نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنوارههای هنری/۲
گردشگران خارجی دوست دارند با مناسبتهایی ایرانی آشنا شوند
یک فعال حوزه گردشگری معتقد است: گردشگران خارجی دوست دارند با مناسبتهایی چون چهارشنبه سوری و مراسم قاشقزنی، شب چله، جشن سده آشنا شوند اما هیچ برنامهریزی درست و مشخصی برای معرفی آیینها و سنتهای ایرانی و جذب گردشگر از طریق آن وجود ندارد.
زهره نیلی: جشنوارهها در همه جای دنیا، یکی از مهمترین فرصتها برای جذب گردشگرند و میتوانند به توسعه پایدار صنعت گردشگری کمک کنند. رویدادهای مختلف فرهنگی چون جشنوارههای موسیقی، فیلم، هنر و آیینهای سنتی، افراد زیادی را از سراسر جهان به سوی خود میکشانند و موجب افزایش بازدید از یک شهر، یک منطقه و یک رویداد ویژه میشوند و به رشد کسب و کارهای محلی و ایجاد فرصتهای کاری کمک میکنند.
همچنین جشنوارهها، نقش مهمی در حفظ و معرفی میراث فرهنگی دارند و سبب میشوند تا گردشگران با سبک زندگی، موسیقی، غذا و آداب و رسوم یک منطقه آشنا شوند. نسبت به این نکته هم نمیتوان بیتفاوت بود که اگر جشنوارههای به خوبی و درستی برگزار شود میتواند یک شهر یا یک کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کند. همانگونه که نمایشگاه کتاب فرانکفورت، جشنواره کن یا ریودوژانیرو ، تاثیر مهمی در این زمینه داشتهاند.
بیشتر بخوانید:
موسیقی نواحی، ظرفیتی مغفول برای جذب گردشگر و درآمدزایی
اما جشنوارهها و نمایشگاههای مختلفی که در ایران برپا میشوند تا چه اندازه در جذب گردشگر موثرند؟ خشایار چراغوند، راهنمای گردشگری در گفتوگو با خبرگزاری سینا و در پاسخ به این پرسش میگوید: گردشگران خارجی دوست دارند با مناسبتهایی چون چهارشنبه سوری و مراسم قاشقزنی، شب چله، جشن سده آشنا شوند اما هیچ برنامهریزی درست و مشخصی برای معرفی آیینها و سنتهای ایرانی و جذب گردشگر از طریق آن وجود ندارد. از سوی دیگر تنها و تنها جشنوارههایی چون فجر هستند که هر سال، در یک تاریخ مشخص و به شکل سالانه برگزار میشوند؛ رویدادهای دیگری که بودجه چندانی ندارند و از حمایتهای دولتی بیبهرهاند، هیچ امیدی به برپایی دوبارهشان وجود ندارد.
به گفته این فعال حوزه گردشگری، خارجیها از یک سال قبل برای سفر خود برنامهریزی میکنند؛ پس بهتر است بدانند کدام رویداد فرهنگی- هنری در چه تاریخی برگزار میشود تا برنامه سفر خود را برپایه آن بریزند. در غیر این صورت این راهنماها و آژانسهای مسافرتی هستند که باید به مخاطبان خود پیشنهاد بدهند که همزمان با حضور خود درایران میتوانید از فلان جشنواره یا نمایشگاه دیدن کنید یا به فلان کنسرت بروید.
چراغوند به اینکه سیاست بر همهچیز ما سایه انداخته اشاره و بیان میکند: همهچیز در کشور ما به سیاست گره خورده؛ خیلی چیزها با یک خط خبریا یک واکنش بههم میریزند.
این راهنمای گردشگری، گفتههای خود را اینگونه ادامه میدهد: چند سال پیش، آقای مجید آشوری دو دوره جشنواره نغمه و طبیعت در روستا و جنگل ابر برگزار و از نوازندگان محلی دعوت کرد تا به اجرای موسیقی بپردازند. جالب اینکه گردشگران داخلی و خبرنگاران از این دو برنامه، بسیار استقبال کردند و فرصتی فراهم شد تا افراد، هم از طبیعت و هم از موسیقی اقوام مختلف ایرانی لذت ببرند اما همان زمان، سخنان تندروها باعث شد که این جشنواره ادامه نیابد.
خشایار چراغوند، رونق گردشگری را در گرو احساس آرامش و امنیت میداند و میگوید: موسیقی، بهویژه موسیقی بومی برای گردشگران خارجی جذاب است. آنها حتی موسیقی ردیف-دستگاهی ما را هم دوست دارند. من گردشگرانی داشتهام که از کنسرت شهرام ناظری بسیار لذت بردهاند با اینکه زبان فارسی نمیدانستهاند. اما گردشگری زمانی رشد میکند که ما تعاملات بهتری با جهان برقرار کنیم و سیاستهای دقیق و مشخصی داشته باشیم.
به گفته این راهنمای گردشگری ما میتوانیم برای گردشگران داخلی هم برنامهریزی کنیم. چه اشکالی دارد اگر از نمایشگاهها و جشنوارههای ما تمرکززدایی شود تا مردم بتوانند فرصت سفر کردن به شهرهای دیگر و آشنا شدن با فرهنگ و آداب و رسومشان را داشته باشند. راستش را بخواهید من مدتی است که از تهران به لندن مهاجرت کردهام و حسرت میخورم وقتی میبینم عربستان برای معرفی ظرفیتهای خود، چه اندازه هزینه میکند و این تبلیغات و معرفیها چه میزان هدفمند است. چرا ما با داشتن آن همه ظرفیت نباید به جذب گردشگر و درآمدزایی بیشتر فکر کنیم؟!