نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش ویدئویی از روش جدید توانبخشی بیماران سکته مغزی

یک پروژه تحقیقاتی پیشگامانه در دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham)  انگلستان با هدف کمک به بازماندگان سکته مغزی و بهبود کیفیت زندگی آن ها ، کار خود را آغاز کرده و به روش جدیدی در توان بخشی عضلات بدن و بهبود بخشیدن به اختلال عملکرد حرکتی این گونه افراد، دست پیدا کرد .

همان گونه که مشخص است ناتوانی عضلات بدن و عدم توانایی در انجام حرکات متوالی ، معمول ترین و متداول ترین عوارض سکته مغزی به حساب می آید . در واقع در این حالت ، بیمار دچار نوعی اختلال عملکرد حرکتی می شود که بر زندگی روزانه اش تاثیر گذاشته و در ادامه زندگی وی به اطرافیان وابسته شده و استقلال خود را از دست می دهد .

یکی از بازماندگان سکته مغزی به نام ریتا (Rita) به طور داوطلبانه با این پروژه تحقیقاتی همکاری کرد . او از زندگی خود او از سکته مغزی گفت و به توضیح ناتوانی های جسمی اش پس از این واقعه اشاره کرد . او در توضیحات خود اعلام کرد که سکته مغزی به جسم او آسیب رسانده و او را در حرکات و فعالیت های جسمی ناتوان کرده اما اثری بر مغز و فکر و سرعت عمل فکری اش نداشته است .

لازم به ذکر است که مشکل شایع و متداول پس از سکته مغزی ناتوانی در انجام حرکات متوالی است . تشخیص این اختلال سخت است اما یکی از عواملی است که به طور قابل توجهی در زندگی مستقل فرد تاثیر گذار خواهد بود .

گری راندال (Gary Randall) دانشمند علوم شناختی انجمن بیماران سکته مغزی در بریتانیا ، در این رابطه می گوید : ” این اختلالات باعث می شود تا افراد نتوانند حرکات را به صورت متوالی انجام دهند و یا اینکه این افراد در ترتیب حرکات دچار اشتباه می شوند . به عنوان مثال به یک بیمار یک چای کیسه ای داده ایم ، او بلافاصله بدون اینکه به لیوان توجه کند ، آن را در ظرف شکر انداخت . در واقع او لیوان را نا دیده گرفت . سپس او یک چای کیسه ای دیگری بر می دارد و این اشتباه را تکرار می کند .

دانشمندان یک پروژه پژوهشی اتحادیه اروپا ، سیستمی را آزمایش کرده اند که می توان آن را سیستم توانبخشی شخصی برای بیمارانی با این نشانه ها به حساب آورد. آنها در این سیستم ، وسایل خانگی هوشمند را که به یک صفحه نمایش متصل است ، در محیط خانه فرد بیمار قرار می دهند. این صفحه سیگنال هایی از وسایل هوشمند دریافت می کند و خطاهای فرد بیمار را به او اطلاع داده و با راهنمایی هایی ویژه به او کمک می کند تا اشتباه را جبران کند . برای نمونه بیمار را در درست کردن چای راهنمایی می کند .

گری راندل در ادامه می گوید : آزمایش ها نشان می دهند که ما می توانیم کمک کنیم تا بیماران سکته مغزی ، خطاهای کمتر داشته باشند و کارهای خود را سریع تر انجام دهند .

قابل توجه است که بخشی از طراحی و مونتاژ این دستگاه های اکترونیکی در دانشگاه بیرمنگام انجام شد . اشیاء هوشمند دارای سنسور های پیچیده هستند که قادرند بر جهت گیری ، حرکت و قدرت فرد نظارت داشته باشند . اطلاعات این دستگاه ها بدون سیم به دستگاه مرکزی فرستاده می شوند .

مارتین راسل (Martin Russell) مهندس علوم کامپیوتری که بر روی تکنولوژی بالای سیستم کار کرده بود برای توضیح کاربرد این ابزار، برای نمونه فرآیند ساده بلند کردن فنجان چای ، می گوید : وقتی من فنجان چای را بلند می کنم ، حسگرها دیگر به میز فشار وارد نمی کنند ، در نتیجه معلوم است که فنجان چای از روی میز بلند شده است . سیگنال از شتاب سنج نشان می دهد که فنجان چای در حرکت است . زمانی که یک پارچ را بلند کرده و نزدیک لیوان می بریم ، سیگنال های شتاب سنج نشان می دهد که پارچ به لیوان نزدیک می شود . همینطور وقتی آن را خم می کنم تا شیر را در فنجان بریزم ، شتاب سنج ، سیگنال های ویژه ای می فرستد که از آن ها می توان فهمید که پارچ کج شده است .

قابل توجه است که علاوه بر به کار بردن این دستگاه برای افرادی که در اثر سکته مغزی دچار ناتوانی های جسمی شده اند ، می توان  در توانبخشی به بیماران آلزایمری و یا کسانی که دچار آسیب مغزی شده و در فعالیت های خود دچار مشکل هستند ، نیز استفاده کرد .

پژوهشگران پیش بینی می کنند که این ابزار طی ده سال آینده به بازار خواهد آمد و به این گونه بیماران و حل مشکل آن ها و بهبود بخشیدن کیفیت زندگی آنها کمک خواهد کرد .

آلن وینگ (Alan Wing) روانشناس دانشگاه برمینگام و از هماهنگ کنندگان پروژه Cogwatch می گوید : تراپیست ها یا درمان شناسان معمولا به خانه بیماران نمی روند . اما می توان این سیستم را به خانه بیمار برد . بیمار می تواند در خانه تمرین کند و تراپیست می تواند بر تمرین بیمار نظارت داشته باشد و بر عملکرد آن توجه کند . بنابر این ، به نظر می رسد این سیستم برای کار تراپیست مفید باشد . گرچه هیچوقت نمی تواند جای او را بگیرد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل