در سلسله نشستهای «صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی» در سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب، محمدرضا فاطمی پور، مدرس و مدیر تحقیق و توسعه در مورد کسب و کار آنلاین از ایده تا اجرا در سالن فناوریهای نشر به هنرجویان هنرستان چاپ و نشر مباحث آموزشی را منتقل کرد.
به گزارش خبرگزاری سینا، محمدرضا فاطمی پور در این نشست در مورد اقدام به آغاز کسب و کارها توضیح داد: «در شرایطی که میلیونها نفر کسب و کاری را شروع کرده و شکست خوردهاند و تعداد انگشتشماری موفق شدهاند، برای موفقیت باید در بهترین جای ممکن و بهترین زمان، بهترین تصمیم را بگیریم. تلاش در نقطهای با شانس تلاقی کرده و صرف شانس تاثیرگذار نیست.»
این پژوهشگر حوزه تحقیق و توسعه سازمانی با توجه به اهمیت تلاش و کوشش افراد در دوران دبیرستان، بیان کرد: «تحقیقات نشان میدهد میزان تلاش افراد در دوران دبیرستان کم خواهد بود چرا که در دوران دبیرستان دانشآموزان ممکن است چندان به مباحث آموزشی توجه نکنند. دلیل آن این است که به جز دروس مدارس، کسی نمیگوید چه شغلی انتخاب کنیم.»
وی افزود: «نکته مهم برای یافتن ایده برای کسب و کار این است که کپی است یا نوآوری صورت گرفته است. مثلا کسب و کار اسنپ در اصل کپی بوده اما در کشور ما نوآوری محسوب می شود.»
فاطمی پور با اشاره به اهمیت بررسی هدف کسب و کار، اذعان داشت: «ابتدا باید بررسی کنیم کسب و کاری که در آینده میخواهیم آغاز کنیم چیست، با هدف درآمدزایی آغاز شده یا برای موفقیت تشکیل شده است. اصولاً کشورهای جهان سوم کسب و کار را صرفاً برای درآمدزایی انجام میدهند اما در کشور پیشرفته درآمدزایی چندان در اولویت قرار ندارد.»
او افزود: «هیچ کسب و کاری بعد از ۵ سال به موفقیت نمیرسد. برتری یک مزیت موقتی است چون حتی اگر در طول یک سال کسب و کار موفق داشته باشیم به خاطر عدم وجود بروکراسی موفق، ممکن است از مدار موفقیت خارج شویم.»
این مدرس حوزه تحقیق و توسعه با اشاره به ایدهپردازی ذ برای ایجاد کسب و کار، گفت: «بزرگترین نقطه ضعف انسانها این است که ایدههای زیادی دارند اما ریسک نمیکنند. باید برای ایده برنامهریزی کرد. در یک دوره تحصیلی نیز کسی موفق است که در کارش استمرار و برنامهریزی داشته باشد.»
او اضافه کرد: «جسارت اجرای یک ایده ۹۰ درصد ایده را تشکیل میدهد. به عنوان مثال افرادی که ورزش میکنند، سختترین مرحله برای باشگاه رفتن را انجام میدهند. افراد دارای کسب و کار، اصولاً باهوش نبودند چون افراد باهوش در ذهنشان زیاد محاسبه میکنند و وقتی روی کاغذ منطقی نمیآید، از اجرای آن سر باز میزنند. اما افرادی که به بحث منطقی توجه نمیکنند، دست به اقدام میزنند.»
بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی؛ دستیار تربیتی والدین ایرانی
ناشران در تبلیغات مهارت ندارند و کتاب دیده نمیشود
فاطمیپور با اشاره به اهمیت بازار هدف برای شروع یک کسب و کار توضیح داد: «وقتی منابع انسانی در یک سازمان میخواهد نیروی انسانی را استخدام کند، بررسی میکند افراد کارمند هستند یا ذاتأ مدیراند. باید دید توانایی گرداندن یک کسب و کار را آیا داریم یا ترجیه میدهیم با تجربهی فعالیت کارمندی، در یک بستر امن کار کنیم. افراد مدیر لزوما موفق نیستند اما بارها شکست میخورند و مجدداً از ابتدا آغاز میکنند. میتوان از خودمان تست بگیریم که چه شخصیتی برای حضور در بازار کار داریم.»
وی با اشاره به این نکته که افرادی در بیزنس موفق میشوند که از خود شناخت به دست بیاورند، توضیح داد: «باید بررسی کرد که آیا در زمینه ایجاد کسب و کار موفق هستیم و آیا دانش پایه داریم یا خیر.»
فاطمیپور افزود: «اصولاً برای راهاندازی بیزنس باید بررسی نمود چه چیزی ارائه میکند، بدترین محصولی که میخرید محصولی است که وجود ندارد، مثل ارزهای دیجیتال. ان اف تی چنین نقطه ضعفی دارد، همان بیزنس جدیدی است که سالها در دبی اجرا میشده و بستری است که در اینترنت وجود نداشته خرید و فروش میشود. برای فروش محصولاتی که قابل لمس نیستند باید سخنران متبحری مدیریت کند تا رضایت مشتری جلب شود.»
فاطمیپور اذعان کرد: «شرکتهای نقش الماس و چاپاقا نمونههای خوبی برای موفقیت چاپ نوین در ایران هستند. سیستمی ساختهاند که فایل را بارگزاری میکند و سیستم سازی میشود.»
او بیان کرد: «در چاپاقا وقتی فایل را میفرستیم در این مسیر ممکن است پیامک هم بیاید که در چه مرحلهای است. وقتی میخواهید کسب و کار را راه بیاندازید، اینکه سیستم چه شکلی است یه بحث است. چاپاقا کارها را از حالت اختصاصی خارج کرده و بر اساس هوش مصنوعی فعالیت خود را پیش میبرد.»
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگیِ جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است. گفتنی است برنامههای ثابتی در زمینه برگزاری نشستهای تخصصی در موضوعات فناورانه مرتبط با کتاب و نشر برگزار میشود که ۴ نشست آن توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی انجام میشود.