لزوم جراحی هوشمندانه برای اکران
مخاطبان سینما به ۳۰ میلیون نفر رسید
تعداد مخاطبان امسال سینمای ایران به ۳۰ میلیون نفر رسید. آمار درخورتوجهی که اگرچه در ۲۴ سال اخیر رقم نخورده اما با کالبدشکافی این اتفاق متوجه میشویم که اکران سینماها در شرایط کنونی، بیش از هر چیز نیازمند یک جراحی هوشمندانه و فوری در جهت ارتقای بار کیفی و رسیدن به استانداردهای جهانی این حوزه است.
به گزارش خبرگزاری سینا، تعداد مخاطبان امسال سینمای ایران به ۳۰ میلیون نفر رسید تا این آمار، جلوتر از گمانهزنیها، در هفته پایانی دیماه رقم بخورد. میزان مخاطبان سینما در مدت مشابه سال گذشته، ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود.
پس از استقبالی که مخاطبان از فیلمهای سال گذشته سینماها به عمل آوردند، بسیاری از این موضوع سخن گفتند که این میزان استقبال، امری اتفاقی بوده که نمیتواند برای سالیان آینده تداوم داشته باشد اما از همان زمان نیز مشخص بود که این حرکت جریانساز، برای سالیان متمادی تداوم خواهد داشت که نمونه بارز آن، استقبالی است که از فیلمهای روی پرده امسال به عمل آمد. روندی که با وجود تعطیلات مناسبتی بهمراتب بیشتر از سال گذشته و گران شدن بهای بلیت در پایان سال گذشته، باز نیز تداوم یافت تا سینمای ایران در آستانه شکستن رکورد ۲۴ سال اخیر سینمای ایران باشد.
وقتی ۱۰ فیلم ۲۵ میلیون مخاطب داشتند و ۴۹ فیلم دیگر ۵ میلیون
سینمای ایران در شرایطی به آمار ۳۰ میلیون مخاطب دست یافته که نیمی از این آمار متعلق به ۴ فیلم «تگزاس ۳»، «۷۰سی»، «زودپز» و «تمساح خونی» است. این ۴ فیلم رویهم، حدود ۱۵ میلیون مخاطب داشته است. دایره تمرکز را بیشتر کنیم به این حقیقت میرسیم که تعداد مخاطبان ۱۰ فیلم اول جدول امسال، ۲۵ میلیون نفر بوده است. ۴۹ فیلم دیگر نیز رویهم ۵ میلیون مخاطب داشتهاند.
آمار مخاطبان امسال سینمای ایران اگرچه در شمایل کلی، تحسینبرانگیز به حساب میآید اما با کالبدشکافی این آمار به این نتیجه میرسیم که فرآیند استقبال مخاطب از آثار روی پرده، نیاز به یک جراحی هوشمندانه گسترده دارد. این جراحی، باید از مرحله پروانه ساخت صورت بگیرد که عموما به هر نوشتهای که تلاش دارد تا در قالب فیلم بلند سینمایی ساخته شود، مجوز تولید برای نمایش در سینماها اعطا نشود. در این آمار ۵ میلیون مخاطب برای ۴۹ فیلم باید متوجه این حقیقت نیز باشیم که بسیاری از این آثار، قابلیت چندانی برای اکران عمومی ندارند و مسیر را به اشتباه طی کردهاند. بنابراین انداختن تمام تقصیرها به گردن مدیریت سینما، اشتباه استراتژیک این عرصه است.
این عادی نیست که از هماکنون، اکران ۳ سال آینده پُر است
طبیعتا با توجه به روند تولیداتی که سینمای ایران طی سالهای اخیر طی کرده، نمیتوان امید داشت که این جراحی، برای اکران سال آینده اتفاق بیفتد. هماکنون حدود ۲۰۰ فیلم در صف اکران حضور دارند و این یعنی اگر مکانیزم اکران برای سالیان آینده بهمانند این سالها طی شود، اگر تمام تولیدات سینمایی همین امروز متوقف شوند، باز هم خوراک کافی برای ۳ سال آینده سینماهای کشور فراهم است. بنابراین چارهای وجود ندارد جز آنکه بخشی از این ناوگان، به سمت بازوهای همسو با اکران عمومی نظیر اکران آنلاین، گروه هنر و تجربه و حتی نمایش تلویزیونی گسیل داشته شود.
این تعداد فیلم اگر وارد چرخه اکران عمومی شوند، نهتنها از بار کیفی آمار میکاهند بلکه با اشغال سالنهای نمایش، فرصت اکران مطلوب را از تمام آثار واجد شرایط میگیرند. همچنین زمینهای را فراهم میآورند تا در فضای حیات جدید استقبال مخاطبان، نوعی غرولندهای بیدلیل شنیده شود که سبب ایجاد حواشی غیرضروری در کلیت فرآیند اکران میشود که صدالبته نه به نفع مخاطب است و نه اتفاق مثبتی را برای سینما رقم میزند.
این چابکسازی اکران عمومی سبب خواهد شد تا فیلمسازان، با هوشمندی بالاتری قدم در گود تولید بگذارند. در هیچ کشور صاحبصنعتی در جهان، به این شیوه عمل نمیشود که تمام تولیدات در قالب اکران عمومی به روی پرده بروند. بنابراین اگرچه نمیتوان در کوتاهمدت به یک جراحی تمامعیار در مقوله اکران دست یافت اما از هماکنون باید سازوکاری در نظر گرفت تا برای سال آینده، سیاهلشکرهای اکران عمومی حذف و زمینه سوق دادن آنها به بازوهای همراستا فراهم شود. این مهم بخشی از چارچوب فرآیند صنعتیشدن سینماهاست که دومینووار منجر به بهبود شرایط و کیفیت بالاتر آمارهای این حوزه میشود.
منبع: ایرنا