صدرا در مسیر توسعه، اما با چالشهای جدی

مدیریت شهری صدرا از تحولات گسترده عمرانی، اصلاحات سازمانی، توسعه فرهنگی و بهبود وضعیت نظارتی در این شهر خبر داد، اما به گفته آنان، چالشهای اساسی همچون مشکلات حملونقل عمومی، عدم استقلال مدیریتی این شهر از شیراز و موانع موجود در پروژههای ارتباطی همچنان به قوت خود باقی است.
به گزارش خبرگزاری سینا، شهردار صدرا عصر امروز، ۱۳ اسفندماه در نشست خبری، با اشاره به برنامه جهادی و افزایش بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه پروژههای عمرانی این شهر در سال جاری تقریباً معادل کل بودجه سه سال گذشته بوده است.
مجتبی پارسایی افزود: شهرداری صدرا در سال جاری ۷۳ مناقصه، ۷۷ استعلام و ۲۶ مزایده برگزار کرده است که نشاندهنده تلاش گسترده در اجرای پروژههای عمرانی است.
وی همچنین، از اجرای ۱۸ پروژه در حوزه فضای سبز، ۱۲ پروژه در حوزه آتشنشانی (که به ارتقای واحد آتشنشانی صدرا به سازمان منجر شد)، ۴۱ پروژه عمرانی و بیش از ۲۳ پروژه در حوزه امور شهری خبر داد که برخی از آنها تا پایان سال تکمیل خواهند شد.
پارسایی با اشاره به گسترش شهر صدرا گفت: با وجود رشد چشمگیر شهر صدرا، ساختار سازمانی شهرداری همچنان مربوط به ۱۰ سال پیش بوده و بهروزرسانی نشده است. با پیگیریهای صورتگرفته، ساختار جدید شهرداری مصوب شده و در گام بعدی، نیازهای انسانی و کمبود نیروها جبران خواهد شد.
شهردار صدرا از نصب ۸ المان شهری تا پایان سال جاری نیز خبر داد و گفت: در بودجه سال آینده نیز مبلغی برای طراحی المانهای جدید در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: یادمان شهدای گمنام صدرا به فاخرترین المان شهدای استان فارس تبدیل خواهد شد و فاز دوم آن تا پایان اردیبهشت سال آینده تکمیل میشود.
پارسایی با اشاره به کاهش تخلفات ساختمانی، توضیح داد: ساختوسازهای داخل محدوده شهری زیر نظر شهرداری انجام میشود، اما در حریم شهر، متولی آن امور اراضی است و شهرداری فقط اطلاعرسانی میکند.
رییس شورای اسلامی شهر صدرا نیز در این نشست، با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک بین شورای شهر و شهرداری صدرا با شورای شهر و شهرداری شیراز، گفت: این کارگروه موضوعات مشترکی از جمله وضعیت محورهای مواصلاتی بین این دو شهر را بررسی میکند که یکی از مهمترین آنها، جاده قرهپیری است.
روحالله شجاعیان با اشاره به تلاش برای بهبود دسترسی شهروندان صدرا به شیراز، اعلام کرد: یک خط ون از فلکه سنگی صدرا به میدان قائم شیراز راهاندازی شده است. همچنین، تقاضای راهاندازی یک خط مستقیم به میدان نمازی شیراز ارائه شده که تاکنون با مخالفت معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز مواجه شده است.
شجاعیان درباره پروژه مترو صدرا تصریح کرد: این پروژه در سفر ریاست جمهوری تصویب شد، اما به دلیل نبود مطالعات فنی، وارد فاز اجرایی نشده است.
رئیس شورای اسلامی شهر صدرا در ادامه به برنامههای فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: افزایش سرانه فضای سبز، استقرار آموزش و پرورش و راهاندازی پروژههای فرهنگی مانند قرارگاه فرهنگی که با همکاری سپاه، امام جمعه و اوقاف صدرا انجام شده است، میتواند نقش مهمی در تابآوری اجتماعی ایفا کند.
وی همچنین از تخصیص ۱۵۰ میلیون تومان به هر مسجد برای فعالیتهای فرهنگی در سال آینده خبر داد و گفت: برنامههایی مانند پیادهرویهای خانوادگی، کوهنوردی و حمایت از تکایای مذهبی نیز در دستور کار قرار دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر صدرا همچنین از تشکیل کمیسیونهای «کار و تولید» و «بانوان» در شورای اسلامی شهر صدرا خبر داد.
شجاعیان تأکید کرد: در گذشته تخلفات ساختمانی زیادی وجود داشت، اما در حال حاضر با پایش تصویری پهپادی، نظارت بر ساختوسازها دقیقتر شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر صدرا نیز در این نشست گفت: مشکل جاده قرهپیری در حال تبدیلشدن به یک بحران است. با وجود پیشرفت بخش زیادی از پروژه، سه و نیم کیلومتر باقیمانده در حریم شیراز، با عدم همکاری شهرداری شیراز مواجه شده است که مدعی است تکمیل آن نیاز به ۵ هزار میلیارد تومان بودجه دارد، در حالی که کارشناسان این هزینه را کمتر از یکهزار میلیارد تومان برآورد کردهاند.
مرتضی زارع با بیان اینکه صدرا جمعیت سرریز شیراز است، نه دورریز تأکید کرد: وضعیت بلاتکلیف این شهر باید تعیین تکلیف شود؛ آیا صدرا زیرمجموعه شیراز است یا مستقل؟ اگر زیرمجموعه شیراز است، سهم آن از امکانات شهری چیست؟ اگر مستقل است، چرا فرمانداری ندارد؟
زارع با اشاره به انتقال متقاضیان مسکن ملی شیراز به صدرا، گفت: جمعیت این شهر از ۲۲۰ هزار نفر فعلی، به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید. نرخ رشد جمعیت صدرا سالانه ۱۲ درصد است که نشاندهنده نیاز مبرم به توسعه زیرساختهای شهری و حملونقل است.
وی اعلام کرد: در حال حاضر ۳۸ دستگاه میدل باس و ون در حملونقل عمومی صدرا فعال هستند که این تعداد کافی نیست. با این حال، در تعامل با شهرداری شیراز، ۸ دستگاه میدل باس جدید دریافت شده و ۵ اتوبوس دیگر نیز در آینده نزدیک به ناوگان حملونقل اضافه خواهد شد. همچنین، قرار است تعیین تکلیف آرامستان شمال غرب شیراز و شهر صدرا انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر صدرا توضیح داد: در دهه ۷۰، ۱۸ هزار هکتار زمین توسط منابع طبیعی به شرکت عمران صدرا واگذار شد و این زمینها پلاکبندی و فروخته شدند، به طوری که برای آنها سند و کاربری صادر شده است. در نتیجه، شهرداری امکان جلوگیری از صدور مجوز ساخت را ندارد.
وی میزان فضای سبز فعلی صدرا را ۳۳ هکتار اعلام و تصریح کرد: یکی از چالشهای اصلی، آسفالت معابر است. برای این منظور، در بودجه سال ۱۴۰۴، ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت معابر اختصاص داده شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر صدرا خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد مشکلات آبهای سطحی صدرا برطرف شده است و همچنین، با قراردادی که با قرارگاه خاتمالانبیا منعقد شده، ساختمان مرکزی شهرداری صدرا ظرف یک سال و نیم آینده تکمیل خواهد شد.
زارع یادآور شد: پروژه کتابخانه مرکزی صدرا به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده است. با این حال، شهرداری و شورای شهر در تلاش هستند که کمبودهای برخی ادارات را جبران کنند، ازجمله احداث ۸ زمین چمن مصنوعی در سطح شهر.