مشتری به بلاگر اعتماد میکند اما کتابفروش راهنمای واقعی است

مجید تیموری، کارشناس بازار کتاب میگوید، بلاگرها محبوباند اما راهنمایی آگاهانه در خرید کتاب همچنان وظیفه کتابفروشهاست.
به گزارش خبرگزاری سینا، مجید تیموری، کارشناس بازار کتاب درباره تاثیرگذاری بالگرهای کتاب بر بازار نشر و کارکرد کتابفروشان بیان کرد: تأثیر بلاگرها بر بازار کتاب امری طبیعی است اما محتوای کتابها کمتر تحت تأثیر آنها قرار میگیرد. بلاگرها عمدتاً به معرفی کتابهای عمومی تمرکز میکنند که فهم آنها سادهتر است؛ در نتیجه، طیف گستردهتری از مخاطبان را جذب میکنند و درباره آثار تخصصی این روند کمتر رخ میدهد.
وی با اشاره به تجربه خود در بررسی شبکههای اجتماعی ناشران مختلف، بیان کرد: بلاگرهای موفق آنهایی هستند که از خلاقیت و نوآوری در تولید محتوا بهره میبرند. استفاده درست از ابزارهای مدرن میتواند نقش مؤثری در ارتقای فروش کتاب داشته باشد اما برخی بلاگرها به دلیل استفاده نکردن از این ابزارها، تأثیرگذاری مطلوبی ندارند.

وی ضمن اشاره به چالشهای معرفی کتاب ازسوی برخی بلاگرها، گفت: اگر بلاگرها بتوانند جریانسازی فرهنگی انجام دهند و با هدف افزایش سطح مطالعه و آگاهی جامعه حرکت کنند، این امر قابلتحسین است اما نبود قوانین و مقررات مشخص در این زمینه موجب شده که برخی ناشران کتابساز از فضای تبلیغاتی بلاگرها سوءاستفاده کنند. این وضعیت سبب شده است که کتابهای فاقد کیفیت معرفی شوند و مخاطبان را تحت تأثیر نامطلوب قرار دهند و ذائقه مشتری را دچار نقصان کنند.
این کاشناس بازار کتاب با اشاره به اینکه معرفی کتاب ازسوی بلاگرها میتواند هم مزایا و هم معایبی برای بازار کتابفروشی داشته باشد، افزود: اگر بلاگرها محرک جریان خرید باشند و برای افزایش سطح مطالعه و آگاهی جامعه فعالیت کنند، این کار بسیار پسندیده خواهد بود؛ اما فقدان قوانین و مقررات مشخص در این زمینه موجب شده که برخی بلاگرها به معرفی کتابهایی بپردازند که ناشران کتابساز با سوءاستفاده از فضای تبلیغاتی بلاگرها موجب شوند کتاب واقعی، مترجم، ناشر معرفی نشود و این امر میتواند بازار کتاب را به سمت عرضه کتابهای غیرمعتبر سوق دهد و ذائقه مشتریان را تحت تأثیر منفی قرار دهد.
تیموری بیان کرد: مشتریان هنگام خرید کتاب باید از متصدیان فروش اطلاعات لازم را دریافت کنند چرا که گاهی مشاهده میشود برخی مخاطبان تنها به معرفی بلاگرها بسنده میکنند، در حالی که دریافت مشاوره از کتابفروشیها میتواند موجب خرید بهتر و آگاهانهتر شود.
وی با تاکید بر اینکه جریان معرفی کتاب در فضای مجازی باید بهگونهای باشد که موجب کاهش سطح دانش مخاطب نشود، افزود: در برخی موارد دیده میشود که صرفاً دامن زدن به ترندهای کتاب، به پایین آمدن سطح مطالعاتی منجر شده است.
تیموری با اشاره به اینکه بلاگرها میتوانند یکی از ابزارهای مهم برای معرفی ناشران کوچک باشند که کتابهای محدودی منتشر کردهاند گفت: در آینده، ناشرانی میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند که به صورت تخصصی و در یک موضوع خاص فعالیت میکنند و با استفاده از تبلیغات مدرن و استفاده از ظرفیت بلاگرها و سایتها میتوانند موفق باشند و ناشران کپیکار روز به روز کوچک و کوچکتر خواهند شد.
این کارشناس بازار کتاب با انتقاد از برخی تخفیفهای غیرمتعارف در فروش کتاب، این رویکرد را برای ادامه حیات کتابفروشیها سهم مهلک دانست و افزود: برگزاری نمایشگاههای کتاب در مکانهایی مانند مترو و پارکها، که با تخفیفهای ۵۰ درصدی همراه هستند، موجب کاهش ارزش واقعی کتاب در ذهن مخاطب و تغییر نگرش مشتری نسبت به قیمت واقعی کتاب میشود.
تیموری درباره تأثیر بلاگرها بر فروش کتابهای داخلی و خارجی نیز گفت: گرایش مخاطبان به کتابهای خارجی، بهویژه کتابهای زبان اصلی، در حال افزایش است و این روند ناشی از رشد سطح زبانآموزی در میان نوجوانان است و این موضوع میتواند تأثیر قابلتوجهی بر بازار نشر داشته باشد. با این حال، هنوز بلاگرهای موفقی در زمینه فعالیت در عرصه معرفی کتاب به زبان اصلی در کشور نداریم و این مسئله، یک خلأ بزرگ در شبکههای اجتماعی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه بلاگرها باید به سمت تخصصی شدن در حوزههای مختلف پیش بروند افزود: موفقترین بلاگرها کسانی خواهند بود که در یک زمینه خاص به عنوان مرجع شناخته شوند.
تیموری با اشاره به اینکه معمولاً مشتری بعد از دیدن معرفی یک کتاب لز سوی بلاگر، فوراً برای خرید اقدام نمیکند؛ افزود: زیاد دیده شده بعد از معرفی یک کتاب در یک برنامه تلویزیونی همچون «خندوانه» و یا «کتابباز» یک دفعه اتفاق جالبی میافتاد و آن کتاب در سراسر کتابفروشیها به فروش میرفت و کتابفروش مجبور میشد کتاب را در ویترین بچیند و روی میز بگذارد.
تیموری گفت: بلاگرها نهتنها به جنبههای مثبت کتابها، بلکه به نقدهای منصفانه نیز توجه کنند، زیرا این امر به مخاطبان کمک خواهد کرد تا انتخابهای آگاهانهتری داشته باشند.
وی گفت: با توجه به تغییرات صنعت کتاب و تحولات دیجیتال، آینده کسبوکارهای فرهنگی در گرو استفاده صحیح از ابزارهای مدرن، از جمله بلاگرها، شبکههای اجتماعی و هوش مصنوعی خواهد بود.