حمایت سه برابری وزارت علوم از پژوهش‌های گشاینده مشکلات کشور

 مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها مکلف هستند در پنج سال آینده طوری برنامه‌ریزی کنند که ۵۰ درصد اعتبارات پژوهشی در راستای حل مشکلات و چالش‌های کشور هزینه شود و از پژوهشگران و اساتید ۲ تا سه برابر حمایت های عادی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری سینا، صمد نژادابراهیمی که طی روزهای اخیر در سومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی کشاورزی محیط زیست و امنیت غذایی در جیرفت حضور یافت بود و خود هم مقاله‌ای داشت گفت: ناترازی ها و مشکلاتی همچون کم آبی، ریزگرد و ضایعات کشاورزی می‌تواند از جمله مواردی باشد که مورد حمایت دانشگاه‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری براساس برنامه هفتم مکلف است تا پایان سال برنامه ۲۰ درصد از پژوهش‌ها، پایان نامه‌ها و رساله‌های دکترا و هر نوع پژوهشی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و در راستای رفع چالش‌های کشور اتفاق بیفتد حمایت کند و این تکلیف قانونی است که قانونگذار بر عهده وزارت علوم و نهادهای پژوهشی کشور گذاشته است.

 

صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم
صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم

 

وی اضافه کرد: شرکت‌ها هم می‌توانند پژوهش‌هایی را به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان سفارش دهند که منجر به تولید محصول یا فناوری شود.

نژاد ابراهیمی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها می‌خواهیم که در این موضوع بسیار فعال باشند افزود: این قانون حدود ٢ سال شروع شده است اما اجرای آن قابل قبول نبوده که امسال به طور جد آن را پیگیری می‌کنیم.

وی که استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز است با اشاره به قانون جهش دانش بنیان ماده ۱۱ و استفاده از مالیات در تحقیق و توسعه شرکت‌ها گفت: اگر هم یک دانشجوی دکترا در این راستا یک چالش را حل کند ممکن است نیازی به ارائه مقاله دکترا نداشته باشد که اینها راه‌هایی است که تلاش می کنیم از آن طریق دانشگاه را به سمت صنعت سوق دهیم.

سومین همایش جهانی کشاورزی در جیرفت چهارشنبه هفته جاری با مشارکت و سخنرانی وبیناری ۲۰ محقق خارجی در کنار پژوهشگران ایرانی به کار خود پایان داد.

منبع
ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا