واقعیت دینی و تاریخی حافظ را تغییر ندهیم

امام جمعه شیراز با اشاره به تحریفهای صورتگرفته درباره شخصیت حافظ، تأکید کرد: برخی میخواهند او را چنان نشان دهند که گویی هیچ پیوندی با قرآن و دینداری نداشته است؛ حال آنکه حافظ، حافظ قرآن بود و دیوانش سرشار از مضامین قرآنی و عرفانی است.
به گزارش خبرگزاری سینا، آیتالله لطفالله دژکام امروز، ۱۸ مهرماه در خطبههای نماز جمعه شیراز، ضمن دعوت به تقوای الهی اظهار کرد: مردم این کره خاکی، هر یک راهی برای زیستن برمیگزینند. هیچکس را نمییابی که روش و منشی نداشته باشد. حتی آنان که خود را بیدین میخوانند، همین “نداشتن دین” به آیین و مسلک زندگیشان بدل شده است. اما در این میان، قرآن کریم والاترین و برترین راه را پیش روی بشر نهاده است؛ راهی که از هر مسیر دیگری راستتر، استوارتر و به سعادت ابدی نزدیکتر است.
امام جمعه شیراز با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص انس با قرآن و تربیت حافظان قرآن اظهار کرد: این منویات به دلیل آن است که قرآن بهترین راه را برای سعادت انسان نشان میدهد. در هفته پیشِرو نیز به مناسبتهای مختلف باید کارهای قرآنی انجام دهیم. از جمله، هفته و روز بزرگداشت حافظ است و حافظ، حافظ قرآن است.
آیتالله دژکام با ذکر این نکته که میخواهیم حافظ تربیت کنیم، گفت: شیراز ۷۰۰ الی ۸۰۰ سال پیش صدها حافظ قرآن داشته است که خواجه شمسالدین محمد (حافظ)، یکی از آنها بوده که مشهور شده است.
آیتالله دژکام با یادآوری اینکه ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است، گفت: حافظ، بدون تردید حافظ قرآن کریم بوده است اما در مورد این شخصیت بزرگ قرآنی، جفاهایی شده و میشود. برخی میخواهند حافظ را به گونهای معرفی کنند که گویی هیچ ارتباطی با دین و قرآن نداشته است و این اشتباه است. البته بعضی از افراد ممکن است ارادت ویژهای به حافظ داشته باشند و آن هم محترم است؛ اما نباید واقعیت تاریخی و دینی او را تغییر داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از دیوان حافظ میفهمیم که او مرد قرآن، اهل نماز شب، دعا و دل شب بوده است و اگر غیر از این به او نسبت دهند، دروغ است، باور نکنید و در بسیاری از غزلهای او صراحتاً از قرآن، نماز، دعا، شبزندهداری و توکل سخن گفته شده است. بیانصافی است اگر بگویند همه اینها نماد بوده و مقصود دیگری داشته است.
وی با تأکید بر اینکه باید همان حقیقتی را که در دیوان حافظ است، بپذیریم، گفت: نباید در معنا کردن اشعار حافظ آنقدر افراط کنیم که معنای صریح شعر را از بین ببریم و اگر شعری صراحتاً معنای عرفانی و الهی دارد، نباید آن را تحریف کنیم.
آیتالله دژکام تأکید کرد: هرچه از حافظ در زندگی ما جلوهگر است، درسهای عشق به خدای متعال، انس با قرآن کریم، برخاستن در دل شب و برگزاری درس سحرگاهی است و اینها رسم و راه حافظ بوده و در دیوان او بارها تکرار شده است. نباید بگوییم که این فقط در یک غزل آمده است؛ در بسیاری از اشعارش میبینیم که همین مضامین را بارها بازگو کرده است.
وی در ادامه سخنان خود به برگزاری رویداد ملی «ایران جان» در استان فارس اشاره کرد و گفت: در این رویداد بناست تا از استان فارس گزارش مخابره شود. باید از این رویداد حمایت کنیم و چیزی که در شبکههای مختلف منعکس میشود، باید انشاءالله آبرومندانه، زیبا و با لطافت هنری شیراز و استان فارس همراه باشد و جاذبه ایجاد کند.
امام جمعه شیراز همچنین به فرا رسیدن و در پیشرو بودن هفته پیوند اولیا و مربیان و روز پیوند اشاره کرد و افزود: بناست مدارس با کمک پدرها و مادرها برای تربیت نسل جدید کار بهتری ارائه دهند. هرچه در این زمینه کار کنیم، باز هم جای کار وجود دارد؛ اینطور نیست که بگوییم ما کار زیادی انجام دادهایم و دیگر نیازی نیست. قریب به یک میلیون دانشآموز در استان فارس و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در خود شیراز مشغول به تحصیل هستند؛ ایناها نسل آینده ما هستند. کشور، شهر و آبروی ما دست اینهاست لذا یادمان باشد که میخواهیم چه کار کنیم؛ میخواهیم نسلی سعادتمند بسازیم.
وی با اشاره به هزینههای تحصیل دانشآموزان بیان کرد: در این وضعیت گرانی گاهی اوقات مشاهده میشود که این هزینهها حتی برای مدارس دولتی بر خانوادهها فشار میآورد، با وجود اینکه کمترین مخارج را میخواهد بکند و همه اینها را والدین برای سعادتمندی فرزندان خود انجام میدهند.
آیتالله دژکام تصریح کرد: حقوق معلمان و مدیران هم ممکن است کفاف زندگی آنان را ندهد، اما بالاخره دولت از جیب همین مردم برای دو میلیون نفر در وزارت آموزش و پرورش هزینه میدهد. دولت برای چه این کار را میکند؟ میگوید میخواهم نسل آینده سعادتمند شوند لذا تمام تلاشمان را میکنیم.
نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: دولت میگوید برای تربیت نسل آینده هرچه در توان داشتیم، آوردیم اما چرا این تلاش ناکافی است، چون ما به دنبال سعادتمندی فرزندان این کشور هستیم. والدین و معلمان و مدیران میخواهند دانشآموزان سعادتمند شوند اما سعادت چیست باید روی این موضوع کار کنیم. هدفگذاری جهانی که با خدا قهر است، در مورد سعادت یک چیزی هست و هدفگذاری نمازگزاران جمعه چیز دیگری است، اگر این دو را اشتباه کنیم، کار خراب میشود.
وی با تأکید بر اینکه باید دستگاه آموزش و پرورش ما باور کند که سعادتمندی در پرتو قرآن کریم حاصل میشود، گفت: پدران و مادران باید باور کنند که اگر میخواهند فرزندشان بعد از ۷۰۰ سال مانند حافظ بدرخشد، این در پرتو قرآن حاصل میشود. چنانچه حافظ هم میگوید هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم. بعد ما برای همه چیز هزینه میکنیم؛ تابستانها (مدارس) بسته است و دانشآموزان تماماً در کلاس (درسهای دیگر) هستند، اما نسبت به قرآن کمتوجهی میشود؛ آنقدر که باید سرمایهگذاری نمیشود.
آیتالله دژکام با بیان اینکه وقتی فرزندی قرآن میخواند باید معلوم باشد که پدرش چقدر تلاش کرده است، گفت: این قرآن خواندن یعنی بخشیده شدن و آمرزش و باید برای این قضیه سرمایهگذاری کنیم. در هفته آینده ما به اذن خداوند متعال، شورای برنامهریزی قرآنی استان را داریم و بعضی از مدیران ملی نیز برای این قضیه میآیند و فعالیتهایی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) و جاهای مختلف برای کار قرآن پیشبینی شده است. قرآن را در سعادتمندی فرزندانمان بسیار مهم بدانیم.
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید قرآن جایگاه خود را در جامعه به خوبی پیدا کند، افزود: باید خانه در کنار مدرسه و هر دو باید در کنار مسجد بیایند. مسجد رکن سوم است لذا باید به مساجد اهمیت دهیم. بعضی از مجموعههای حتی ارزشی، ساختمانی میسازند؛ میگویند ۳۰۰ خانه ساختهاند، این خوب است ولی برای این ۳۰۰ خانه، مسجدی نساختهاند. این زشت است. کودکی در فضایی بزرگ میشود که اصلاً نمیداند مسجد کدام طرف است.