انیمیشن کوتاه با کمترین امکانات افتخارآفرینی کرده است

رامک امین‌کاظمی معتقد است موفقیت انیمیشن ایران در جشنواره‌های جهانی باعث شد تا توجه جهانیان به انیمیشن ایران بیشتر از گذشته جلب شود. انیمیشن‌سازان کشورمان، علی‌رغم محدودیت‌های مالی و نبود زیرساخت‌های حرفه‌ای، توانسته‌اند افتخارات بزرگی را برای سینمای ایران به ارمغان آورند و نشان داده‌اند که خلاقیت، پشتکار و تعهد می‌تواند بر تمامی این کمبودها غلبه کند.

به گزارش خبرگزاری سینا، رامک امین‌کاظمی کارگردان انیمیشن درباره موفقیت انیمیشن کوتاه ایران در رویدادهای جهانی گفت: سینمای انیمیشن کوتاه ایران امروز در نقطه‌ای کم‌سابقه از تاریخ خود قرار دارد. در سال‌های اخیر، آثار درخشانی از سوی هنرمندان ایرانی خلق شده که متأسفانه بسیاری از آن‌ها فرصت دیده‌شدن نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر تکنیکی، هنوز امکان رقابت مستقیم با کشورهای پیشرو در این حوزه را نداریم، چرا که امکانات ما محدود است و شرایط تولید فیلم در کشور ما متفاوت. اما آنچه باعث شده سینمای انیمیشن کوتاه ایران در عرصه جهانی مورد توجه قرار گیرد، خلاقیت در ایده‌پردازی، کیفیت اجرا و ارزش‌های هنری است. این عوامل به ما کمک کرده‌اند تا به استانداردهای بین‌المللی دست پیدا کنیم. نمونه بارز این موفقیت، دریافت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه از سوی «در سایه سرو» در آکادمی اسکار امسال بود که نشان داد سینمای انیمیشن ایران می‌تواند در سطحی جهانی بدرخشد.

وی افزود: سینمای انیمیشن ایران، به‌ویژه در بخش فیلم کوتاه، توانسته پلی میان انیمیشن هنری و صنعتی ایجاد کند. بسیاری از فعالان این حوزه، با آزمون‌وخطا، تلاش مستمر و خلاقیت فردی، به سطحی از کیفیت رسیده‌اند که توجه جهانیان را به خود جلب کرده‌اند، موفقیت در اسکار نیز نقطه عطفی در این مسیر محسوب می‌شود و مطمئناً نگاه‌های بیشتری را متوجه سینمای انیمیشن کوتاه ایران خواهد کرد.

وی ادامه داد: بی‌شک آنچه امروز به‌عنوان موفقیت سینمای انیمیشن ایران شاهد آن هستیم، بیش از هر چیز، مرهون انگیزه، پشتکار و عشق هنرمندان این حوزه به هنرشان است. در شرایطی که حمایت‌های لازم از این حوزه وجود نداشته، می‌بینیم که در خارج از مرزهای کشور، موفقیت‌های سینمای انیمیشن ایران مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی فعالان این صنعت در کشورهای دیگر، نسبت به این دستاوردها ابراز شگفتی و تحسین کرده‌اند. همه می‌دانند که این افتخارات، نه حاصل امکانات گسترده، بلکه نتیجه مستقیم نبوغ و تلاش مستمر هنرمندان ایرانی است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی این حوزه، نبود بسترهای رسانه‌ای مناسب برای معرفی و شناساندن سینمای انیمیشن به مخاطبان داخلی است. نه جریان تبلیغاتی مشخصی برای دیده‌شدن این آثار وجود دارد، نه سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه انجام شده است. آنچه تاکنون به‌دست آمده، حاصل تلاش بی‌وقفه فیلمسازانی است که بدون بهره‌گیری از تبلیغات گسترده و منابع مالی مناسب، آثاری خلق کرده‌اند که از نظر کیفی، تکنیک و محتوا، قابل‌ رقابت با نمونه‌های برتر جهانی است.

وی درباره حمایت‌های دولتی گفت: در سال‌های اخیر، نهادهای فرهنگی همچون مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه بیشتری به سینمای انیمیشن  داشته‌اند و اقداماتی در جهت حمایت از تولیدات این حوزه انجام داده‌اند. این حمایت‌ها تا حدی در رشد کمی و کیفی تولیدات انیمیشن تأثیرگذار بوده است اما اگر از یک سیاست‌گذاری کلان و برنامه‌ریزی جامع برای پیشرفت انیمیشن چه در بخش کوتاه و چه بلند سخن بگوییم، باید بپذیریم که چنین رویکردی در کشور ما همچنان جای خالی دارد.

