کشف قدیمی‌ترین فسیل جهان

برای فهم این موضوع ما چاره‌ای نداریم، جز اینکه به بررسی نهشته‌های رسوبی به جا مانده از گذشته‌ها دور بپردازیم. تاریخ نگاری این نهشته‌های حاوی اشکال اولیه حیات به ما می‌گویند، زمین از چه زمانی آبستن حیات بوده است. نگاه به تاریخ طولانی زمین نشان می‌دهد زمین حدود 4.6 میلیارد سال قبل هم‌زمان با شکل گیری منظومه شمسی شکل گرفته است. از 4.6 میلیارد سال قبل تا 4میلیارد سال قبل که به نام اَبَر دوران هادئن شناخته می‌شود و به نام دوره پیشا زیستی هم مشهور است. این دوران پر تنش شامل برخوردی که باعث شکل‌گیری ماه شد و طوفانی از برخورد انواع سنگ‌ها آسمانی بوده است. تا امروز و بنابر آخرین  یافته‌های رسوبی نخستین اشکل حیات در زمین چیزی حدود 1100 میلیون سال بعد از شکل گیری زمین ایجاد شده بودند. اما حالا یافته‌ها جدید در کانادا تاریخ پیدایش حیات در زمین را عقب‌تر برده است.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایرنا این کشف محققان، موید نظریه‌ای است که بر اساس آن حیات روی زمین، مدت کوتاهی پس از تشکیل این سیاره و در اطراف دریچه‌های آتشفشانی واقع در کف اقیانوس ها آغاز شد. این شروع سریع حیات در زمین با سایر مستندات اخیرا کشف شده و دارای قدمت حدود ۳۷۰۰ میلیون ساله، سازگار است.

محققان با آنالیز این فسیل درصدد برآمدند علت و نحوه شکل‌گیری آن را بیابند. در جریان این بررسی‌ها، احتمال به وجود آمدن این سنگ در اثر فشار، گرما و فرآیندهای ژئوشیمیایی رد شد. ساختار این جانداران باستانی که شبیه لوله‌های کوچک هستند، از نوعی اکسید آهن موسوم به هماتیت تشکیل شده است و الگویی شبیه به برخی از گونه‌های باکتری امروزی دارند که ساکن دریچه‌های گرمایی هستند.

این اکتشاف، نشان می‌دهد حیات، زمانی شکل گرفته است که روی سطح زمین و مریخ، آب مایع وجود داشته است و این پرسش مهم را در ذهن ایجاد می کند که آیا در سایر سیارات نیز حیات وجود دارد؟ این کشف محققان، قطعه دیگری از تاریخ سیاره ما و حیات موجود در آن است و امکان ردگیری آثار حیات را در سایر نقاط کهکشان برای ما فراهم می‌کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است