دریافت یک میلیون و 500 هزار تماممتن پایاننامه در گنج ایرانداک

تماممتن 507 هزار پایاننامه و رساله پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) را 183 هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار بار در سال تحصیلی 1402-1403، دریافت کردند.
به گزارش خبرگزاری سینا، بر پایه فصل سوم «آییننامة ثبت و اشاعة پیشنهادها، پایاننامهها، و رسالههای تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» (شمارة 195929/و تاریخ 6/9/1395)؛ دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامهها و رسالهها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» (به نشانی GANJ.IRANDOC.AC.IR)، از سال 1395 و با پرچمداری دانشگاهها و پژوهشگاههای این وزارت آغاز شد. بر پایة این آییننامه؛ اطلاعات کتابشناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بیدرنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذارده میشوند. در همین چارچوب نیز دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامههای کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رسالههای دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در «گنج» فراهم شد. کاربران میتوانند در هر هفت روز، تماممتن پنج پارسا را دریافت (دانلود/مشاهده) کنند.
بر این پایه، در سال تحصیلی 1402-1403، دسترسی رایگان به تماممتن 715.881 پایاننامة کارشناسی ارشد و 75.341 رسالة دکتری در «گنج» فراهم بود. در این سال تحصیلی، تماممتن 455.190 پایاننامه و 52.250 رساله را 183 هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار بار دریافت کردند. جدول زیر گنجینههای پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و آمار دریافت آنها را در سال تحصیلی 1402-1403 نشان میدهد.
گنجینه | شمار (عنوان) | شمار (تماممتن) | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد دریافت | شمار دریافت (با تکرار) | میانگین دریافت هر مدرک |
پایاننامههای کارشناسی ارشد | 862.052 | 715.881 | 455.190 | 63 | 1.258.417 | 2.76 |
رسالههای دکتری | 117.756 | 75.341 | 52.250 | 69 | 172.552 | 3.3 |
همه | 979.808 | 791.222 | 507.440 | 64 | 1.430.969 | 2.81 |
شمار و میانگین دریافت تماممتن پارساها در هفت سال تحصیلی 1396-1397 تا 1402-1403 در جدول زیر آمدهاند. در این سالها، تماممتن پارساها، روی هم نزدیک به نه میلیون و 123 هزار بار دریافت شدهاند.
سال تحصیلی | شمار دریافت (با تکرار) | میانگین دریافت روزانه در 365 روز (با تکرار) |
1397-1396 | 432.605 | 1.185 |
1398-1397 | 1.517.026 | 4.156 |
1399-1398 | 1.580.064 | 4.328 |
1400-1399* | 1.184.688 | 3.246 |
1401-1400 | 1.518.284 | 4.159 |
1402-1401 | 1.459.879 | 3.999 |
1403-1402 | 1.430.969 | 3.920 |
شمار دریافت تماممتن پارساها در سال تحصیلی 1402-1403 برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همانگونه که در این جدول دیده میشود، بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انساني بودهاند.
رتبه | گروه | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد نسبی | رتبه | گروه | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد نسبی |
1 | علوم انسانی | 264.312 | 52.08 | 5 | علوم پزشکی | 11.971 | 2.35 |
2 | علوم پایه | 58.515 | 11.53 | 6 | هنر | 31.655 | 6.23 |
3 | فنی و مهندسی | 99.204 | 19.54 | 7 | دامپزشکی | 2.566 | 0.5 |
4 | کشاورزی | 39.436 | 7.77 | همه | 507.440 | 100 |
کاربران در سال تحصیلی 1403-1402، تماممتن پارساهای 573 مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آنها از دانشگاه تهران بودهاند. دانشگاههای تربیت مدرس، علامة طباطبائی، فردوسی مشهد و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند. شمار دریافت تماممتن پارساهای 10 مؤسسة نخست در جدول زیر آمده است.
رتبه | نام مؤسسه | شمار پارسا در گنج | شمار دریافت (با تکرار) | درصد دریافت | رتبه | نام مؤسسه | شمار پارسا در گنج | شمار دریافت (با تکرار) | درصد دریافت |
1 | دانشگاه تهران | 70.732 | 27.030 | 38.2 | 6 | دانشگاه تبریز | 25.671 | 13.545 | 52.7 |
2 | دانشگاه تربیت مدرس | 34.509 | 17.233 | 49.9 | 7 | دانشگاه شهید بهشتی | 19.637 | 10.142 | 51.6 |
3 | دانشگاه علامه طباطبائی | 21.734 | 15.210 | 69.9 | 8 | دانشگاه پیام نور استان تهران | 16.827 | 9.806 | 58.2 |
4 | دانشگاه فردوسی مشهد | 27.614 | 15.198 | 55.0 | 9 | دانشگاه صنعتی اصفهان | 15.970 | 8.742 | 54.7 |
5 | دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی) | 21.252 | 14.141 | 66.5 | 10 | دانشگاه گیلان | 15.105 | 8.371 | 55.4 |
شمار دریافت تماممتن پارساها برای 20 رشتة نخست در سال تحصیلی 1402-1403 در جدول زیر آمده است. همان گونه که این جدول نشان میدهد، بیشترین دریافت تماممتن پارسا برای رشتة روانشناسی بوده است و رشتههای مدیریت، علوم تربیتی، حقوق، و الهیات و معارف اسلامی نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند.
رتبه | رشته | شمار دریافت (با تکرار) | رتبه | رشته | شمار دریافت (با تکرار) |
1 | روانشناسی | 142.544 | 11 | جغرافیا | 31.643 |
2 | مدیریت | 110.052 | 12 | شیمی | 31.429 |
3 | علوم تربیتی | 90.436 | 13 | زبان و ادبیات فارسی | 30.098 |
4 | حقوق | 89.843 | 14 | زبان و ادبیات خارجی | 29.258 |
5 | الهیات و معارف اسلامی | 67.944 | 15 | علوم اجتماعی | 28.085 |
6 | مهندسی کشاورزی | 56.545 | 16 | مهندسی مکانیک | 27.175 |
7 | مهندسی عمران | 50.499 | 17 | حسابداری | 23.085 |
8 | معماری | 49.871 | 18 | هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) | 20.522 |
9 | تربیت بدنی و علوم ورزشی | 36.190 | 19 | مهندسی شیمی | 18.513 |
10 | مهندسی برق | 33.494 | 20 | علوم اقتصادی | 18.349 |
کاربران «گنج» تماممتن 791.222 پارسا را در سال تحصیلی 1402-1403 دریافت کردهاند. جدول زیر 20 پارسا (20 پایاننامه) را نشان میدهد که کاربران بیشتر از دیگر پارساها دریافت کردهاند.
رتبه | پارسا | شمار دریافت | رتبه | پارسا | شمار دریافت |
1 | نقش هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی در پیشبینی گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان تحت پوشش بهزیستی | 156 | 11 | بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه | 98 |
2 | شگفتیهای آفرینش در آیینه نهجالبلاغه | 143 | 12 | بکارگیری سطوح مختلف هوش مصنوعی و رابطه آن با فرصتها و تهدیدهای شغلی در سیستم آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان | 97 |
3 | شناسایی شاخص های ارزیابی فرهنگ سازمان با رویکرد تحلیل مضمون (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی) | 132 | 13 | بررسی رابطه بین رضایت شغلی و امنیت شغلی با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه اورمیه | 97 |
4 | بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شادکامی | 129 | 14 | نقش واسطهگری سبکهای دلبستگی در بین سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی | 96 |
5 | بررسی رابطه نشخوار فکری با کمالگرایی و خودکارآمدی تحصیلی | 125 | 15 | ارتباط کارکرد خانواده، دشواری در تنظیم هیجان و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با اعتیادپذیری | 94 |
6 | اثر بخشی بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری و ارتقای تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم | 124 | 16 | رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای تابآوری تحصیلی | 93 |
7 | هوش مصنوعی در نظام مالکیت فکری | 121 | 17 | رابطه بین عزت نفس و خودپنداره با بیش فعالی در بین نوجوانان شهر کرمان | 93 |
8 | اثربخشی زوج درمانی هیجانمدار- فراشناختی بر پرخاشگری پنهان ارتباطی، نشخوار فکری و تحمل پریشانی عاطفی زوجین متعارض | 120 | 18 | نقش هوش مصنوعی در مدیریت دولتی | 91 |
9 | رابطه تفکر خلاق و تفکر انتقادی با پرخاشگری در نوجوانان پسر | 107 | 19 | اثربخشی ذهن آگاهی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان | 89 |
10 | بررسی نقش هیجان و تنظیم هیجان بر پیشرفت تحصیلی نوجوانان | 101 | 20 | بررسی رابطه بین اضطراب اجتماعی با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی | 88 |