نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا فست فود مضر است؟

فست فودها یا غذاهای آماده، غذاهایی هستند که به سرعت طبخ شده و برای خوردن آماده می شوند. انواع ساندویچ، برگرها، چیزبرگرها، مرغ، ماهی و میگوی سوخاری، هات‌ داگ، فیله استیک گوشت یا مرغ، سیب ‌زمینی سرخ کرده، ناگت مرغ، تاکو، انواع پیتزا و انواع سالادهای مایونز دار نمونه های رایج غذاهای آماده هستند. لازم به توضیح است که تعدادی از غذاهای خانگی که سریع پخته شده و آماده می شوند، در این گروه غذایی قرار نمی گیرند و در واقع فست فودها، غذاهای آماده ای هستند که از رستوران ‌های فست فود تهیه شده و دارای مقدار زیادی نمک ؛ روغن ؛ مواد نگهدارنده و افزودنی های شیمیائی هستند.

به طور کلی غذاهای آماده یا فست فودها به جهت نوع مواد به کار رفته در آن ها خوشمزه بوده و طرفداران بسیاری دارند اما متاسفانه این مواد خوشمزه برای بدن انسان بسیار مضر هستند. افرادی که غذاهای آماده و فست فود زیاد مصرف می کنند، نسبت به دیگران کالری، نمک و چربی بیشتری را دریافت می کنند در حالی که ویتامین و مواد معدنی و مفید غذایی کمتری به بدن آن ها می رسد.

رستوران ‌های فست فود، غذاها را از پیش آماده کرده و با سفارش مشتری به سرعت آن را طبخ کرده و تحویل مشتری می دهند. البته ساندویچ های سرد و سالادها نیازی به طبخ ندارند.  این رستوران ها در برخی موارد فقط همچون فروشگاه عرضه غذا و مواد غذایی عمل کرده و سفارش گرفته و غذا را تحویل مشتری می دهند و محلی برای سرو غذا ندارند. معمولا این رستوران ها به صورت زنجیره ای عمل کرده و شعبه های آن در شهرهای مختلف راه اندازی می شوند و به طور کلی دستورات لازم را از مرکز می گیرند و معمولا از یک نشانه تجاری استفاده کرده و طرز عمل و ارائه مواد غذائیشان مشابه است.

این رستوران ها به دلیل مکانسیم و امکانات ساده و کمی که دارند، به سرعت رو به افزایش هستند. در واقع عبارت فست فود و غذای آماده به نمادی از زندگی مدرن و ماشینی تبدیل شده است.

تاریخچه ایجاد فست فود

بر اساس منابع تاریخی، از قدیم در سطح دنیا محل های عرضه غذاهای آماده وجود داشته برای نمونه می توان گفت در روم باستان دکه های فروش نان و زیتون وجود داشته و یا در شرق آسیا دکه هایی برای عرضه نودل یا رشته فرنگی از دیرباز به فعالیت مشغول بودند. در غرب آفریقا نوعی کباب چوبی را با نام بروشت عرضه شده و  در هند انواع دکه های غذای آماده از قدیم وجود داشته و امروزه نیز در شهرهای این کشور دیده می شوند.

نخستین رستوران فست فود که تقریبا به شکل امروزی به وجود آمد، اتومات نام داشت و در سال 1922 میلادی و در امریکا ایجاد شد. در این رستوران غذاهای از پیش آماده شده در محفظه‌ های گرم کننده شیشه ‌ای نگهداری می شد و مشتری از طریق دستگاه های سکه ای برای خرید آن اقدام می کرد. پس از مدتی استقبال خوبی که از این رستوران شد، باعث گسترش آن شده و با افتتاح شعبه های مختلف در امریکا، به سرعت پیشرفت کرد و در حدود بیست سال بی رقیب ماند. شعار این فست فود این بوده که "ما کار مادران را کم کرده‌ایم." از آن پس رستوران های دیگری چون وست کسل، مک دونالد، کی اف سی؛ برگر کینگ و غیره بر وارد عرصه شده و هر کدام به نوبه خود تغییراتی در این نوع از رستوران ها داده و روش جدیدی برای ارائه غذاهای خود ارائه کرده اند.

مضرات و زیان های فست فودها

به طور کلی غذاهای آماده یا فست فودها به جهت نوع مواد به کار رفته در آن ها خوشمزه بوده و طرفداران بسیاری دارند اما متاسفانه این مواد خوشمزه برای بدن انسان بسیار مضر هستند. افرادی که غذاهای آماده و فست فود زیاد مصرف می کنند، نسبت به دیگران کالری، نمک و چربی بیشتری را دریافت می کنند در حالی که ویتامین و مواد معدنی و مفید غذایی کمتری به بدن آن ها می رسد. برخی از مهمترین مضرات فست فودها عبارتند از:

معمولا چاقی در اثر مصرف زیاد فست فودها، به صورت چاقی موضعی، در بخش های پهلوها و شکم شکل می گیرد. علاوه بر آن نوشابه ‌هایی که در کنار غذاهای آماده ارائه می شوند، فاقد ارزش غذایی بوده و دارای میزان بالایی قند و کالری زیادی بوده آن ها نیز به نوبه خود موجب چاقی می ‌شوند.

نوشابه های گازداری که همراه غذاهای فست فودی ارائه می شود حاوی قند زیاد هستند به همین دلیل برخی از افراد نوشابه‌ های رژیمی را جایگزین آن می کنند. اما باید بدانیم که نوشابه‌ های رژیمی نیز به دلیل داشتن قند مصنوعی، اشتها آور هستند و باعث پرخوری و در نهایت چاقی بیشتر می شوند.

راه کارهای بهتر در استفاده از فست فودها

از آن جهت که رستوران های فست فودی در همه جهان گسترش پیدا کرده و متقاضی آن ها نیز روز به روز بالا می رود، می توان راه کارهایی را به کار برد تا ضرر کمتری بدن انسان را تهدید کند. در اینجا به چند راه کار مفید و ساده برای کم شدن ضرر استفاده از غذاهای آماده ارائه می شود:

 

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل