سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی:
تقدس بیش از حد به کتاب مانع تقویت مارکتینگ بازار کتاب میشود

سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی در سالن فناوریهای نشر در سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری سینا، در نشستی که در سالن فناوریهای نشر در سی و ششمین جشنواره بینالمللی کتاب تهران برگزار شد، کاوه مرحمتی، مدیر هنری پلتفرم دیجیتال تپسل در مورد استفاده از هوش مصنوعی در فضای کتاب بیان کرد: «اگر فضای جستارها و مقالات را بررسی کنیم، هوش مصنوعی همچنان به عنوان یک ابزار استفاده میشود. شاید در بخشهایی که روتینتر و مکانیکیتر هستند مثل ویراستاری یا چک کردن نگارش، بتوان همچنان کار را به هوش مصنوعی واگذار کرد و خروجی مطلوبی گرفت اما بخش خلاقانه در محتوا همچنان وجود دارد، مانند قصه گویی. چون هوش مصنوعی به دیتای انسانی از قبل آماده شده متکی است و لازم است کارشناس خلاق برای آن محتوا تعریف کند.»
وی توضیح داد: «میتوان همچنان گفت هوش مصنوعی قدرت تجربه زیسته و خلاقیت انسانی و تخیل را ندارد، اما بیشتر به چشم یک ابزار میتوان به آن نگاه کرد، مانند ابزارهای دیگر. وقتی دوربین عکاسی وارد زندگی مردم شد همه گارد داشتند، در مقابل هوش مصنوعی هم چنین اتفاق افتاد غافل از اینکه تاثیرات مفید آن را نمیبینند.»
مدیر هنری پلتفرم دیجیتال تپسل با اشاره به نحوهی استقبال از محتوایی که تماماً از هوش مصنوعی استفاده میشود گفت: «یک اینفلوئنسر هوش مصنوعی در اینستاگرام خانمی با موی صورتی بود، در ابتدا برای مخاطبان جذابیت داشت. این هوش مصنوعی بدون هزینه در لوکیشنهای مختلف یا ژستهای گوناگون فعالیت میکرد اما در نهایت برای مخاطب خالی از جذابیت شد زیرا جذابیت محتوا به خاطر انسانی و واقعی بودنش است. وقتی سراغ محتوا میرویم، مایل هستیم یا تجربه انسانی روبرو شویم.»
بیشتر بخوانید:
ناشران خودشان را بینیاز از حضور در فضای دیجیتال میبینند
هوش مصنوعی در صنعت نشر میتواند نقش ترویج کتابخوانی را ایفا کند
او افزود: «در بخش فنی و مقاله و جنبههای علمی شاید هوش مصنوعی صرف مهم باشد، اما در جایی که مسأله هنر هست، تا جایی که از هنر انسانی خالی میشود دیگر جذاب نیست چون میخواهیم احساس انسانی را درک کنیم. اگر صرفا بازسازی ماشینی باشد، مخاطب با آن ارتباط نمیگیرد.»
این فعال حوزه دیجیتال در مورد ورود ناشران به فضای دیجیتال بیان کرد: «وقتی صحبت از دیجیتالی کردن میزنیم، تمامی واحدها باید بخواهند تغییر کنند. انتشارات چه گامهایی باید برای تبلیغات دیجیتال برداشتهاند؟ در حوزه کتاب کار تقدس بیش از حدی وجود دارد، یعنی این حوزه را مقدس میدانند. هنوز بسیاری از ناشران نمیخواهند بپذیرند که بخش زیادی از مخاطبان بخش زیادی از زمانشان را در فضای آنلاین زندگی میکنند و به بهانههای مختلف به این فضا سر میزنند.»
مرحمتی خاطرنشان کرد: «اولین قدم برای پیشرفت ناشران این است که کتاب را بدون گارد به عنوان یک امر فرهنگی و مقدس نبینند بلکه به عنوان یک محصول فرهنگی برای تبلیغات آن بهتر فکر و برنامهریزی شود.»
وی در مورد اهمیت فضای آنلاین و هوش مصنوعی بیان کرد: «فضای آنلاین فضایی در اختیار ما میگذارد که قابل مقایسه با فضای آفلاین نیست. با کمک هوش مصنوعی با سرعت بالایی میتوان از آن استفاده کرد. اینکه چه محصولی را با چه شرایطی وارد بازار کنیم، هوش مصنوعی میتواند بررسی و ارائه کند. حتی برخی کتابها فصل خاصی برای ارائه دارد. از انبارگردانی تا توزیع به کمک هوش مصنوعی میتوان آن را مدیریت کرد که از چه محتوایی میتوان استفاده کرد. لزوما نیازی نیست کتابها نسخه الکترونیکی داشته باشند، مهم همین اطلاع رسانی است.»
او افزود: «تحقیقات بازار به شکل روتین در کسب و کارهای ایرانی کمرنگ است. کسب و کارهای سنتیتر وقتی موج جدید بهشان رسیده، تغییر نکرده و آسیب دیدهاند مثل افت فروش و تغییر ترندها و عوض شدن مخاطبان و سلیقهیشان که برایشان هزینهبردار هست و کرختی در کسب و کارها وجود دارد.»
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگیِ جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است. گفتنی است برنامههای ثابتی در زمینه برگزاری نشستهای تخصصی در موضوعات فناورانه مرتبط با کتاب و نشر برگزار میشود که ۴ نشست آن توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی انجام میشود.