جشنواره‌ای که اقتصاد موسیقی را تقویت می‌کند
جشنواره ملی موسیقی جوان با اقتصاد هنر گره می‌خورد

 

 

جشنواره ملی موسیقی جوان تنها جشنواره تخصصی موسیقی در کل کشور است که سالانه با حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت‌کننده نوجوان و جوان از سراسر کشور و حضور حداکثری استادان موسیقی در جایگاه داور برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، جشنواره موسیقی جوان که امسال روی سکوی هجدهم‌ایستاده ۸۸ استاد از نسل‌های مختلف موسیقی را کنار خودش دارد. استادانی با تفکرات موسیقایی مختلف، که علاوه بر داوری و سنجش وضعیت نوازندگی و خوانندگی موسیقی کشور، نقش حمایتی از جوانان موزیسینی را ایفا می‌‏کنند که قصد محک زدن وضعیت حال و آینده هنری‏شان را دارند.

 

اقتصاد هنر به صورت ملی تقویت می‌شود

جشنواره موسیقی جوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های تخصصی موسیقی در ایران است که مأموریت اصلی‌اش استعدادیابی و معرفی نسل تازه‌ای از موزیسین‌های جوان است. این جشنواره نه‌تنها در عرصه هنری و فرهنگی، بلکه در جریان اقتصادی هنر نیز نقشی تعیین‌کننده دارد؛ چرا که پرورش هنرمندان جوان و پیوند آنان با بازار کار موسیقی، در نهایت به رونق چرخه تولید و مصرف فرهنگی منجر می‌شود.

در واقع یکی از کارکرد‌های جشنواره‌ها تقویت بازوی اقتصادی هنر است و این موضوع برای جشنواره ملی موسیقی جوان پررنگ‌تر است؛ چرا که جشنواره‌ای که با این وسعت و فراگیری برگزار می‌شود بواسطه بالا بردن انگیزه نوجوانان و جوانان به آموزش موسیقی و بالطبع آن گرایش به یادگیری سبب می‌شود چرخه اقتصادی آموزشگاه‌های موسیقی و استادان موسیقی و عوامل مربوط به آن رشد کند؛ و از سویی دیگر همین جوانان با حضور در صحنه‌های اجرایی هم چرخه اقتصادی خود و هم سایر همکارانشان را تضمین می‌کنند.

 

سرمایه‌گذاری فرهنگی و هنری با جشنواره موسیقی جوان

هر جشنواره هنری در واقع نوعی سرمایه‌گذاری فرهنگی است. جشنواره موسیقی جوان با شناسایی استعداد‌ها، بستری فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاری‌های آتی در آموزش، تولید آلبوم، برگزاری کنسرت و حتی همکاری‌های بین‌المللی به‌سمت این استعداد‌ها هدایت شود. درواقع خروجی جشنواره خود نوعی «دارایی و سرمایه انسانی» است که می‌تواند در بازار هنر به ارزش اقتصادی تبدیل شود.

ایجاد فرصت‌های شغلی یکی دیگر از بازده‌های جشنواره‌ها خصوصاً جشنواره موسیقی جوان است چرا که شرکت‌کنندگان جشنواره پس از دیده‌شدن، مسیر‌های تازه‌ای برای فعالیت حرفه‌ای پیدا می‌کنند؛ ورود به بازار آموزش موسیقی، همکاری با گروه‌ها و ارکستر‌های موسیقی، تولید و انتشار آلبوم‌های مستقل و حتی دعوت و حضور به اجرا در جشنواره‌های موسیقی داخلی و خارجی از جمله این مسیر‌ها و فرصت‏‌ها هستند.

این روند، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای خود هنرمندان، موجب رونق فعالیت‌های جانبی مانند استودیو‌های ضبط، سالن‌های اجرا، ناشران و حتی کسب‌وکار‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای می‌شود.

 

تقویت زنجیره ارزش هنر موسیقی

جشنواره موسیقی جوان در کنار کارکرد‌های متقاوتش می‌‏تواند حلقه‌ای از زنجیره ارزش هنر باشد. شناسایی و معرفی استعداد‌ها، سرمایه‌گذاری آموزشی و هنری و تولید آثار موسیقایی و هرچه این چرخه کامل‌تر و کارآمدتر باشد، جریان اقتصادی هنر پویاتر می‌شود. حضور جوانان در ابتدای این چرخه تضمین می‌کند که بازار هنر در آینده با بحران نیروی خلاق مواجه نشود.

 

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در هنر با جشنواره موسیقی جوان

بازار هنر همواره با عدم قطعیت همراه است؛ سرمایه‌گذاران نمی‌دانند کدام هنرمند یا اثر موفق خواهد شد. جشنواره موسیقی جوان با ایجاد یک سازوکار ارزیابی و داوری تخصصی، ریسک سرمایه‌گذاری روی هنرمندان را کاهش می‌دهد. در واقع، وقتی نوازنده یا خواننده‌ای از این جشنواره معرفی می‌شود، شانس بالاتری برای موفقیت اقتصادی در بازار دارد و همین موضوع اعتماد سرمایه‌گذاران هنری را افزایش می‌دهد.

به طور کلی جشنواره موسیقی جوان صرفاً یک رویداد هنری برای رقابت میان نوازندگان و خوانندگان جوان نیست؛ بلکه نقطه‌ای کلیدی در اتصال فرهنگ و اقتصاد است. این جشنواره با استعدادیابی، ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت زنجیره ارزش موسیقی و… به رونق اقتصاد هنر کمک می‌کند. استمرار و حمایت هدفمند از چنین جشنواره‌هایی می‌تواند چشم‌انداز روشنی برای آینده صنعت موسیقی و اقتصاد خلاق در ایران ترسیم کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا