شناسائی کهن ترین آثار حیات در کره زمین

دانشمندان در پژوهش های اخیر خود موفق شدند یک اکوسیستم پنهان را که در عمق نه و نیم کیلومتری پائین چاله دریایی ماریانا قرار داشت، شناسائی کنند. به نظر می رسد در این محوطه نشانه هایی از نحوه شکل گیری زندگی در منظومه شمسی وجود داشته باشد.

اگرچه در این نمونه ها هیچ اثری از میکروب ها به دست نیامده است، اما نشانه های امیدوار کننده ای از وجود مواد ارگانیک در این یافته ها وجود دارد که می تواند منجر به شناسائی شواهدی از وجود حیات در شرایط دشوار محیطی باشد.

در حدود 4 میلیارد سال پیش در کره زمین به سختی نشانه ای از حیات وجود داشت. در این زمان ستاره های دنباله دار متعددی به طور متناوب با پوسته مذاب کره زمین برخورد کرده مواد غذائی و مناطق مناسب برای زندگی بسیار محدود و پراکنده بودند. در این شرایط  میکروب ها چگونه می توانستند دوام آورده و تکثیر شوند؟ به اعتقاد دانشمندان تنها گزینه برای بقای در نمونه های اولیه حیات، گریز به مناطق عمیق تر و زیرین زمین بود، جائی در حدود شش مایل یا نه و نیم کیلومتر پائین تر از بستر دریا!

مطالعات جدید پژوهشگران حاکی از وجود نشانه های حیات میکروبی در بخش های تحتانی عمیق ترین نقطه کره زمین است. دره ای پهناور در زیر اقیانوس که با نام چاله دریایی ماریانا شناخته می شود. این چاله دریایی بخشی از منطقه موسوم به subduction zone در اقیانوس آرام آرام و صفحه زمین شناسی آن محسوب می شود که در دریای فیلیپین قرار دارد.  بستر این چاله دریایی به وسیله زباله های های هیدروترمال انباشت شده و بقایای گداخته های آتشفشانی پوشیده شده است.

در این مطالعات، پژوهشگران از گل و لای بستر این چاله دریایی در بخش جنوبی؛ نمونه های غنی از مواد معدنی استخراج کردند. اگرچه در این نمونه ها هیچ اثری از میکروب ها به دست نیامده است، اما نشانه های امیدوار کننده ای از وجود مواد ارگانیک در این یافته ها وجود دارد که می تواند منجر به شناسائی شواهدی از وجود حیات در شرایط دشوار محیطی باشد.

اولیور پلومپر مدیر هلندی این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشف فوق اعلام کرد: این شواهد، مدرک دیگری است که می تواند نشان دهنده عمق وجود حیات در سیاره زمین باشد. دقیقا نمی دانیم که این نوع حیات در سطح وسیعی وجود داشته یا بسیار محدود بوده است ولی قطعا در این زمینه مواردی وجود دارد که هنوز از فهم و درک آن عاجز هستیم.

به باور پژوهشگران به دلیل اینکه در بازه زمانی فوق، در این بخش از لایه های زیرین کره زمین دمای محیط کمتر بوده است، احتمال شکل گیری حیات وجود دارد. بر اساس محاسبات انجام شده توسط این تیم تحقیقاتی، در زمانی که سطح کره زمین از مواد مذاب پوشیده شده بود، دمای مناسب برای شکل گیری حیات در ابتدای شکل گیری زندگی در کره زمین در عمق 6 مایلی یا همان نه و نیم کیلومتری سطح زمین وجود داشته است.         

این یافته جدید حاکی از شناسائی عمیق ترین نمونه حیات در کره زمین است که نسبت به نمونه پیشین که در عمق سه مایلی از سطح دریا شناسائی شده بود، در لایه ای بسیار پائین تر وجود داشت.

 شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در شماره روز گذشته (دهم آپریل سال 2017) در ژورنال شرح اقدامات آکادمی ملی علوم Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: nationalgeographic.com

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا