با حمایت معاونت علمی رقم خورد:
«ایران دیجیتال» سکوی پرتاب دانش‌آموزان به دنیای هوش مصنوعی

با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، نقشه راه جامع آموزش هوش مصنوعی در مدارس کشور کلید خورد. طرح «ایران دیجیتال»، با ارائه محتوای آموزشی تعاملی و رایگان، فرصت یادگیری، تجربه و رقابت را هم‌زمان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری سینا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک نقشه راه دقیق و در چندین فاز برای آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان و معلمان طراحی شده است، افزود: در این نقشه راه، گام نخست به طور حتم آشنایی با ادبیات و کلیات هوش مصنوعی است.

وی با بیان اینکه، این آموزش‌ها کاملاً رایگان، جذاب، به صورت آنلاین و به شکل بازی‌محور طراحی شده است، اظهار داشت: از ابتدای تابستان امسال، آموزش هوش مصنوعی برای حدود دو میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف آغاز شده و حدود ۲۰۰ هزار معلم نیز از هفته آینده وارد چرخه آموزش خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش، فاز دوم آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان و معلمان را آشنایی با نرم‌افزارهای هوش مصنوعی ذکر کرد و افزود: البته این بخش که تنها شامل بخشی از جامعه هدف خواهد بود، تا حدودی نیمه تخصصی است و جامعه هدف می‌تواند پس از گذراندن این دوره وارد بخش مهم تولید محتوا شود.

وی همچنین گفت: وزارت آموزش و پرورش در شرایط جنگی کشور نیز لحظه‌ای غفلت نکرده است و دانش‌آموزان را حتی از طریق مرزهای زمینی و با وجود محدودیت‌های صدور ویزا به مسابقات و المپیادهای بین‌المللی علمی اعزام کرده است، به طوری‌که در شش رشته علمی، مدال‌های ارزشمندی در سطح دنیا کسب کردیم.

کاظمی در توضیح بیشتری افزود: در تمام ۶ المپیاد برگزار شده دانش‌آموزان کشورمان نسبت به سنوات گذشته، رشد قابل توجهی داشتند به طوری‌که در المپیاد ریاضی ۳ مدال طلا و ۲ نقره کسب کرده و ۷ پله نسبت به مدت مشابه آن صعود کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: دانش‌آموزان کشورمان همچنین در المپیاد شیمی با کسب چهار مدال نقره در رتبه دهم دنیا ایستادند و در المپیاد فیزیک دانش‌آموزی با کسب پنج نقره، رتبه یازدهم را در بین ۹۵ کشور به‌ ارمغان آوردند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد زیست‌شناسی با کسب سه مدال طلا و یک نقره در جایگاه سوم و در المپیاد اقتصاد نیز برای اولین بار دو مدال نقره و دو برنز را کسب کردند و به رتبه هجدهم دست یافتند و در هوش مصنوعی نیز با کسب مدال دو  نقره و دو برنز به کشور بازگشتند.

وی در ادامه، مهم‌ترین نیاز فعلی وزارت آموزش و پرورش به منظور آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان و معلمان را زیرساخت و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله کامپیوتر یا لپ‌تاپ برای اجرای نرم‌افزارها و انجام پروژه‌های مختلف هوش مصنوعی و یا تبلت و گوشی هوشمند برای دسترسی آسان به اپلیکیشن‌ها و منابع هوش مصنوعی آموزشی اعلام کرد.

تیم ملی هوش مصنوعی ایران به سرپرستی امین نجفی و متشکل از رادین رحمانی نودهی، علی شایان، پارسا گلستانی و آرش یوسف‌نژاد، از دوم تا نهم اوت ۲۰۲۵ (۱۱ تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۴) در دومین المپیاد جهانی هوش مصنوعی که در شهر پکن چین برگزار شد، با کسب دو مدال نقره و دو مدال برنز افتخاری دیگر برای کشورمان رقم زد.

در این رقابت معتبر علمی که با حضور برترین دانش‌پژوهان جهان در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برگزار شد، علی شایان و آرش یوسف‌نژاد به مدال نقره و رادین رحمانی نودهی و پارسا گلستانی به مدال برنز دست یافتند. طرح ملی آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان، فرصت یادگیری، تجربه و رقابت را هم‌زمان در اختیار آنها قرار می‌دهد. دانش‌آموزان با ثبت‌نام در پلتفرم «ایران دیجیتال»، به صورت رایگان به محتوای آموزشی تعاملی دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند در مسیر یادگیری، استعدادهایشان را به چالش بکشند.

 

منبع
مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا