نگاهی به معرفی یک دستیار صوتی جدید
الکسا پلاس آمازون چه زمانی عرضه می‌شود و چقدر هزینه دارد؟

نام مورد انتظار و محرمانه دستیار صوتی جدید آمازون تقریباً همان نام قبلی بود، فقط با یک علامت مثبت کنار آن اضافه شده. در ادامه نگاهی داریم به گزارش رویداد معرفی این دستیار صوتی که در روزنامه وانشنگتن پست منتشر شده است.

مهدی نوروز: در رویدادی مجلل برای خبرنگاران و کارکنان آمازون، این شرکت روز چهارشنبه 26 فوریه 2025 از نسخه به‌روزرسانی‌شده دستیار صوتی خود، الکسا پلاس یا Alexa+، همان‌طور که شرکت آن را معرفی می‌کند، رونمایی کرد. به گفته آمازون، این فناوری پرکاربرد با هوش مصنوعی مولد تقویت شده تا تعامل با آن طبیعی‌تر از صرفاً تکرار دستورات باشد.

به گزارش خبرگزاری سینا، به گفته پانوس پانای، معاون بخش دستگاه‌ها و خدمات آمازون: «هدف ما حذف پیچیدگی‌ها برای مشتریان با محصولاتی است که هر روز را بهتر و آسان‌تر می‌کنند. وقتی از الکسا پلاس استفاده کنید، آن را احساس خواهید کرد.»

ماهی 19.99 دلار ناقابل برای اشتراک

پانای اعلام کرد که این محصول به‌تدریج عرضه خواهد شد و اولین نسخه‌ها از ماه آینده در دسترس خواهند بود. این سرویس برای اعضای پرایم رایگان خواهد بود، اما کاربران غیرعضو باید ۱۹.۹۹ دلار در ماه بپردازند. هزینه اشتراک پرایم ۱۴.۹۹ دلار در ماه است.

هیاهوی این رونمایی به نظر می‌رسید که برای از بین بردن حس ناخوشایند ناشی از تأخیر یک‌ونیم‌ساله پس از اعلام اولیه نسخه «مکالمه‌ای» الکسا در سال ۲۰۲۳ باشد. با وجود نام جدید و تضمین‌های مربوط به ارتقای فناوری، الکسا پلاس تفاوت چندانی از نظر ظاهری با نسخه قبلی نداشت.

نام الکسای جدید تا پیش از رونمایی رسمی در روز چهارشنبه به‌ شدت محرمانه نگه‌ داشته شده بود. به گفته‌ی فردی که به شرط ناشناس ماندن برای حفظ شغل خود با واشنگتن پست صحبت کرده است، هر کارمندی که از این نام اطلاع داشت، ملزم به امضای توافق‌نامه عدم افشا (NDA) بود. (جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، مالک واشنگتن پست است.)

تأخیر در انتشار نسخۀ جدید و مجهز به هوش مصنوعی

طبق گزارش این نشریه، نسخه جدید الکسا تا حداقل ۳۱ مارس به‌صورت عمومی عرضه نخواهد شد.

الکسا، که اکنون ده ساله شده، به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شده است. مدت‌ها پیش از ظهور ChatGPT و Claude، الکسا یکی از نخستین رایانه‌هایی بود که بسیاری از مردم با آن صحبت می‌کردند و در صدها میلیون خانه در سراسر جهان جای داشت. اکنون، انتشار تأخیری نسخه‌ی مجهز به هوش مصنوعی در زمانی انجام می‌شود که بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا سرمایه‌گذاری عظیم شرکت‌ها و جوامع در توسعه‌ی هوش مصنوعی، در نهایت به نوآوری‌های معناداری منجر خواهد شد که کاربران حاضر به پرداخت هزینه برای آن باشند یا خیر.

ارائه‌ی روز چهارشنبه تقریباً بدون مشکل پیش رفت، اما در برخی موارد، مدیران مجبور شدند چندین بار نام الکسا را تکرار کنند یا دستوری را چند مرتبه بیان کنند تا اجرا شود. چندین ارائه‌دهنده، آکوستیک ضعیف سالن و سروصدای زیاد جمعیت را دلیل این موضوع دانستند.

درحالی‌که تعامل با الکسا پلاس نسبت به نسخه‌های قبلی به مکالمه‌ی طبیعی‌تر نزدیک‌تر شده بود، بسیاری از قابلیت‌های نمایش داده‌شده در صحنه کاربردهای روزمره داشتند؛ از جمله بررسی دوربین‌های امنیتی خانه، سفارش پیتزا، رزرو تعمیرکار، تعریف داستان برای کودکان و گرفتن تاکسی. همچنین، الکسا توانست بدون مشکل، رزرو ناهار انجام دهد و قیمت بلیت مسابقات بیسبال را بررسی کند.

ساده‌سازی این وظایف روزمره—و همچنین برخی کارهای پیچیده‌تر، مانند خواندن و خلاصه‌سازی قراردادهای حقوقی پیچیده—مدت‌هاست که هدف شرکت‌های فناوری بوده است. با این حال، الکسا سال‌هاست که همکاری‌هایی برای سفارش غذا و گرفتن تاکسی داشته، اما هیچ‌کدام از این قابلیت‌ها چندان محبوب نشده‌اند.

آمازون اعلام کرد که علاوه بر دستگاه‌های مجهز به الکسا پلاس، مشتریان در آینده خواهند توانست از طریق وب‌سایت Alexa.com نیز با این فناوری تعامل داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا