کودکان دارای اختلال هیجانی و رفتاری به فراموشی سپرده شدهاند!
دکترای تخصصی روانشناسی اعلام کرد: متأسفانه طی دهه اخیر کودکان دارای اختلال رفتاری و هیجانی به فراموشی سپرده شدهاند و این موضوع سبب شده است در اکثر مواقع از مدرسه و جامعه طرد شوند.
دکتر احمد قرهخانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: در هر جامعهای سلامت کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و تأمین بهداشت روانی به آنها کمک میکند تا از نظر روانی و اجتماعی نقش خود را بهتر ایفا کنند.
وی افزود: وجود اختلالات هیجانی و رفتاری در دوره کودکی مسأله مهمی است چراکه تجربههای نخستین زندگی، بنیان سلامتی و روانی را در دوره بزرگسالی پیریزی میکند. کودکان با اختلالات رفتاری و هیجانی بخشی از دانشآموزان دوره ابتدایی را تشکیل میدهد.
قرهخانی ادامه داد: بررسیهای متعدد به صورت پایدار نشان داده است مشکلات رفتاری در دوران کودکی پیشبینیکننده افزایش احتمال ابتلا به اختلالات روانپزشکی در دوران نوجوانی و بزرگسالی است.
وی بیان کرد: اختلال رفتاری و هیجانی به عنوان شرایطی که در آن پاسخهای رفتاری فرد در مدرسه با هنجارهای پذیرفته شده با توجه به سن، قومیت یا فرهنگ تفاوت زیادی داشته به گونهای که بر عملکرد تحصیلی وی اثر میگذارد، تعریف شده و آنچه کودکان با اختلال رفتاری را از سایر همسالان متفاوت میسازد نوع رفتارهای آنها نیست بلکه شدت و ماهیت طولانیمدت آن رفتارها است.
این روانشناس خاطرنشان کرد: اختلال رفتاری و هیجانی به دو بخش اختلالهای درون نمود و برون نمود تقسیم میشوند به طوریکه اختلالهای درون نمود بیشتر متمرکز بر خود فرد و شامل گوشهگیری، اضطراب ، افسردگی و شکایت جسمی است و اختلالهای برون نمود بیشتر متمرکز بر دیگران و شامل قانونشکنی و پرخاشگری هستند.
وی مطرح کرد: اختلالات رفتاری احتمال ابتلای افراد به سوءمصرف مواد، فعالیتهای بزهکارانه، اختلالات اضطرابی و خلقی، ناتوانی یادگیری، اختلالات عصب روانشناختی و شخصیت مرزی را در بزرگسالی افزایش میدهد.
قرهخانی یادآور شد: میتوان گفت اختلالات رفتاری کودکان اختلالات شایع و ناتوانکنندهای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد میکنند و با نرخهای بالایی از معضلات اجتماعی همراهاند. محققان دریافتهاند که اختلالات رفتاری معمولاً نخستینبار در سالهای آغازین دوره ابتدایی مشاهده میشود و بین 8 تا 15 سالگی به اوج خود میرسد.
وی اظهار کرد: اختلالات رفتاری کودکان مسأله جدیدی نیست چراکه جامعه به کرات با این موضوع مواجه بوده، از زمانیکه مدارس برای پاسخگویی به تقاضاهای عمومی آموزش و پرورش درهای خود را به روی قشرهای مختلف کودکان جامعه با تفاوت های فردی گشوده، آموزش و پرورش با این اختلالات مواجه بوده است.
این روانشناس افزود: سازمان بهداشت جهانی شیوع مشکلات روانی و رفتاری را در بین کودکان ۵ تا ۱۵ درصد گزارش داده است و آنچه از مرور روشهای بکار رفته در کشورهای مختلف بر میآید این است سطوح مداخلات از سادهترین سطح که در آن معلم کلاس درس به صورت معمولی وارد عمل میشود تا پیچیدهترین سطح در حال انجام است.
وی بیان کرد: طی سالیان گذشته اصطلاح اختلالات هیجانی و رفتاری در قوانین آموزش ویژه مورد استفاده قرار میگرفت تا بتوان خدمات ویژهای را به اینگونه از کودکان ارائه کرد اما متأسفانه طی دهه اخیر کودکان دارای اختلال رفتاری و هیجانی به فراموشی سپرده شدهاند و این موضوع سبب شده است در اکثر مواقع از مدرسه و جامعه طرد شوند.
قرهخانی تصریح کرد: لزوم توجه به اینگونه کودکان بسیار ضروری است و نهادهای مرتبط باید برنامههایی خاص برای شناسایی و ارائه خدمات ویژه به کودکان دارای اختلالات رفتاری و هیجانی در سطح جامعه و مدرسه داشته باشند و کودکان دارای نیازهای ویژه را تنها در دایره دانشآموزان کمتوان ذهنی، ناشنوا و نابینا ندیده و دامنه رسیدگی به کودکان دارای نیازهای ویژه را افزایش دهند.
گزارش: سمیرا معارفی