وی تأکید کرد: ما در ایران استعدادهای بی‌نظیری در عرصه انیمیشن داریم که در صورت دریافت حمایت‌های لازم، می‌توانند بیش از پیش بدرخشند و نام سینمای انیمیشن ایران را در سطح جهانی مطرح کنند. هر موفقیتی که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به‌دست می‌آید، توجه بیشتری را به این سینما جلب می‌کند. دریافت جایزه اسکار امسال نیز نقطه مهمی در این مسیر محسوب می‌شود و قطعاً فرصت‌های تازه‌ای برای معرفی آثار ایرانی در سطح جهانی فراهم خواهد کرد.

وی درباره صنعتی شدن سینمای انیمیشن گفت: اکنون زمان آن رسیده که سرمایه‌گذاری جدی‌تری در این حوزه صورت بگیرد تا بتوانیم استعدادهای بالقوه این سرزمین را به مرحله شکوفایی برسانیم. تاکنون شرایط به‌گونه‌ای بوده که کارگردانان ناچار بودند برای تولید آثار خود به دنبال تهیه‌کننده‌ای باشند. ولی با وجود جذب حامی یا تهیه‌کنندگان در نهادهای دولتی، بخش عمده‌ای از هزینه‌ها بر دوش خود کارگردان قرار داشت و بسیاری از هنرمندان مجبور بودند سال‌ها پس‌انداز کنند تا بتوانند یک اثر تولید کنند، بی‌آنکه چشم‌انداز اقتصادی روشنی پیش روی خود ببینند.

وی ادامه داد: چنین روندی باعث شده تولیدکنندگان انیمیشن صرفاً با نگاه هنری به کار خود ادامه دهند، بدون آنکه فرصت چندانی برای برنامه‌ریزی مالی آثارشان داشته باشند. بااین‌حال، نشانه‌هایی از تغییر در این مسیر دیده می‌شود و گام‌های اولیه برای این هنر-صنعت در حال برداشته شدن است. بدون شک، اگر سینمای انیمیشن ایران به یک هنرـ صنعت پایدار تبدیل شود، می‌تواند به یکی از حوزه‌های درآمدزا در کشور بدل گردد و انگیزه‌ای دوچندان برای فعالان این عرصه ایجاد کند.

وی در ادامه درباره فیلمنامه‌های انیمیشن ایرانی گفت: تا مدت‌ها این تصور وجود داشت که نقطه‌ضعف اصلی سینمای انیمیشن ایران، فیلمنامه است. اما روند موفقیت‌های فیلم‌های کوتاه ایرانی در چند سال اخیر، خلاف این باور را ثابت کرده است. امروزه شاهد آن هستیم که فیلمنامه‌هایی خلاقانه، ساختارمند و تأثیرگذار در این حوزه تولید می‌شوند که نه‌تنها استانداردهای لازم را دارند، بلکه توانسته‌اند ذهن و احساس مخاطبان را درگیر کنند. بنابراین، دیگر نمی‌توان ضعف فیلمنامه را مانعی جدی برای رشد این هنر دانست.

وی در پایان گفت: با وجود این پیشرفت‌ها یکی از چالش‌های اساسی که انیمیشن ایران با آن روبه‌روست، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است که تأثیر مستقیم بر روند تولید دارد. در کنار آن، کمبود امکانات فنی و تکنیکی، که آن هم تا حد زیادی به مسائل اقتصادی مرتبط است، مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. علاوه بر این، ما همچنان با کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش‌های فنی و اجرایی مواجه هستیم. این چالش‌ها باعث شده‌اند که بخش زیادی از انرژی تولیدکنندگان صرف عبور از موانع و محدودیت‌ها شود. درحالی‌که اگر شرایطی فراهم شود که کارگردانان و انیماتورها بتوانند بدون دغدغه‌های مالی و فنی بر کیفیت آثارشان تمرکز کنند، بی‌تردید، سطح کیفی انیمیشن‌های ایرانی به مراتب بالاتر خواهد رفت و مسیر رشد و پیشرفت این هنر هموارتر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع
ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا