بازسازی چهره انسان 700 ساله

تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه های کمبریج و دوندی موفق به بازسازی دقیق صورت و چهره فردی شدند که در دوران قرون وسطی و به صورتی خاص در قبرستان بیمارستان باستانی بیمارستان خیریه سنت جان دفن شده بود. این مرد به صورت ویژه ای در حالی که بر شکم خوابیده بود، در قرن سیزدهم میلادی دفن شده و اسکلت وی در مطالعات و کاوش های باستان شناسی به دست آمد.

بررسی و تجزیه و تحلیل های انجام شده روی دندان های این فرد 700 ساله نشان می دهد که روند رشد مینای دندان وی در سال های نوجوانی برای دو مرتبه با تاخیر و توقف مواجه شده که این موضوع می تواند نشان دهنده ابتلای وی به یک بیماری سخت یا پشت سر گذاشتن سوتغذیه شدید باشد.

به نظر می رسد این مرد در ماه های واپسین زندگی خود، در بیمارستان فوق که در آن روزگار یک بیمارستان خیریه  بوده و به مردم فقیر شهر خدمات ارائه می کرده است، زندگی کرده و در همان محل درگذشته است.

به گفته جان راب از پژوهشگران دانشگاه کمبریج که وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با این جسد را بر عهده داشته است، وی مردی درشت هیکل و تنومند بوده و احتمالا زندگی پر تکاپو و همراه با کار بدنی شدیدی را پشت سر گذاشته است. بررسی های انجام شده همچنین نشان می دهد که وی از رژیم غذائی سرشار از ماهی و گوشت بهره برده و به نظر می رسد وی در امر تجارت و بازرگانی فعالیت می کرده است.

به اعتقاد پژوهشگران احتمالا وی در سال های پایانی عمر خود دچار مشکلات شدیدی شده و از حمایت خانواده و دوستانش محروم بوده و به همین دلیل در بیمارستان خیریه ویژه افراد فقیر دفن شده است. بررسی و تجزیه و تحلیل های انجام شده روی دندان های وی نیز نشان می دهد که روند رشد مینای دندان وی در سال های نوجوانی برای دو مرتبه با تاخیر و توقف مواجه شده که این موضوع می تواند نشان دهنده ابتلای وی به یک بیماری سخت یا پشت سر گذاشتن سوتغذیه شدید باشد. یکی دیگر از موارد قابل توجه و جالب درمورد این فرد، وجود یک زخم شدید و التیام یافته در پشت سرش است .

 بازسازی چهره این فرد نشان می دهد که وی دارای صورتی مهربان و دوستانه بوده و  وی در دهه چهارم زندگی خود از دنیا رفته است.

 

منبع: independent

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا