همزمانی اکران «زن و بچه» و «پیر پسر»؛ خونی تازه در رگهای سینما و چند نکته

اکران «پیر پسر» و «زن و بچه» را در سینمای لبریز از کمدی ایران باید به فال نیک گرفت؛ اما همزمانی تقریبی اکران آنها در تابستان امسال، علاوه بر اینکه سینمای اجتماعی را دوباره زنده میکند نکات قابلتاملی را در تخصیص سالن و سانس به هر دو فیلم در پی دارد که نیازمند بررسی دقیقتری در انتخاب زمان اکران این دو فیلم مهم اجتماعی است.
به گزارش خبرگزاری سینا، حدودا اوایل اردیبهشت ماه پخش کننده «پیرپسر» از نمایش فیلم در نوبت سوم اکران امسال، یعنی پس از تعطیلیهای اواسط خرداد خبر داد. وضعیت اکران فیلم دیگر یعنی «زن و بچه» نیز با فاصلهای حدودا یک ماهه و پس از کمرنگشدن حواشی اکران آن در جشنواره کن، برای تیر ماه امسال تعیین شده است. با این اوصاف «پیرپسر» از ۲۱ خرداد و «زن و بچه» نیز طبق اعلام تهیهکننده از ۱۸ تیر اکران میشوند.
این امر؛ یعنی همزمانی تقریبی اکران دو فیلم جریانساز اجتماعی، آن هم در شرایط کمدیزدهای که سینمای ایران دارد، محل بحث و تامل است. داشتههای اجتماعی سینمای ایران برای سال پیشرو زیاد نیست و این همزمانی، آمار مخاطبان خاص این فیلمها را نیز سرشکن خواهد کرد.

مروری بر فیلمهایی که خبر تولید یا نمایش آنها رسانهای شده، نشان میدهد دست سینمای ۱۴۰۴ در گونه اجتماعی تا حدود زیادی خالی است. مهمترین اثر اجتماعی جشنواره فیلم فجر سال گذشته به زعم مخاطبان و منتقدان، «رها» بود که نوروز روی پرده رفت و با ۳۶ میلیارد تومان فروش، زمان طلایی اکران خود را از سرگذراند.
اکران «قاتل و وحشی»، فیلم متوقف حمید نعمتالله مبهم است و زمان نمایش آن مشخص نیست. به علاوه نعمتالله تصویربرداری فیلم تازه خود یعنی «بُت» را دی ماه گذشته به پایان رسانده اما اکنون و پس از گذشت حدودا ۶ ماه، خبری از نمایش آن در جشنوارههای جهانی هم نیست.
با این اوصاف تنها «رکسانا» و «گوزنهای اتوبان»، فعلا پروانه نمایش دریافت کردهاند و اگر اتفاق عجیبی نیفتد، امسال به ناوگان اکران اضافه خواهند شد. فیلم «باد وحشی» با بازی نویدمحمدزاده که ابراهیم عامریان خبر ساخت و اکران آن را به ایرنا داده بود نیز همچنان در سکوت خبری به سر میبرد.
به علاوه وضعیت اکران و نمایش فیلمهایی چون «رگهای آبی» و «لاکپشت»، دو فیلم به نمایش درآمده در بخش نمایش ویژه فجر گذشته، که جریانسازی خاصی در فضای رسانهای نداشتند و با اکرانهای پراقبالی در فجر گذشته مواجه نشده بودند، نیز مشخص نیست.
با همین حساب سرانگشتی، میتوان گفت تعداد فیلمهای مهم و جریانسازی که میان منتقدان و اصحاب رسانه مورد بحث بودهاند، به قدری کم است که باید برای اکران هر کدام برنامهریزی دقیق و مشخصی اتخاذ کرد.

«پیرپسر» وضعیت عجیبی را در اکران جشنوارهای از سر گذرانده، دو بازیگر مهم سینمای اجتماعی یعنی حامد بهداد و لیلا حاتمی را مقابل دوربین دارد و اخبار پیرامون آن از اکران بدون ممیزی تا نظارت بر محدودیت سنی، به احتمال زیاد مخاطبان مسکوت این سالهای سینمای اجتماعی ایران را به سینماها خواهد کشاند.
«زن و بچه» نیز به عنوان چهارمین فیلم سعید روستایی، دو بازیگر مهم دیگر سینمای اجتماعی یعنی پریناز ایزدیار و پیمان معادی را مقابل هم قرار داده؛ فیلمسازی که پس از ساخته پرحاشیهاش یعنی «برادران لیلا»، بیش از پیش در توجه قرار گرفت و امسال نیز جشنواره کن و فضای جامعه را با اظهارات خود ملتهب کرد.
همه اینها یعنی باید برای اکران این دو فیلم مهم، تدبیر و مهندسی دقیقتری اندیشید. به علاوه «پیر پسر» در شب اکران جشنوارهای در برج میلاد، زمانی نزدیک به ۳ ساعت داشت و «زن و بچه» نیز مطابق آنچه در سایت آیامدیبی نوشته شده، زمانی بیش از ۲ ساعت دارد؛ یعنی هر کدام از این فیلمها اگر فارغ از این همزمانی با فاصله هم اکران شوند، تقریبا ۲ سانس از اکران یک فیلم معمولی را در یک سالن اشغال خواهند کرد.
با این اوصاف پیشبینی میشود با توجه به ضریب بالای اشغال صندلیها توسط مخاطبان این دو فیلم، سینماها باید سالنهای بیشتری را به این دو فیلم اختصاص دهند؛ از طرفی پردیسهای تکسالنه یا دوسالنه در شرایط فعلی اقبال از گونه کمدی، سختتر راضی به اکران دو فیلم اجتماعی همزمان و اختصاص هر دو سالن یا یک سالن خود، به فیلمهای این گونه میشوند که همین مهم نیز اهمیت دوراندیشی درباره مهندسی اکران این ۲ فیلم پرمخاطب را بیشتر میکند.