برگزاری نخستین المپیاد ملی مهارتی فن ورز در شیراز/ مهارتآموزی، راهکار توسعه صنعتی در کشور است

رئیس دانشگاه ملی مهارت استان فارس از برگزاری اولین المپیاد ملی مهارتی فنورز در شیراز خبر داد و کمبود تکنسینهای ماهر را از چالشهای مهم صنایع کشور دانست و بر لزوم تلفیق آموزشهای عملی با دانش نظری تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری سینا، محمود صادقپور امروز، ۳۰ بهمنماه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: المپیاد ملی مهارت برای نخستین بار در سطح ملی برگزار میشود و در این رویداد، ۲۰۰ تیم دانشجویی از ۵۰ دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم در سه رشته معماری (با تأکید بر طراحی المانهای شهری)، هوش مصنوعی و جوشکاری با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
صادقپور افزود: مراسم افتتاحیه این المپیاد، هفتم اسفندماه و اختتامیه نیز نهم اسفندماه برگزار خواهد شد. در پایان، برگزیدگان به صنایع معرفی میشوند و از دانشگاههایی که عملکرد مطلوبی در آموزش مهارتها داشتهاند، تقدیر به عمل میآید.
رئیس دانشگاه ملی مهارت استان فارس با اشاره به مشارکت گسترده دانشجویان، اظهار کرد: در این دوره، شاهد حضور برابر دانشجویان دختر و پسر در رقابتهای علمی و مهارتی هستیم که این موضوع بیانگر اهمیت توانمندسازی همهجانبه در عرصه مهارتآموزی است.
وی همچنین از برنامههای توسعهای این المپیاد خبر داد و گفت: از دوره سوم، این رویداد بهعنوان یکی از برنامههای رسمی بنیاد ملی نخبگان شناخته خواهد شد. علاوه بر این، تعداد رشتههای المپیاد از ۳ رشته به ۷ رشته افزایش مییابد و در آینده، برگزاری این رقابتها در سطح بینالمللی در دستور کار قرار دارد.
صادقپور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت آموزشهای کاربردی در دانشگاهها بیان کرد: دانشگاه ملی مهارت، علاوه بر پژوهش، آموزش و فعالیتهای فرهنگی، نقش مهمی در مهارتآموزی و تربیت تکنسینهای ماهر دارد. ما با ارائه آموزشهای عملی و نظری تلاش میکنیم نیازهای صنعتی جامعه را تأمین و در راستای تحقق اهداف دانشگاههای نسل سوم و چهارم حرکت کنیم.
وی ادامه داد: حلقه مفقوده در کشور ما، کمبود تکنسینهای متخصص است. در حالی که نیاز بسیاری از صنایع، با آموزش و تربیت این گروه از نیروی کار برطرف میشود. متأسفانه، ساختار آموزشی ما معکوس شده و به جای تمرکز بر آموزش تکنسینها و مهارتهای کاربردی، بیشتر به پژوهش و تولید مقالات پرداختهایم. این در حالی است که مهارت، از قاعده هرم نیروی کار آغاز میشود و دانشآموختگان مقاطع بالاتر، در رأس این هرم قرار میگیرند.
رئیس دانشگاه ملی مهارت فارس تصریح کرد: مهارتآموزی، نیاز امروز جامعه است. کشورهای پیشرفته با سرمایهگذاری در آموزشهای مهارتی، پیشرفتهای چشمگیری را تجربه کردهاند. ما نیز باید در کنار آموزشهای نظری، این فرهنگ را در نظام آموزشی کشور نهادینه کنیم.
صادقپور با اشاره به ۱۴ مرکز فعال آموزش مهارت در استان فارس، توضیح داد: در حال حاضر، ۱۰ مرکز ویژه پسران و ۴ مرکز ویژه دختران در سطح استان فعال است که از لحاظ جغرافیایی، بهصورت متوازن توزیع شدهاند. تلاش ما این است که رشتههای مهارتی متناسب با نیاز بازار و ویژگیهای اقلیمی هر منطقه را توسعه دهیم.
وی همچنین ضمن اشاره به ظرفیتهای آموزشی دانشگاه ملی مهارت فارس، گفت: در حال حاضر، ۱۱۲۶۵ دانشجو در ۱۴ مرکز آموزشی سراسر استان مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد، ۳ مرکز در شیراز و ۱۱ مرکز در سایر شهرستانها فعالیت میکنند. همچنین، ۳۲ عضو هیأت علمی در دانشگاه حضور دارند و تلاش شده در هر رشته، حداقل دو عضو هیأت علمی متخصص فعالیت داشته باشند.
گزارش: فتانه حق پرست