کتاب کودک با ظاهر جدید اما محتوای تکراری نمی‌فروشد

مدیر شعب فروشگاه‌های بوکلند معتقد است که چالش اساسی در بحث فروش کتاب کودک، جریان تولید کتاب کودک است و نقد جدی به وضعیت تولید محتوا و خود کالای قابل فروش، وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، آرش کریمی، درباره وضعیت فروش و کتابفروشی‌های تخصصی کتاب کودک بیان کرد: یک قدم به عقب‌تر باید به موضوع نگاه کنیم؛ به نظر می‌رسد چالش اساسی در بحث فروش کتاب کودک، جریان تولید کتاب کودک است؛ به‌عبارت دیگر نقد جدی به وضعیت تولید محتوا و خود کالای قابل فروش، وجود دارد. کم فروغ شدن خلاقیت در تولیدات ناشران ازجمله معضلات اصلی در بخش فروش کتاب کودک است؛ علاوه براین کپی‌کاری برخی ناشران از یکدیگر، موجب بی‌اعتمادی مشتریان شده است.

وی با تاکید بر تعریف استاندارد برای مدیریت کتابفروشی تخصصی کتاب کودک، به تجربه شخصی خود اشاره کرد و افزود: برای خودمان استانداردهایی برای مشتریان و فروشگاه تعریف کرده‌ایم و البته پایبند آن‌ها هستیم؛ یعنی جزو اصولی است که در فروشگاه‌هایمان رعایت می‌کنیم؛ چرا؟ هدف اصلی این است که افزایش مشتری را به‌طور محسوس لمس کنیم.

کریمی با اشاره به تعریف سازوکاری برای ایجاد حلقه ارتباطی بین کتابفروشی و ناشران، ادامه داد: فراتر از تعریف استاندارد برای فروشگاه، برای مشارکت فعال ناشران با فروشگاه، چند برنامه جدی را تعریف کرده‌ایم. می‌توانم به در اختیار گذاشتن ویترین کتابفروشی‌هایمان به ناشران و برگزاری جشنواره‌های فروش با مشارکت ناشر و نویسنده و مترجم می‌توان اشاره کنم.

این کتابفروش، کمرنگ شدن نهادهای موثر فرهنگی از جمله کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان را یکی از دلایل کاهش فروش کتاب کودک ارزیابی کرد.

کریمی به فعالیت‌های کتاب‌محور در فضای مجازی و تولید محتوا از سوی چهره‌های شبکه‌های اجتماعی اشاره و بیان کرد: نسبت به فعالیت اینفلوئنسرهای فرهنگی در حوزه کتاب کودک منتقد هستیم به ویژه درباره مواجه و رفتار ناشران با این فعالان؛ معتقدم دانش لازم در این حوزه در بین ناشرها وجود ندارد؛ پیگیری شبکه‌های اجتماعی این کمبودها قابل مشاهده است؛ البته باید خلاء حضور به اصطلاح کارشناسان فضای مجازی را با نااشنایی صاحبان نشر و مدیران کسب و کارهای فرهنگی پیوند زد.

وی با اشاره تاثیرگذاری وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوارها بر مصرف فرهنگی آن‌ها به ویژه در حوزه کتاب کودک، بیان کرد: باید بپذیریم، تا وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مردم دچار چالش‌های فراوان است، خوشبینی برای آینده قطعاً کمرنگ است؛ علاوه براین ریسک‌پذیری ناشران و کتابفروش‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نیز کمتر شده است اما در نهایت با رشد آگاهی خانواده‌ها آینده کتابفروش‌ها در حوزه کودک را بهتر پیشبینی می‌کنم.

منبع
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا