نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پارک‌های علم و فناوری می‌توانند مبلّغ نوآوری در صنایع فرهنگی در مسیر تقویت اقتصاد هنر باشند/ رتبه پنجم یزد در حوزه صنایع خلاق

 

مدیر مرکز رشد علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری استان یزد در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری سینا، گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد می‌توانند مبلغ نوآوری و فناوری‌های نوین در صنایع فرهنگی در مسیر تقویت اقتصاد هنر باشند تا بتوان ظرفیت فناوری‌های نرم در هنر را با توجه به تنوع قومیتی که در ایران وجود دارد در بازارهای داخلی و بین‌المللی به درستی عرضه کرد.

 

پریسا ساسانی: پارک‌ علم و فناوری استان یزد از نخستین پارک‌های علم و فناوری تاسیس شده در اوایل دهه 80 است که با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی وبومی این استان، همواره در حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی فعال بوده است. با توجه به وجود ظرفیت‌های مختلف فرهنگی یزد، مرکز رشد پارک علم و فناوری این استان در حوزه علوم انسانی و هنر به شکل تخصصی فعالیت داشته است.

 

مدیر مرکز رشد علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری استان یزد

 

حمایت‌های تخصصی در حوزه صنایع فرهنگی دستاورد پارک علم و فناوری یزد

علی اکبر قیومی، مدیر مرکز رشد علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری استان یزد با بیان این مطلب که این مرکز رشد در حوزه علوم انسانی و هنر، با توجه به اقلیم فرهنگی و زیست بوم اجتماعی این منطقه فعالیت‌های متنوع و مفیدی را به انجام رسانده است؛ گفت: حمایت‌های تخصصی در حوزه صنایع فرهنگی دستاوردهای مهمی را هم شرکت‌های دانش بنیان و هم در حوزه صنایع خلاق به همراه داشته است.

 

 

بیشتر بخوانید: 

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در شبکه سازی جهانی نقش موثر دارد

گردش مالی شرکت‌های پارک علم و فناوری بوشهر ۳۲ هزار میلیارد بوده است

 

 

مدیر مرکز رشد علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری استان یزد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که استان یزد در حوزه صنایع خلاق رتبه پنجم در کل کشور را دارد؛ گفت: تعداد بالایی از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خلاق در پارک علم و فناوری استان حضور دارند و یزد در حوزه صنایع خلاق رتبه پنجم را در کل کشور از آن خود کرده است.

علی اکبر قیومی اظهار داشت: ریشه‌های غنی و قابل توجهی در بافت فرهنگی و سنتی استان وجود دارد که یکی از مهمترین نمونه‌های آن بافت معماری، نساجی همانند ترمه دوزی و شیرینی است که با توجه به غنای محتوایی در این حوزه ظرفیت های نوآوری و اقتصادی بزرگی وجود دارد.

 

امضای تفاهم‌نامه‌ مرکز رشد پارک علم و فناوری با میراث فرهنگی 

این مدیر فرهنگی گفت: در کنار ظرفیت‌های فرهنگی و صنایع خلاق در پارک علم و فناوری استان یزد شرکت‌های فن‌آور پر قدرتی نیز در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های مختص به کودکان و نوجوانان، سرگرمی و تولید محتوا فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در راستای توسعه اقتصاد هنر و کارآفرینی در حوزه صنایع خلاق، مرکز رشد پارک علم و فناوری استان یزد تفاهم‌نامه‌هایی با نهادهایی همچون وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و … منعقد ساخته است تا به نوعی شبکه سازی حمایتی در این بخش کمک کند.

قیومی با تاکید بر این مطلب که حوزه صنایع خلاق گستره متنوعی دارد و باید از این گستردگی به عنوان اولویت یاد کرد؛ گفت: همانگونه که پیش‌تر گفتم هنر معماری، هنر شیرینی پزی و پارچه در یزد از مهمترین فاکتورها در حوزه صنایع خلاق است و هنر طراحی طلا و جواهر نیز به این صنایع افزوده شده است و اخیرا یونسکو شهر یزد را به عنوان شهر جهانی طلا ثبت کرد و تلاش این است که این حوزه‎‌های دارای اولویت را توسعه دهیم.

 

تشکیل کارگروه با نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف اجرایی مرتبط با صنایع خلاق 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدام‌هایی که باید در این زمینه شکل بگیرد، تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور و مرتبط با صنایع خلاق است. تا بتوان نگاه خلاقانه را به سمت ظرفیت‌های هنری مانند معماری، هنر جواهر دوزی، طراحی پارچه و یا حتی موسیقی و تئاتر برد.

مدیر مرکز رشد علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری استان یزد یادآور شد: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد نقش حمایتی دارند و می‌توانند در راستای حمایت از شرکت‌های به ارزآوری دست یابند . در واقع باید اهمیت سهم صنایع خلق و آینده آن برای مسئولان مشخص شوند. بنابراین یکی از وظایف پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد این است که اولویت‌های صنایع خلاق و فرهنگی و اهمیت گردش مالی آنها را به مسئولان و مدیران معرفی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های شهر یزد که به عنوان معیار و شاخص شناخته می‌شوند، دارا بودن الگوهای فرهنگی ایرانی و اسلامی است. بنابراین نیاز است که نگاه جدیدی به صنایع خلاق داشته باشیم تا این ظرفیت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود و به حوزه‌های فرهنگی به عنوان سرمایه‌گذاری بلند مدت و هویت ساز نگاه کرد تا بتوان الگوهای فرهنگی خود را به دنیا صادر کنیم و به بازار جهانی‌ تبدیل شویم.

 

 

خروج از نسخه موبایل