انقلاب روباتیک در گردشگری چین

Madame Wei یکی از روباتهای انسان نمایی است که در لابی برخی هتلهای چین به صورت تمام وقت و فعال، به راهنمایی مسافران میپردازد و باعث افزایش جذب توریست به این کشور شده است. برخی روباتها هم برای رزرو اتاق و بلیت پروازها و همچنین خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی به مسافران کمک میکنند.
به گزارش خبرگزاری سینا، چین در تلاش است با ادغام فناوری در صنعت توریسم و استفاده از روباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی، تجربه گردشگران از سفر به این کشور را متحول کند. به منظور تحقق این امر، بهتازگی سازمان گردشگری چین در جشنواره ۱۵روزه «Qingming»، ارتشی از روباتهای هوشمند را در مکانهای گردشگری محبوب این کشور به کار گرفت تا علاقهمندی مردم بویژه جوانان به کشف مکانهای دیدنی این کشور افزایش یابد. به این ترتیب، چین عملاً حرکت خود را به سمت توسعه گردشگری هوشمند آغاز کرده است.
گردشگری آینده
امسال جشنواره «Qingming» که هر سال به منظور ادای احترام خانوادهها به نیاکان برگزار میشود، با حضور روباتهای حرفهای، رنگ و بویی آیندهنگرانه به خود گرفت. این روباتها که با طراحیهای رنگارنگ خودنمایی میکردند و به قابلیتهای پیشرفته فناوری مجهز شده بودند، به تازهترین جاذبههای گردشگری چین در این فستیوال تبدیل شدند و از آنها بهعنوان عناصر کلیدی برای ترویج گردشگری هوشمند یاد شد. در این میان روبات انساننمای «شیائوتیان» که به عنوان راهنمای گردشگران در پارکی در ووهان فعالیت میکرد، بیش از سایر روباتها به چشم میآمد. این روبات مبتنی بر هوش مصنوعی در طول جشنواره، هدایا را شناسایی و آنها را با دستان مصنوعی خود تقدیم گردشگران میکرد.
البته این تنها کاری نیست که این روبات هوشمند میتواند انجام دهد و قابلیت انجام مجموعهای از وظایف را از گشتزنی برای شناسایی تهدیدات امنیتی و تشخیص آتش یا دود، تا نظارت بر سلامت پوشش گیاهی را داراست. در صورت بروز خطر، گردشگران میتوانند با فشردن کلید SOS تعبیهشده روی روبات، وضعیت بحرانی خود را گزارش دهند. همچنین روبات «شیائوتیان»، میتواند با شناسایی نقاط سرشار از دود و مکانیابی منشأ آتش از طریق دوربین حرارتی و حسگر دمای داخلی خود، هشدارهای ایمنی بهموقع به گردشگران بدهد. این روبات میتواند سلامت درختان را نیز ارزیابی کرده و علائم آفات یا بیماریها را تشخیص دهد.
روباتهای پوشیدنی کوهنورد
چین پیش از این هم در حوزه ورود روباتها به صنعت هتلداری و مناطق مختلف گردشگری فعالیتهایی انجام داده بود. تاکنون روباتهایی که در هتلها میزبان مسافران هستند یا به صورت ابزار پوشیدنی، کوهنوردی را برای گردشگران آسانتر میکنند و درنهایت در نقش تورلیدرهای حرفهای، مکانهای تاریخی را به توریستها نشان داده و توضیحات لازم را در اختیار آنها قرار میدهند، توانستهاند آمار گردشگران را در این کشور افزایش دهند.
یکی از موارد جالب، استفاده از روباتهای اسکلتونی در چین در ژانویه ۲۰۲۵ بوده است. این روباتهای پوشیدنی مجهز به حسگرهای حرکتی، به گردشگران کمک میکنند تا با حمایت مکانیکی، میزان فشار عضلانی بر پاهای گردشگران را کاهش داده و استقامت توریستها را برای بالارفتن از کوه «تای شان» چین افزایش دهند. با کمک این روباتهای پوشیدنی، زمان یک پیادهروی چالشبرانگیز سه ساعته، به نصف میرسد و گردشگر چندان خسته نمیشود.
هتلهای روباتیک
Madame Wei هم یکی از روباتهای انساننمایی است که در لابی برخی هتلهای چین به صورت تمام وقت و فعال، به راهنمایی مسافران میپردازد و باعث افزایش جذب توریست به این کشور شده است. برخی روباتها هم برای رزرو اتاق و بلیت پروازها و همچنین خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی به مسافران کمک میکنند و به سؤالات آنها پاسخ دهند. روباتهای نظافتچی هم خدمات هتل همچون نظافت اتاقها و حمل وسایل را به خوبی انجام میدهند. در فرودگاههای چین هم روباتهای هوشمند وظیفه امنیت و کنترل فرودگاه را با استفاده از تشخیص چهره و هویت مسافران انجام میدهند و گاهی هم وظیفه ترجمه و ارتباط با گردشگران را در فرودگاه یا هتلها به عهده دارند.
برخی روباتهای شرکت Unitree هم با حرکت در میان درختان شکوفههای گلابی که در فصولی خاص به یکی از جاذبههای گردشگری چین تبدیل میشود، گردشگران را در میان مناظر شاخص باغ راهنمایی میکنند. این روباتها دارای مهارتهایی همچون دوری از موانع در زمینهای ناهموار هستند.