بررسی برنامه‌های بین‌المللی سومین نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌های خلاق و دانش بنیان و دستاوردهای مرتبط
از جذب همکاری‌های جهانی تا معرفی دستاوردهای ایرانی

در جریان برگزاری سومین نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌های خلاق و دانش بنیان، محورهای متعددی در زمینه جذب همکاری‌های بین‌المللی، انتقال فناوری، تبادل تجربیات، و معرفی دستاوردهای داخلی به بازارهای جهانی مطرح شده است.  بر اساس گفته‌های دکتر مهدیه شهرابی فراهانی، مدیر امور همکاری‌های بین‌المللی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و مدیر روابط بین الملل این دوره از جشنواره این محورها را به تفصیل بررسی می‌کنیم.
برنامه‌های بین‌المللی در نمایشگاه
ندا انتظامی: به گفته دکتر مهدیه شهرابی فراهانی، برنامه‌های متنوعی برای جذب همکاری‌های بین‌المللی در این نمایشگاه پیش‌بینی شده است. وی در این خصوص به خبرگزاری سینا گفت: «در این نمایشگاه، علاوه بر حضور مدعوین از حوزه‌های مختلف مرتبط با فعالیت‌های بین‌المللی، نمایندگانی از واحدهای بین‌المللی، سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط نیز حضور دارند. این سازمان‌ها شامل مجموعه‌هایی مانند اکو، کشورهای عضو بریکس، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، رایزن‌های فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستند که در این رویداد مشارکت خواهند داشت.»
او همچنین به برگزاری یک پنل تخصصی با رویکرد بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صادرات صنایع فرهنگی در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد و افزود: «این پنلها در ارتباط با ایجاد فرصت و چالش‌های در مسیر صادارت صنایع در بازار بین الملل طراحی شده است. این پنل برای عموم هم قابل استفاده و قابل حضور است.»
استفاده از تجربیات جهانی در صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم
در بخش دیگری از این نمایشگاه، بر اهمیت بهره‌گیری شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان ایرانی از تجربیات جهانی تأکید شده است. دکتر شهرابی فراهانی در این زمینه توضیح داد: «یکی از راه‌های بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بازدید از مجموعه‌هایی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباطات بین‌المللی دارند. همچنین، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر که سالانه در حوزه‌های تخصصی مختلف برگزار می‌شوند، می‌تواند فرصتی برای آشنایی با شبکه‌های ارتباطی و تعامل با شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در این حوزه باشد.»
او در ادامه افزود: «علاوه بر این، استفاده از آمار و ارقام منتشرشده توسط سازمان‌های بین‌المللی، شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی جانبی نمایشگاه‌ها و بهره‌گیری از منابع اطلاعاتی موجود در رسانه‌ها از دیگر راهکارهای تقویت این ارتباطات است. این اقدامات می‌توانند به کسب تجربه‌های بین‌المللی، شناخت بازارها و گسترش شبکه‌های ارتباطی کمک کنند.»
حضور نمایندگان بین‌المللی در نمایشگاه
در پاسخ به پرسشی درباره حضور نمایندگان سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در این نمایشگاه، دکتر شهرابی فراهانی گفت: «مدعوینی از سازمان‌های فرهنگی، وزارت امور خارجه و نهادهای بین‌المللی مانند کشورهای عضو بریکس، اکو و مجمع گفتگوی بین المللی آسیا در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین، نمایندگانی از پارک‌های علم و فناوری، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی و انجمن کارگزاری آلمان دعوت شده‌اند.»
او در ادامه افزود: «به‌طور خاص، کارگزارانی از کشورهای چین، روسیه، آلمان، ترکیه و صربستان در این برنامه شرکت خواهند کرد. این افراد ضمن ارائه پنل‌های تخصصی، ارتباطات مستمری با شرکت‌کنندگان در نمایشگاه خواهند داشت. هدف از این ارتباطات، تسهیل تعاملات بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاران برای شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است »
معرفی دستاوردهای داخلی به بازارهای بین‌المللی
در زمینه معرفی دستاوردهای داخلی به بازارهای بین‌المللی، تلاش‌های مختلفی انجام شده است. دکتر شهرابی فراهانی بر این موضوع تأکید کرد و گفت: «این نمایشگاه در وهله اول فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای داخلی است تا شرکت‌ها بتوانند با یکدیگر آشنا شده و ارتباط بگیرند. با این حال، از سال گذشته برنامه‌هایی برای حضور در بازارهای بین‌المللی ترتیب داده شده است.»
او به تجربه‌های موفق پارک‌های علم و فناوری در این حوزه اشاره کرد و افزود: «از جمله این برنامه‌ها می‌توان به شرکت در نمایشگاه صنایع‌دستی ترکیه و نمایشگاه Gitex در امارات اشاره کرد. همچنین، ارتباطاتی با رایزنان اقتصادی و بازرگانی هند، ترکیه، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی برقرار شده است.»
در خصوص اقدامات انجام‌شده برای تبادل فناوری و نوآوری، دکتر شهرابی فراهانی توضیح داد: «پیش از برگزاری نمایشگاه، ارتباطاتی با کشورهایی مانند اعضای اکو، بریکس، هند، ترکیه، چین، روسیه، آلمان، امارات، صربستان و ازبکستان برقرار شده است..»
او در پایان خاطرنشان کرد: «این روند چه پیش از نمایشگاه و چه پس از آن ادامه خواهد داشت تا فضای فعالیت‌های بین‌المللی برای شرکت‌های ایرانی فراهم شود.»

گفتنی است سومین نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌های خلاق و دانش بنیان، هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۶ پذیرای مدیران، کارشناسان و فعالان کشور در حوزه های مختلف علمی، فناوری، صنعتی و فرهنگی و همچنین دانشگاهیان و علاقمندان به صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم است.

ارائه محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق عضو پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، برگزاری کارگاه های آموزشی، برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط با زیست بوم فناوری و نوآوری ایران، از جمله برنامه‌های روزانه این نمایشگاه است.

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه سه روزه، می‌توانند به نشانی خیابان اشرفی اصفهانی، نرسیده به همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، مرکز نمایشگاهی دانشگاه علم و فرهنگ مراجعه کنند.

سومین نمایشگاه معرفی دستاورد‌های شرکت‌های خلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا