قطر و عربستان؛ قطب‌های نوین گردشگری جهانی

بر اساس آخرین گزارش بارومتر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، قطر و عربستان سعودی با بهبود زیرساخت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های کلان در پروژه‌های توریستی، رشد قابل توجهی در تعداد گردشگران بین‌المللی ثبت کرده‌اند. افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل، تسهیل صدور ویزا و میزبانی رویدادهای بین‌المللی، باعث شده است تا این دو کشور به مهم‌ترین مقاصد گردشگری در منطقه خاورمیانه تبدیل شوند.

به گزارش سینا پرس فارس، طبق جدیدترین گزارش بارومتر گردشگری سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در 19 سپتامبر 2024 منتشر شده است، تعداد گردشگران بین‌المللی به 96 درصد سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است. آمارها نشان می‌دهند که در هفت ماه نخست سال، بیش از 790 میلیون نفر به سفرهای بین‌المللی پرداخته‌اند، که این میزان نسبت به سال 2023 حدود 11 درصد رشد داشته است. با این حال، همچنان 4 درصد کمتر از سطح پیش از همه‌گیری است.

عملکرد خاورمیانه و آفریقا فراتر از سطح پیش از کرونا

خاورمیانه قوی‌ترین رشد را با 26 درصد بالاتر از سال 2019 تجربه کرده است. در میان کشورهای این منطقه، قطر با 147 درصد رشد و عربستان سعودی با 73 درصد رشد، برجسته‌ترین مقاصد گردشگری بوده‌اند. افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل هوایی، تسهیل ویزا، سرمایه‌گذاری‌های کلان در پروژه‌های گردشگری و میزبانی رویدادهای بزرگ، از دلایل اصلی موفقیت این منطقه هستند.

آفریقا نیز توانسته است 7 درصد بیشتر از سطح 2019 گردشگر جذب کند، با کشورهایی مانند تانزانیا (+49%)، مراکش (+32%) و کنیا (+10%) که بهترین عملکرد را داشته‌اند.

بازگشت اروپا و آمریکا به دوران طلایی گردشگری

اروپا و آمریکا به ترتیب 99 درصد و 97 درصد سطح ورود گردشگران قبل از همه‌گیری را در سال 2024 بازیابی کرده‌اند. به‌ویژه آلبانی با رشد 93 درصدی و اسپانیا با افزایش 11 درصدی نسبت به سال 2019 از مقاصد برجسته در اروپا بوده‌اند. در آمریکا، کشورهایی همچون السالوادور (+81%) و جمهوری دومینیکن (+27%) عملکرد قدرتمندی از خود نشان داده‌اند.

آسیا و اقیانوسیه همچنان در مسیر بازیابی

آسیا و اقیانوسیه با 82 درصد سطح قبل از همه‌گیری، بهبودی تدریجی را نشان داده‌اند. مالدیو (+19%) و ژاپن (+7%) نیز از موفق‌ترین مقاصد در این منطقه بوده‌اند.

رشد درآمد و چالش‌های اقتصادی

بازنگری آمارهای سال 2023 نشان می‌دهد که درآمدهای صادراتی ناشی از گردشگری بین‌المللی به 1.8 تریلیون دلار (شامل هزینه‌های مسافرت و حمل و نقل) رسیده که تقریباً با دوران قبل از همه‌گیری برابری می‌کند. همچنین تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری نیز به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته و به 3.4 تریلیون دلار رسیده که برابر با 3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.

شاخص اعتماد گردشگری سازمان جهانی گردشگری برای ماه‌های سپتامبر تا دسامبر 2024 به 120 رسیده است که با اینکه نسبت به دوره می تا آگوست (با شاخص 130) کمتر است، همچنان نشان‌دهنده انتظارات مثبت برای بقیه سال است. اما با این وجود، تورم در بخش حمل و نقل و اقامت، به عنوان چالش اصلی صنعت گردشگری در سال جاری شناخته شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا