چگونه کارتهای آنلاین شخصیسازی میشوند؟
خلق دستخط شخصی دیجیتال با هوش مصنوعی
یک شرکت آنلاین صدور کارت از ویژگیای مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرده است که به کاربران امکان میدهد دستخط دیجیتالی خود را ایجاد کنند. این شرکت که Moonpig نام دارد در نظر دارد تا از رهگذر هوش مصنوعی اصالت پیامهای دستنویس را به صورت دیجیتال بازآفرینی کرده و فاصله بین راحتی و شخصیسازی را پر کند. در خبرگزاری سینا ترجمۀ گزارشی را میخوانید که دسامبر 2024 در نشریه The Sunday Times منتشر شده است.
مهدی نوروز:کارتهای تبریک آنلاین همواره با حسی کلیشهای و خشک مواجه بودهاند، این طور نیست؟ این نکتهای است که مدیرعامل شرکت Moonpig که در زمینۀ طراحی کارتهای تبریک فعال است نیز بر آن دست گذاشته است. این خردهفروش آنلاین کارت برای حل چنین مسئلهای از به یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) روی آورده است. این ابزار طراحی شده تا اصالت پیامهای دستنویس را به صورت دیجیتال بازآفرینی کند.
نیکیل رایثاثا، در اینباره میگوید: «افرادی بوده که تمایلی به ارسال کارت به صورت آنلاین ندارند، مایل هستند دستنویس داشته باشند اما عمده کارتهای آنلاین قالب دستنویس شخص را ندارند. محصول هوش مصنوعی معرفی شده فاصلۀ بین راحتی دیجیتال و شخصیسازی دستنویس و صمیمانه را پر میکند.»
شخصیسازی کارت آنلاین با هوش مصنوعی
ویژگی جدیدی که شرکت Moonpig در ماه دسامبر 2024 راه اندازی کرده به کاربران اجازه میدهد دستخط دیجیتالی خود را ایجاد کنند. این کار با کشیدن هر حرف الفبا در قالبهای حروف کوچک و بزرگ انجام میشود. سپس فناوری مربوطه، یک فونت شخصی برای هر کاربر تولید میکند که میتواند در حساب کاربری ذخیره و مجدداً استفاده شود.
رایثاثا ادعا کرد که این نوآوری یک «اولین در جهان» است و تیم هوش مصنوعی شرکت یک سال زمان صرف توسعۀ آن کرده است.
شرکت Moonpig در سال ۲۰۰۰ توسط نیک جنکینز، یک معاملهگر سابق کالاهای اساسی، تأسیس شد. او نام شرکت خود را از لقبی که در دوران مدرسه از آن متنفر بود الهام گرفت. این شرکت در سال ۲۰۲۱ وارد بازار بورس لندن شد.
رایثاثا که از سال ۲۰۱۸ مدیرعامل شرکت شده است، تمرکز خود را بر توسعۀ فناوریهای پشتوانه کسبوکار و استفاده از دادههای تولیدشده توسط مشتریان برای شخصیسازی تجربه آنها قرار داده است. این شرکت اوایل سال 2024 سیستم گفتوگوی مبتنی بر هوش مصنوعی، را در کسبوکار خود ادغام کرد و به مشتریان اجازه داد تا از نرمافزار برای کمک به تولید پیام یا شعر شخصیسازیشده استفاده کنند.
آنچه شرکت Moonpig انجام داده البته یک شبه حاصل نشده است بلکه 2 سال و نیم زمان برد و به گفتۀ دست اندرکاران آن انتظار میرود که زمان طولانیتری برای «تحقق بخشی کامل» به پتانسیل بخش هدیههای «تجربهای» آن نیاز باشد.
این خردهفروش در نیمه اول سال 2024 افزایش ۳.۸ درصدی در درآمد خود را گزارش کرد و درآمدش به ۱۵۸ میلیون پوند رسید که ناشی از فروش قوی برند Moonpig بود. درآمد برند Moonpig نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشت و به خردهفروش آنلاین کمک کرد تا زیان سایر شاخههایش را جبران کند.
مردان بیش از زنان از کارتهای آنلاین استفاده میکنند
اما در کنار همۀ آنچه که گفته شد، تجربۀ این شرکت فعال در صدور آنلاین کارت تبریک با کمک هوش مصنوعی یک نتیجۀ جالب را هم نشان داده است. به گفتۀ مدیر عامل شرکت Moonpig مردان بیشتر به کارتهای آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی اقبال دارند. او در این باره میگوید که مردان «دو برابر بیشتر» از زنان از ابزار هوش مصنوعی برای ایجاد پیامها استفاده میکنند، بهویژه برای مناسبتهای عاشقانهای مانند روز ولنتاین و ادامه میدهد: «مردان بسیار بیشتر از زنان از این ابزار استفاده میکنند و همچنین برای کارتهای تسلیت نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، چون نوشتن این پیامها در واقع بسیار دشوار است.»
داستان اما به همینجا ختم نمیشود؛ این شرکت نوآوریهای بیشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در دست توسعه دارد، از جمله استیکرهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی که قصد دارد آنها را تا پایان سال عرضه کند.