گزارش جلسه یکصد و دوازدهم شورای هنر
بررسی جشنواره‌های تجسمی، موسیقی و تئاتر فجر و آموزش هنر در کشور

جلسه یکصد و دوازدهم شورای هنر به ریاست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست‌های مراکز موسیقی، تجسمی و هنرهای نمایشی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای این شورا صبح امروز 8 بهمن ماه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری سینا، در این جلسه احمد صدری، سرپرست دفتر موسیقی، بهرام کلهرنیا، دبیر کل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و اتابک نادری، سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر یک گزارشی از روند و فرآیند برگزاری جشنواره‌های موسیقی فجر، هنرهای تجسمی فجر و تئاتر فجر ارائه کردند.
در ادامه جلسه اعضای شورای هنر و استادان مدعو به همفکری در مورد ارتقا و افرایش اثربخشی این رویدادهای ملی کشور پرداختند.
ضرورت آموزش هنرهای نمایشی، توجه به استانداردهای ملی و بین المللی در طراحی و برگزاری جشنواره‌ها، جوانگرایی در ابعاد و ساختارهای مختلف جشنواره‌ها، برندسازی جشنواره های فجر، بین المللی شدن جشنواره‌ ها و تلاش برای تأثیر گذاری آنها در منطقه و جهان، پرداختن به نسل‌های جدید و کودکان و نوجوانان در جشنواره‌های فجر، ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند بین جشنواره‌های دانش‌آموزی و ‌جشنواره‌های ملی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در برگزاری جشنواره‌ها، توجه به هنر مقاومت به ویژه مقاومت در غزه و لبنان در جشنواره‌های فجر، ضرورت جداسازی هنرهای نو و هنرهای تاریخی در هنرهای تجسمی و برگزاری جشنواره‌های مستقل و تخصصی در این خصوصی و همچنین لزوم توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها و سالن‌های تماشاخانه‌ها از جمله مباحثی بود که در این بخش از شورای هنر توسط حاضران مطرح شد.
شورای هنر
هنر به مثابه علم، فرهنگ یا فناوری
در ادامه این جلسه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از وضعیت آموزش هنر در این دانشگاه ارائه کرد.
وی با ارائه آمار هایی از ظرفیت‌های فعلی دانشگاه آزاد، گفت: اين دانشگاه با وجود ۲۶۰ مهدکودک، ۸۶۰ مدرسه و ۴۰۰ واحد دانشگاهی و با تعداد یک میلیون چهارصد هزار دانشجو، حدود ۴۰ درصد آموزش عالی را در سطح کشور دراختیار دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از نظام آموزشی فعلی در آموزش و پرورش و آموزش عالی، گفت: ما طی چهل سال گذشته طوری عمل کرده‌ایم که مردم منفعت خود را در مجموعه عملکرد ما نمی‌بیند و خطر این است که اگر آموزش رسمی ما از دور خارج شود، آموزش غیر رسمی حاکم می شود و نظارت و راهبری ما به حداقل می‌رسد.
طهرانچی هنر به مثابه علم، هنر به مثابه فرهنگ و هنر به مثابه فناوری را کاملا از هم جدا و متفاوت عنوان کرد و گفت: نظام آموزش عالی ما در حال حاضر به هنر به مثابه علم نگاه می کند و هنوز به جنبه‌های فرهنگی و فناوری‌ هنر نپرداخته است و مردم هم به خاطر نگاه تک ساحتی ما به هنر، کمتر به آن توجه و گرایش دارند.
وی تصریح کرد: تربیت دانشجوی فناور با دانشجوی فرهنگی و دانشجوی عالم در عرصه هنر، کاملا با هم فرق دارد و این تفکیک باید در ابعاد مختلف مورد توجه برنامه ریزان و مجریان قرارداشته باشد.
وی ادامه داد: ما در دانشگاه آزاد با ایجاد دانشکده های موضوعی و ایجاد مراکز نوآوری و ساختارهای دیگر به دنبال تکمیل زنجیره آموزش تا بازار هستیم و دیگر به هنر صرفا به مثابه علم نگاه نمی‌کنیم و رویکرد ما توانمندشدن دانشجویان است.
ضرورت توجه به مناسبات دانشگاه و هنر
دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان جلسه و در جمع‌بندی مباحث، ضمن تشکر از مهمانان مدعو در شورا، گفت: مناسبات بین دانشگاه و هنر موضوع مهمی است و از دبیرخانه شورای هنر خواست الگوها و ایده‌های موجود را در خصوص آموزش هنر جمع آوری و بررسی کرده و در جلسات آتی در مورد آن همفکریو تصمیم گیری و هماهنگی انجام شود.
منبع: روابط عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا