خبرگزاری سینا بررسی می‌کند:
«پایتخت»؛ سود یا ضرر برای تلویزیون؟

سرانجام، پس از کشمکش‌های بسیار، سریال پایتخت ۷ پخش می‌شود. فصل جدید این مجموعه، که بیش از ۱۴ سال از عمر آن می‌گذرد، از امشب ـ دوشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۴ ـ روی آنتن خواهد رفت.

محبوبیت و حواشی «پایتخت»

ندا انتظامی: اغراق نیست اگر بگوییم که پایتخت یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی ایران است. این سریال از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در شش فصل تولید و پخش شد و با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان همراه بود. تلویزیون نیز از نظر جذب بیننده، تبلیغات سود قابل‌توجهی از نظر مادی و معنوی کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری سینا، با این‌حال، حواشی متعدد باعث شد که ساخت فصل هفتم متوقف شود و این توقف، تلویزیون را متضرر کرد. در شرایطی که گزارش‌هایی از کاهش شدید مخاطبان تلویزیون و مشکلات مالی سازمان صداوسیما با آن بودجه هنگفت منتشر می‌شود، پایتخت می‌توانست راه نجاتی برای این سازمان باشد. اما این مجموعه بارها با حاشیه‌هایی گره خورد و متأسفانه از مدیران تا عوامل تولید، درگیر این حواشی شدند، تا جایی که ساخت فصل هفتم از سال ۱۳۹۹ متوقف ماند.

دلایل توقف تولید

حواشی پایتخت از دو جنبه محتوایی و مدیریتی قابل بررسی است. برخی از قسمت‌های این سریال به دلیل محتوای طنز اجتماعی، مورد انتقاد گروه‌های مختلفی قرار گرفت. اوج این حاشیه‌ها در قسمت آخر پایتخت ۶ رخ داد؛ سکانسی که یادآور فیلمی با بازی بهروز وثوقی بود. این اتفاق باعث شد صداوسیما این پرسش را مطرح کند که آیا این صحنه حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی بوده یا نتیجه «عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن»؟ گرچه عوامل سازنده این ادعا را رد کردند، اما همین حاشیه‌ها باعث شد پرونده فصل هفتم برای چند سال بسته بماند.

البته این تنها چالش پایتخت نبود. اختلاف بر سر بودجه، دستمزد بازیگران و حذف برخی از آن‌ها نیز از دیگر موانع تولید این مجموعه بود. بااین‌حال، سرانجام طلسم این سریال شکسته شد و فصل هفتم به آنتن بازگشت.

اما این سؤال مطرح است که عدم پخش سریالی با چنین میزان محبوبیت، به ضرر چه کسی خواهد بود؟

سود و زیان تلویزیون از «پایتخت»

اگر مخاطبان نتوانند نیاز و علاقه خود را از صداوسیما تأمین کنند، گزینه‌های متعددی برای سرگرمی خواهند داشت؛ از شبکه‌های خانگی گرفته تا ماهواره‌ای. اما پخش یک سریال پرمخاطب می‌تواند برای تلویزیون یک امتیاز باشد، آن هم در شرایطی که رسانه ملی با بحران اعتبار روبه‌رو است.

پخش هر فصل پایتخت میلیون‌ها بیننده را پای تلویزیون نگه می‌داشت و اعتبار شبکه یک را افزایش می‌داد. از سوی دیگر، این سریال برای صداوسیما درآمدزایی قابل‌توجهی داشت؛ تبلیغات در زمان پخش آن گران‌تر می‌شد و درآمدهای کلانی را نصیب سازمان می‌کرد. علاوه بر این، حق پخش و بازپخش سریال نیز منبع درآمد دیگری بود که تلویزیون می‌توانست از آن بهره ببرد.

اما صداوسیما با محدودیت‌ها و اعمال سلیقه در برنامه‌سازی، بیشترین ضرر را متحمل شد. توقف تولید پایتخت ۷ نه‌تنها درآمدهای تبلیغاتی برنامه‌ریزی‌شده را از بین برد، بلکه کاهش مخاطبان را نیز به همراه داشت. بسیاری از بینندگان وفادار این مجموعه، در نبود آن، به سمت دیگر رسانه‌ها سوق پیدا کردند.

پایتخت یکی از موفق‌ترین پروژه‌های تلویزیون ایران بود که هم سودهای کلانی برای سازمان داشت و هم به دلیل حواشی مدیریتی و نظارتی، به چالشی برای آن تبدیل شد. حال باید دید که پس از این توقف طولانی، فصل هفتم می‌تواند انتظارات مخاطبان را برآورده کند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا