ساخت و طراحی سیستم تخلیه آب موتور و رادیاتور برای اولین بار در کشور

محمد همدانی و رضا مازیار دانشجویان آموزشکده فنی و حرفه ای شهید بهشتی کرج هستند که موفق به طراحی و ساخت سیستم تخلیه آب موتور و رادیاتور به منظور سرویس و تعمیرات خودرو شدند، این سیستم بر روی تمامی خودرو های ایرانی و خارجی و تمامی وسایل نقلیه ای که دارای رادیاتور باشد کاربرد دارد. یعنی نیازی به تغییر در سیستم های حاضر برای نصب این سیستم نیست و فقط عملگر های این سیستم روی مدار نصب می شوند.
بر اساس این گزارش، این سیستم دارای 4 قابلیت مهم و کاربردی است. سیستم تخلیه آب موتور و رادیاتور به منظور سرویس و تعمیرات خودرو، جلوگیری از جوش آوردن خودرو و جبران اتوماتیک کمبود مایع خنک کننده در موتور و رادیاتور، تخلیه و ذخیره اتوماتیک مایع خنک کننده موتور و رادیاتور در هنگام تعمیرات و همچنین هواگیری اتوماتیک مدار مایع خنک کننده موتور است.
این گزارش افزود: همچنین با توجه به سیستم خنک کاری موتور خودرو های امروزی، در اکثر سیستم ها باید مدار هواگیری و سطح آب خنک کننده موتور چک شود و گاهی در بعضی مواقع خواص خودرو به علت ایجاد مشکلی در سیستم خنک کاری موتور جوش می آورد و قابل ذکر است که امروزه مشکل جوش آوردن بسیار کم شده است اما در بعضی موارد رخ می دهد؛ حال این سیستم تمامی موارد بالا را به صورت اتوماتیک و با فرمان راننده انجام می دهد به جز قابلیت جلوگیری از جوش آوردن که تمام اتوماتیک است.
.jpg)
این گزارش حاکی است، این سیستم در تمامی خودرو های سواری و سنگین کاربرد دارد و راننده می تواند در صورت نیاز در یک جاده خارج از شهر بدون مراجعه به تعمیرگاه فقط با فشردن چند کلید آب موتور خودرو را با آب جدید و خنک تعویض کند ، موتور و رادیاتور خودرو را هواگیری کند ، کسری آب مدار خنک کننده موتور را جبران کند و تمامی اعمال بالا را می توان در حالت حرکت خودرو و بدون توقف انجام داد. همچنین تمامی این موارد از داخل کابین خودرو و توسط راننده کنترل می شود.
بر اساس این گزارش ، هزینه ساخت این سیستم بسیار ناچیز و دارای صرفه اقتصادی است و این سیستم را می توان بر روی خودروی خود نصب یا در همان اول ساخت ، در کارخانه روی خودرو نصب شود.
مزایای طرح
هواگیری اتوماتیک مدار مایع خنک کننده موتور، جلوگیری از جوش آوردن و بالا رفتن بیش از حد دمای موتور در مواقع خاص و کم یاب، جبران اتوماتیک کمبود آب موتور و رادیاتور، تخلیه و جلوگیری از هدر رفتن محلول های افزوده شده به آب موتور در هنگام سرویس و تعمیر، انجام تمام اعمال فوق بدون ایستادن خودرو از حرکت (با هر سرعتی)، دارای هزینه ساخت بسیار کم، سادگی سیستم، قابلیت برنامه ریزی مجدد سیستم، سهولت و راحتی کار با دستگاه، قابلیت نصب بر روی تمامی وسایل نقلیه (سبک و سنگین )،کنترل تمامی موارد بالا به وسیله راننده از داخل کابین و با یک صفحه کلید.
.jpg)
این سیستم دارای تاییدیه علمی و استعلام از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است که باعث جلوگیری از هدر رفتن مواد افزوده شده به آب موتور در هنگام تعمیرات می شود. بر همین اساس آب تخلیه شده در داخل یک مخزن ذخیره شده و پس از تعمیر راننده با فشردن یک کلید آب ذخیره شده را دوباره به مدار باز می گردد و آنگاه سیستم ، مدار را اتوماتیک هواگیری می کند.
در این سیستم از دو عدد شیر برقی 12 ولت و یک عدد پمپ آب 12 ولت به کار رفته است ، دراین سیستم به جای استفاده از دکمه در هنگام هواگیری از سیستم اتوماتیک و هوشمند استفاده شده است که پس از باز شدن سوئیچ پمپ آب کار افتاده و شیر برقی یک فعال می شود و آب به داخل موتور می رود ( از مخزن جانبی ) و پس از روشن شدن موتور اگر رادیاتور کمبود آب داشته باشد جبران می شود و پس از 5 ثانیه از کارکرد موتور خودرو شیر برقی 2 باز شده و سیستم هواگیری می شود .
یکی دیگر از کارکردهای این سیستم این است که در سیستم ضد جوش اختراعی یک سنسور دمایی وجود دارد که اگر دما به بالای 110 درجه برسد آب موتور و رادیاتور را با آب تازه و سرد تعویض می کند . اما در سیستم های مشابه ثبت شده آب بر روی موتور و رادیاتور می پاشد و یا اضافه آب انبساط یافته و خارج می شود.
مزایای اختراع مذکور
از مزایای این سیستم جلوگیری از آسیب دیدن موتور در اثر تنش های حرارتی، جلوگیری از ماندن خودرو در راه به دلیل نقص در خنک کاری موتور، جلوگیری از هدر رفتن مایعات افزوده شده به موتور در هنگام تعمیرات،امکان نصب بر روی تمامی خودرو های دارای رادیاتور آب، امکان خرید و تهیه سیستم به قیمت مناسب با صرفه اقتصادی،امکان سفارش آپشن های اختیاری و غیر اصلی یا جانبی سیستم که اختراع بر اساس این آپشن ها ثبت نشده است مانند سیستم هوشمند ضد جوش خودرو ، جبران اتوماتیک کمبود آب موتور و هواگیری اتوماتیک مدار آب موتورکه قبلا توسط دیگر افراد ثبت اختراع شده اند همچنین امکان نصب سیستم بر روی خودرو های کار کرده فعلی یکی دیگر از مزایای آن است واعلام بروز عیب در سیستم خنک کاری موتور به وسیله یک بیزر ، به هدف رفع عیب پس از رسیدن به مکان مناسب توسط تعمیر کار خودرو و جلوگیری از ماندن در راه است.
.jpg)
هزینه طرح
به گفته مخترعان این سیستم، کمک معنوی وحمایت های علمی بوده است که مهمترین مرجع کمک ها دانشگاه فنی و حرفه ای" آموزشکده فنی و حرفه ای پسران کرج ( شهید بهشتی )" به ریاست اصغر ترکیان سرپرست این آموزشکده در راستای طرح تاسیس مرکز منطقه ای پیشبرد ارتباط دانشگاه فنی و حرفه ای با صنایع خودروسازی، بوده است وقابلیت تجاری سازی دارد اما باید از طریق یک سازمان و یا یک نهاد تجاری سازی صورت گیرد





