عوامل ساخت انیمیشن ببعی
هدف ما این بود شخصیتی بسازیم که وارد خانه بچه‌ها شود

پویانمایی سینمایی «ببعی قهرمان» یک روز پس از آغاز اکران در سینماهای سراسر کشور یک میلیاردی شد. این انیمیشن سینمایی به تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری، کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و نویسندگی مقداد اخوان محصول سال ۱۴۰۱ است که در چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شد.

به گزارش خبرگزاری سینا: خبرگزاری مهر در میزگردی بلند به انیمیشن »ببعی قهرمان» پرداخته است. در بخشی از این گزارش درباره استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت موسیقی فیلم اشاره شده است. اما محمد مهدی مشکوری ضمن رد استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت موسیقی گفت: «ببعی قهرمان» یک کار موزیکال بود. یک جاهایی ما خواننده داشتیم و گاهی هم خود دوبلور می‌خواند. معمولاً خیلی از گوینده‌ها نمی‌توانند نت‌های موسیقی را به درستی بخوانند و شما مجبورید که تقلید صدا کنید یا از هوش مصنوعی استفاده کنید. ما نیز در نسخه‌ای که به جشنواره فیلم فجر ارائه کرده بودیم در بخش‌هایی با اجازه خود دوبلورها از هوش مصنوعی استفاده کردیم اما در دوبله مجدد این کار برای اکران عمومی همه اثر را خود دوبلورها اجرا کردند. این مساله ممکن است این شائبه را ایجاد کند که دوبلورها با استفاده از هوش مصنوعی دیگر کنار گذاشته می‌شوند اما در رایت کار شما اگر از دوبلور اجازه نگرفته باشید او می‌تواند از شما شکایت کند. امروزه در حوزه انیمیشن برای کارهایی مانند دیزاین و کانسپت بسیار از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و این مساله هم خوب است و هم بد که باید جداگانه بررسی شود.

همچنین در بخش دیگر درباره این میزگرد مشکوری درباره تولید لواز جانبی براساس شخصیت‌های انیمیشن و بازاریابی این حوزه گفت: ما از روزی که طراحی شخصیت ببعی را شروع کردیم، به مرچندایز (بازارپردازی) آن فکر می‌کردیم. یعنی از همان زمان بچه‌ها روی لوازم‌التحریر اتود می‌زدند. هدف ما این بود شخصیتی بسازیم که مانند هزاران شخصیت دیگر، وارد خانه بچه‌ها شود به این دلیل که وقتی یک شخصیت در ذهن مخاطب می‌نشیند، قطعاً لوازم جانبی آن را هم می‌خرد. گاهی یک اثر دیده می‌شود اما وقتی محصول آن بیرون می‌آید کسی آن را نمی‌خرد این مساله به این دلیل است که در دل مخاطبان جا نداشته است. فضای شخصیت ببعی فضای توجه به صنعت انیمیشن بود یعنی ما قصد داشتیم چرخه‌ای را طی کنیم که تولید سریال، انیمیشن سینمایی، لوازم التحریر و … هزینه خودشان را دربیاورند. در دنیا اینگونه است اما وقتی در ایران قراردادی بسته می‌شود که تولیدکنندگان انیمیشن هیچ سهمی از مرچندایز آن ندارند، در این صورت افراد باید سودشان را در روند تولید به دست بیاورند نه در بازار. به همین دلیل در تولید دلشان برای کار نمی‌سوزد و صرفاً می‌خواهند یک چیزی بسازند و تحویل بدهند. هیچکس برایش مهم نیست نتیجه کار چه می‌شود و در این شرایط هرچه ارزان‌تر تولید کنند به نفعشان است.

این یک چرخه باطل است که تیم تولیدکننده هیچ سهمی از چیزی ندارد و تهیه کننده باید سودش را در مرحله تولید به دست بیاورد. ما زمانی که ببعی را آغاز کردیم، سعی کردیم کاری بسازیم که مخاطب آن را فهم کند، دیده شود و محصولش را خریداری کند. ما تست محصولات آن را زدیم اما همچنان به خاطر این موضوع با سازمان صداوسیما دچار چالش هستیم زیرا طبق قراردادی که بسته شد همه چیز این شخصیت برای صداوسیماست. بارها پیشنهاد دادیم که یکسری محصولات را تولید کنیم. ما پولی هم نمی‌خواستیم و صرفاً مجوز نیاز داشتیم. در جلساتی این مجوز به درست یا غلط به ما داده شد. در نتیجه ما کتاب‌های «ببعی ببعو» را به صورت ۴ جلدی چاپ کردیم و در ۴ روز ۳۰ هزار نسخه چهارجلدی این کتاب فروش رفت. اما ما هنوز سر آن موضوع به صداوسیما پاسخ می‌دهیم. واقعیت این است که مرچندایز بخش جدایی ناپذیر انیمیشن است و ما در داخل این امکان را از تهیه‌کنندگان گرفته‌ایم. شما اگر برای شخصیتتان بازار فروش داشته باشید قطعاً سعی می‌کنید کاری بسازید که دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا