آن است که می‌توان علم را با ایمان، مجاهدت و تلاش ملی همراه کرد و منتظر کمک علمی از بیرون نماند. جهاددانشگاهی در مسیر پرورش انسان متفکر، مؤمن و خلاق گام برداشته و علم را در خدمت رشد جامعه و حل مسائل واقعی کشور قرار داده است.

فرماندار کرمان با تأکید بر ضرورت کاربردی بودن پژوهش‌ها، اظهار کرد: پژوهشی ارزشمند است که چالش‌ها را به فرصت تبدیل کند و دانش را در خدمت درمان، زندگی مردم و پیشرفت کشور قرار دهد.

وی افزود: دانشگاه مغز متفکر یک ملت است و باید مسیر دستیابی به فناوری‌های نوین را با تکیه بر ایمان، خودباوری و نوآوری طی کند. در این میان، جهاددانشگاهی با طراحی دوره‌های مهارتی، کارآفرینی، زبان‌آموزی و فناوری‌محور، گامی مؤثر در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برداشته است.

خنجری با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در گسترش آموزش‌های فناورانه و نوین گفت: از آموزش مجازی و هوش مصنوعی در یادگیری تا طراحی ملی آموزش مهارت، این نهاد نشان داده است که آموزش می‌تواند مرزهای جغرافیایی را درنوردد و عدالت آموزشی را محقق کند تا هیچ استعداد ایرانی به دلیل محدودیت امکانات از فرصت رشد و شکوفایی محروم نماند.

وی در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان گردهمایی و فعالان جهاددانشگاهی استان کرمان، از حاضران برای بازدید از «جشنواره نان» که با حضور نمایندگانی از ۳۱ استان کشور در کرمان در حال برگزاری است، دعوت کرد و گفت: همه شما سفیران کرمان هستید و ما برای گردشگران و سرمایه‌گذاران در این استان فرش قرمز پهن می‌کنیم.

گفتنی است، همزمان با برگزاری این گردهمایی دکتر علی منتظری رئیس جهاددانشگاهی در جمع معاونان آموزشی سخنرانی خواهد کرد و در ادامه دیداری با حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان خواهد داشت.

این گردهمایی با هدف تبادل تجربه، هم‌اندیشی و بررسی آخرین سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی جهاددانشگاهی، در مدت دو روز برگزار می‌شود.
ارائه تجربیات موفق واحدهای جهاددانشگاهی؛ بررسی همکاری‌های مشترک حوزه آموزش و فرهنگ؛ برگزاری انتخابات صندوق تعاون آموزش برگزاری نشست صمیمانه رئیس جهاددانشگاهی با معاونان آموزشی با هدف تبیین وضعیت فعلی و آینده آموزش جهاددانشگاهی، مأموریت‌ها، برنامه‌ها و انتظارات از برنامه‌های روز اول این گردهمایی است.

همچنین در روز دوم این گردهمایی، کارگاه‌های تخصصی آموزشی برای معاونان آموزشی واحدها و مراکز برگزار خواهد شد که از جمله آنها می توان به برگزاری کارگاه «سازمان های نسل پنجم و کاربرد هوش مصنوعی در آموزش» و ارائه ظرفیت های فریلنسری (آزادکاری) و مدرسه فریلنسری اشاره کرد.

منبع
جهاد دانشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا