دلفین و کروکودیل از یک خانواده هستند

تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه های موناش و نیوکاسل در استرالیا دریافتند که دلفین ها و کروکودیل ها حدود 300 میلیون سال پیش از جدی مشترک جدا شده اند. در این مطالعات همچنین مشخص شد که نوع جمجمه و ساختار سر دلفین ها، نهنگ های دندان دار و کروکودیل ها بسیار به یکدیگر شبیه هستند.

اگرچه به نظر می رسد این جانوران از نظر جانورشناسی از دو گونه کاملا متفاوت و دور از یکدیگر هستند اما شواهد حاکی از این موضوع است که نوع رشد و تکامل جمجمه آن ها با یکدیگر شباهت داشته و روند یکسانی را در طول تاریخ طی کرده است.

متئو مک کاری سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشفیات انجام شده اعلام کرد: اگرچه به نظر می رسد این جانوران از نظر جانورشناسی از دو گونه کاملا متفاوت و دور از یکدیگر هستند اما شواهد حاکی از این موضوع است که نوع رشد و تکامل جمجمه آن ها با یکدیگر شباهت داشته و روند یکسانی را در طول تاریخ طی کرده است.

دلفین ها از ماهی های مختلفی مانند ماهی آجایل تغذیه کرده و حتی در برخی مواقع شاهد این مساله هستیم که از ماهی های بزرگتر نیز در الگوی غذائی خود استفاده می کنند. از سوی دیگر گروکودیل ها نیز از طیف مختلف جانوران به عنوان غذا استفاده کرده و در این میان نوعی خاص از کروکودیل ها دارای علاقه زیادی به ماهی آجایل هستند. مطالعات پژوهشگران نشان می دهد ساختار فک و جمجمه این نوع از کروکودیل ها، بسیار شبیه به جمجمه دلفین ها است.

جانور شناسان اعتقاد دارند که پوزه بلند و کشیده و لاغر در کروکودیل ها و دلفین ها به دلیل سهولت شکار ماهی های کوچک به وجود آمده است. این موضوع در حالی است که نظریات پیشین عنوان می کردند که دلیل شکل گیری این نوع خاص از پوزه های کشیده، به دلیل شرایط خاص زندگی در آب های کم عمق بوده است.

اعضای این تیم پژوهشی به منظور بررسی دقیق این موضوع، با استفاده از اسکنرهای لیزری سه بعدی به گوشه و کنار جهان سفر کرده و با مطالعه نمونه های جانوری، فسیل جمجمه های اجداد این جانوران در موزه های کشور استرالیا و ایالات متحده امریکا را نیز مورد بررسی قرار داده و مدلسازی کردند.

 

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا