محدودیتهایی که به تعطیلی کسب و کار بازیسازها منجر شد

یک فعال در حوزه بازی و سرگرمی از محدودیتهایی که موجب تعطیلی کسب و کار بازیسازها شده است سخن گفت.
به گزارش خبرگزاری سینا، حسین اثنیعشری، مدیر توسعه کسبوکار استودیو تاد به عنوان ناشر بینالملل بازیهای موبایلی به بررسی چالشهای توسعه و نشر بینالمللی بازیهای ایرانی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اصلی گیمرها و توسعهدهندگان ایرانی، محدودیتهای نشر بازیها در پلتفرمهای خارجی مانند گوگل پلی، استیم و استورهای کنسولهاست. با وجود تحریمها، ما زیرساختی ایجاد کردهایم که امکان نشر بازیهای ایرانی در بازارهای جهانی را فراهم میکند.
وی افزود: بازیسازان ایرانی میتوانند با استفاده از این زیرساخت، محصولات خود را به راحتی در دسترس کاربران خارجی قرار دهند. تنها نکته کلیدی، مدیریت برندینگ است تا ارتباط بازیها با ایران مشخص نشود.
مدیر توسعه کسبوکار استودیو تاد، تحریمها را مهمترین مانع در این مسیر دانست و گفت: اخیراً با راهاندازی یک شرکت خارجی و استفاده از سرورهای مجازی (VPS)، دسترسیهای خود را از طریق سیستمهای خارجی مدیریت میکنیم. اما همچنان با چالشهایی مانند مسدود شدن اکانتهای گوگل ادز و گوگل پلی مواجه هستیم.
وی درباره نقش نهادهای حاکمیتی گفت: رفع فیلترینگ گوگل پلی کمک بزرگی به صنعت گیم ایران کرد. در دو سالی که این پلتفرم فیلتر بود، شاهد تعطیلی چند استودیوی کوچک بودیم که ادامه فعالیت برایشان ممکن نبود.
اثنی عشری به مشکل کمبود نیروی متخصص در صنعت گیم اشاره کرد و گفت: امروزه آموزش و حفظ منابع انسانی دغدغه اصلی است. بسیاری از بازیسازان حرفهای پس کسب مهارت، به سرعت جذب بازارهای جهانی میشوند و از کشور مهاجرت میکنند. این مسئله، تیمسازی و توسعه پروژهها را با مشکل مواجه کرده است.