روزی برای افتخارآفرینی و استقامت علمی

تاریخ 20 فروردین سال 1385 یادآور موفقیت دانشمندان ایرانی در بحث غنی ‌سازی اورانیوم است. این موفقیت بزرگ – راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى توسط سانتریفیوژهاى ساخت داخل – در نیروگاه (شهید احمدی روشن) نطنز حاصل شد و با این دستاورد ارزشمند، ایران به جمع باشگاه هسته ای جهان پیوست.

مراسم روز ملی فناوری هسته ای در مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد؛همچنین قرار است امروز، برنامه ویژه ای در شهر نطنر به عنوان پایتخت هسته ای کشور برگزار شود.

دستاوردهای علمی محققان هسته ای ایران

توليد راديو دارو ارتقا سلامت جامعه: داروهای نشاندار رادیواکتیو که به بیمار تزریق یا خورانده می‌‌شوند، به رادیو داروها معروف هستند. با توجه به اهمیت این نوع داروها در درمان برخی بیماری‌ها، سازمان انرژی اتمی ایران توانست به تولید انبوه رادیو داروی مولیبدن 99 – تکنسیم M99 دست یابد. به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، تاكنون حداقل 15 نوع رادیو دارو از سوی پژوهشگران این سازمان توليد شده اند.

ايجاد بيمارستان هسته‌ای برای مصرف راديو داروها: برخی رادیو داروها عمر کمی دارند و باید بلافاصله پس از تولید، مصرف شوند. وجود بیمارستان هسته ای برای مسفر رادیو داروها با عمر کوتاه نیز در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد.

كشاورزی هسته‌ای برای تامین مواد غذایی سالم: با استفاده از فناوری هسته‌ای، محققان قادر خواهند بود تا محصولاتی مقاوم به شوری و سرما تولید کرده و درعین حال، زمان ماندگاری محصولات كشاورزی را افزایش دهند. محققان کشور با استفاده از فناوری هسته‌ای موفق به تولید ارقام اصلاح شده گونه‌های گیاهی چون گندم مقاوم به خوابیدگی در مناطق شور، جو اصلاح شده متحمل به سرما برای کشت در مناطق سرد، پنبه اصلاح شده دارای مقاومت نسبی به بیماری قارچی شده اند.

اجرای پروژه کلان در جهت رفع نیازهای پزشکی کشور: طراحی و ساخت سیکلوترون با توان 10 میلیون الکترون ولت پروژه کلانی است که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری محققان کره جنوبی در حال اجرا است. توان این شتاب دهنده 10 میلیون الکترون ولت (EMU) است و برای تولید رادیو داروهایPET  به کار برده می‌شود.

تولید سوخت پاک از طریق گداخت هسته‌ای: همجوشی (گداخت) هسته‌ای یا فیوژن فرآیندی عکس عمل شکافت هسته‌ای است. در فرآیند همجوشی هسته ‌ای، هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌ های سنگین ‌تر قادر به تولید انرژی هستند. ایران در منطقه خاورمیانه تنها مرکزی است که در حوزه گداخت هسته ‌ای فعال است. رآکتور گداخت هسته‌ای ایتر یکی از پروژه های پر هزینه جهان است که قرار است با استفاده از همجوشی هسته ای انرژی پاک دریافت شود.

اهداف علمی – آموزشی: ایران بدنبال استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف علمی – آموزشی است. یکی از این برنامه ها، همکاری مشترک ایران و مجارستان در یک پروژه نیروگاه هسته ای مشترک است. دو کشور قصد دارند یک رآکتور هسته ای کوچک را برای اهداف علمی و آموزشی بسازند. بهمن ماه گذشته، ایران از اجرای طرح پایلوت با مجارستان برای ساخت یک رآکتور 25 مگاواتی و یک رآکتور 100 مگاواتی برای فروش در آفریقا و آسیا خبر داده بود.

ایران همچنین قصد دارد در روند توسعه برنامه هسته ‌ای کشور و در چارچوب تعهدات بین‌‌المللی، ساخت پیشران هسته ای و سوخت مصرفی جهت حمل و نقل دریایی را در دستور کار قرار دهد.

برنامه هسته ای ایران، تهدیدی برای امنیت جهان!

واژه NPT مخفف Nuclear Non- Proliferation Treaty (معاهده منع گسترش هسته‌ای) است. خسارت های گسترده ناشی از انفجار بمب های اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن، در کنار رقابت کشورهای بزرگ از جمله شوروی سابق، انگلستان، فرانسه و چین برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای و تولید مقادیر زیادی پلوتونیوم، باعث ایجاد جنبشی برای جلوگیری از استفاده های غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای شد.

معاهده NPT در اول ژوئیه 1968 آماده شد و در آن تاریخ 61 کشور آن را امضاء کردند. درحال حاضر 186 کشور از جمله ایران (از سال 1968) عضو این معاهده هستند، اما اسرائیل، هند و پاکستان تاکنون از امضای این معاهده خودداری کرده اند و کره شمالی نیز چند سال پیش از این معاهده خارج شد.

در شرایطی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، تهدیدی برای امنیت جهانی توصیف می شود که بجز پنج عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان، اسرائیل، هند و پاکستان نیز دارای بمب اتمی هستند.

آمریکا با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در جریان جنگ جهانی دوم (1945)، بزرگترین جنایت جنگی جهان را رقم زد که منجر به مرگ حدود 220 هزار انسان بیگناه شد. میزان پلوتونیوم ذخیره شده توسط رژیم صهیونیستی از مجموع پلوتونیوم پنج قدرت برتر هسته‌ای بیشتر است و پیش بینی می شود که اسرائیل حدود 200 بمب اتمی در اختیار داشته باشد.

آمریکا 7600، روسیه 8400، فرانسه 300، چین 240، انگلستان 225، پاکستان 110-90، هند 100-80، رژیم صهیونیستی 200-80 کلاهک هسته ای در اختیار دارند.

اوایل فرودین ماه جاری، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، با انتقاد از کشورهای دارنده سلاح های هسته ای گفت که خواست مشروع و جدی جهان مبنی بر محو سلاح های هسته ای، از سوی گروه اندکی از کشورها نادیده گرفته شده است.

خشرو تأکید کرد: متاسفانه تلاش های بین المللی و معاهداتی نظیر معاهده NPT در از میان برداشتن تهدید بزرگ سلاح های هسته ای توفیق نداشته اند و عمده ترین عامل این عدم توفیق این است که کشورهای دارنده سلاح های هسته ای تاکنون اقدامی جدی در اجرای تعهدات خلع سلاح هسته ای انجام نداده اند و به گمان ما در آینده نیز چنین اقداماتی را صورت نخواهند داد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: RT / شفاف / سازمان انرژی اتمی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا