بیماری که بدن را به لرزه در می آورد

پارکینسون نوعی اختلال حرکتی مزمن و پیش رونده است؛ علائم این بیماری در طول زمان تشدید شده و بدتر می شود. علت بروز این بیماری هنوز ناشناخته است و درمانی برای آن وجود ندارد؛ با این حال، گزینه های درمانی از جمله دارو و جراحی برای کنترل علائم بیماری در اختیار بیماران قرار دارد.   

بیماری پارکینسون شامل نقص عملکرد یا مرگ سلول های عصبی حیاتی در مغز (نورون ها) است. این بیماری در درجه نخست، نورون ها در منطقه ای از مغز موسوم به جسم سیاه (substantia nigra) را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از این نورون های درحال مرگ دوپامین – ماده شیمیایی که پیام هایی را به بخشی از مغز که مسئول کنترل حرکت و جنبش است – تولید می کنند.

با پیشرفت بیماری، میزان دوپامین تولید شده در مغز کاهش می یابد که باعث ناتوانی فرد در کنترل طبیعی حرکات می شود.

علائم بیماری

علائم بیماری پارکینسون در افراد مختلف، متفاوت است. علائم اولیه پارکینسون شامل موارد ذیل هستند:

  • لرزش دست ها، بازوها، پاها، فک و صورت
  • کندی حرکت
  • سفتی یا سختی اندام ها
  • بی ثباتی، عدم تعادل و اختلال هماهنگی

روش های تشخیص

تشخیص پارکینسون به خصوص در مراحل نخست بیماری دشوار است؛ اما یک متخصص مغز و اعصاب ماهر می تواند با بررسی دقیق بیمار، بیماری را تشخیص دهد.

در مرحله نخست، علائم بیمار مشکوک به پارکینسون توسط پزشک عمومی بررسی می شود؛ درصورت صلاحدید پزشک، بیمار به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده می شود. تاریخچه وضعیت عصبی بیمار مورد بررسی قرار می گیرد. روش استاندارد مشخصی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد و پزشک با استفاده از معاینه عصبی بیمار، به نتیجه نهایی می رسد:

  • وضعیت لرزش دست ها، بازوها و پاها از لحاظ لرزش بررسی می شود.
  • سفتی و سختی اندام ها یا گردن ارزیابی می شود.
  • آیا بیمار می تواند براحتی از صندلی بلند شود؟
  • آیا بیمار براحتی راه رفته یا از پله ها بالا می رود؟
  • آیا بیمار قادر به حفظ تعادل خود است؟

نقش اصلی هر تست اضافی، تمایز قائل شدن بین علائم بیماری پارکینسون با مشکلات دیگر از جمله سکته مغزی یا هیدروسفالی است؛ تنها یک متخصص مغز و اعصاب باتجربه می تواند این شرایط عصبی مشابه را از یکدیگر متمایز کند.

ماهی برای افزایش آگاهی در مورد پارکینسون

به گزارش سیناپرس، ماه آوریل به نام ماه افزایش آگاهی در مورد بیماری پارکینسون نامگذاری شده است. در طول این ماه، برنامه های مختلفی در مناطق مختلف جهان برای افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه انجام می شود.

اما به طور خاص، روز 11 آوریل (22 فروردین) به نام روز جهانی بیماری پارکینسون نامگذاری شده است. این تاریخ، روز تولد جیمز پارکینسون (James Parkinson) جراح انگلیسی است که در سال 1817 برای نخستین بار، علائم این بیماری را تشریح کرد. برای گرامیداشت یاد جیمز پارکینسون، این بیماری به نام "پارکینسون" نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی در مورد بیماری پارکینسون، کمک به بهبود کیفیت زندگی 10 میلیون بیمار و خانواده های آنان، حمایت از تحقیقات در حوزه تشخیص و درمان پارکینسون است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: pdf.org / express.co / independent

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا