دانشآموز موفق نیازمند راهبرد مطالعاتی و فضای آرام است

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر نقش محیط یادگیری در موفقیت تحصیلی گفت: آرامش فضای کلاس و آموزش راهبردهای مطالعاتی، دو نیاز اساسی دانشآموزان برای موفقیت در آزمونهاست.
به گزارش خبرگزاری سینا، محسن زارعی امروز، ۱۴ اردیبهشت ماه در همایش ملی «نقطه تحول» باحضور سرگروه ها و مسوولین دبیرخانه دروس فیزیک، عربی، فلسفه و منطق از سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز اظهار کرد: سنجش و ارزشیابی موتور تحول است و به فرآیند تعلیم و تربیت سمت و سو میدهد، بنابراین هرچه ارزشیابی دقیق تر و به روزتر باشد فرآیند تعلیم و تربیت در مسیر بهتری قرار می گیرد.
وی افزود: سال هاست که نظام ارزشیابی ما، جهت گیری یادگیری را تغییر داده و دانش آموزان را به سمت حفظیات سوق داده است که این باید اصلاح شود.
زارعی بر اصالت داشتن سنجش و ارزیابی در فرآیند یادگیری تأکید و عنوان کرد: تربیت چیزی جز تغییر رفتار نیست بنابراین تربیت همان اهداف یادگیری است که دانش آموزان آن را در رفتار خود به کار می گیرد.
وی ادامه داد: هر چه سطح یادگیری اوج بگیرد، میزان انتظارات از دانش آموز نیز افزایش می یابد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از ابهامات دانش آموزان در امتحانات نهایی، این است که دانش آموز نمی داند کدام بخش کتاب را باید مطالعه کند بنابراین باید راهبردهای مطالعاتی را به دانش آموزان بیاموزیم تا دانش آموز بتواند سیر مطالعاتی خود را بر اساس آن تنظیم کند.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بسته های یادگیری تهیه و به عنوان راهنمای عمل، در فضای مجازی ارائه شده است.
زارعی تاکید کرد: لازمه یادگیری، آرامش است لذا دبیران تلاش کنند فضای آرامی را برای دانش آموزان مهیا کنند.
وی اذعان کرد: مهم این است که ارزشیابی ها مورد تحلیل قرار گیرند و مبنای برنامه ریزی باشند برخی اوقات همه دلایل کاهش عملکرد دانش آموزان در امتحانات، به آموزش و پرورش بر نمی گردد چون عواملی خارج از فرآیند تعلیم و تربیت نیز موثر هستند.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد عملکرد دختران در امتحانات بهتر از پسران است و این دلایل مختلفی دارد که از آن جمله دلایل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، محیط آموزشی، نوع مدرسه، سوابق و سطح تحصیلات معلمان و …، را می توان نام برد.
زارعی خاطرنشان کرد: میزان حضور دانش آموزان در مدرسه، مشارکت در یادگیری، همبستگی بین آزمون های مستمر، فضای فیزیکی مدرسه، فاصله بین میانگین نمرات مستمر و نهایی و …، در موفقیت دانش آموزان در آزمون ها موثر است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش نقطه تحول در شیراز، اضافه کرد: هدف از این اجتماع یادگیری این است که نقطه تحول را بیابیم و ببینیم آیا می شود و چگونه تحولی را ایجاد کنیم.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: رمز بقا و پویایی معلم محبت است بنابراین موفقیت هر فرد ناشی از تعهدی است که به شغل و حرفه خود دارد.
زارعی شرط اصلی تحقق اهداف تعلیم و تربیت، عاشق بودن معلم عنوان کرد و گفت: معلم عاشق تلاش می کند بهترین ها را بیاموزد و دانش آموزان را ارتقا دهد.