پژوهشگر هنر اسلامی و استاد دانشگاه و هنرمند نقاش و احیاگر خط تعلیق:
خوشنویسی در دوران معاصر در تقابل با مدرنیته تغییر ماهیت داده است/ اقبال به گونه های مدرن استفاده از خوشنویسی سنتی را به حاشیه برده است
پژوهشگر هنر اسلامی، استاد دانشگاه، هنرمند نقاش و احیاگر خط تعلیق با اشاره به اینکه خوشنویسی در دوران معاصر در تقابل با مدرنیته و بازگشت هنرمندان تجسمی جوامع اسلامی که تحت تاثیرات آموزه ها و تجارب تجسمی و آکادمیک غربی بودند به نوعی با تغییر معنا و در مواردی تغییر ماهیت روبرو شده است، گفت: اقبال به گونه های مدرن استفاده از خوشنویسی طبعا نوع سنتی را به حاشیه برده و حضور ان را کمرنگ می کند.
لیلا ضامنی: دکتر «حجت امانی»، پژوهشگر هنر اسلامی و استاد دانشگاه و هنرمند نقاش و احیاگر خط تعلیق درباره مرسوم شدن خطوط کامپیوتری و از رونق افتادن خوشنویسی سنتی گفت: خوشنویسی در دوران معاصر در تقابل با مدرنیته و بازگشت هنرمندان تجسمی جوامع اسلامی که تحت تاثیرات آموزه ها و تجارب تجسمی و آکادمیک غربی بودند به نوعی با تغییر معنا و در مواردی تغییر ماهیت روبرو شده است از این رو امروزه با دو جریان مهم خوشنویسی در جوامع اسلامی مواجه هستیم که مورد بحث محافل هنرپژوهان در زمینه خوشنویسی است، نوع اول خوشنویسی سنتی است که با پیدایش و تطور گونه های مختلف آن به عنوان مهمترین نمود هنرهای تجسمی در فرهنگ اسلامی مورد استفاده بوده است که حیات آن با ورود صنعت چاپ در برخی از کشورها با خطر مواجهه شده و به مراتب با ورود تکنولوژی های متعدد و نوین ضرورت خوشنویسی را کمتر وکمرنگ ساخته است اما با این وجود هنوز در جرگه خوشنویسان سنتی و محافل از سر ذوق تکرار آن ادامه دارد ،نوع دوم که امروزه با عنوان های مختلفی چون گرایش های نوین خوشنویسی خط نقاشی یا نقاشیخط و به تعبیر بنده جریان خوشنویسانه رواج دارد بکارگیری و استفاده از خط در آثار تجسمی است که قرار دادن آنها نه تنها در ادامه سنت خوشنویسی نیست بلکه در برخی موارد ضد خوشنویسی است با این وجود رونق بیش تری نسبت به نوع سنتی آن دارد.
این هنرمند خوشنویس و نقاش با اشاره به پیوند هنر معاصر خاورمیانه با اقتصاد توضیح داد: همان گونه که آشکار است هنر معاصر خاورمیانه بویژه ژانر متاثر از خوشنویسی با اقتصاد و سیاستگذاری های خاص منطقه ای و استعماری پیوند خورده و در مواردی هنرمندانی با استفاده از نقش مایه های هنر تصویری اسلامی و خوشنویسی اسلامی چالش های فردی جوامع مدرن اسلامی را به تصویرکشیده اند و با اهدافی که هنر از منظر سنت و حکمت اسلامی تعریف کرده متفاوت است، این عمده ترین معضل و تغییر معنا در گفتمان خوشنویسی سنتی در جوامع اسلامی بویژه ایران معاصر است .
دکتر «حجت امانی» در گفتگو با خبرگزاری سینا پرس گفت: راهکار مناسب برای حفظ خوشنویسی اسلامی در دوران معاصر علاوه بر مقاومت که از مولفه های مهم نظریات نقد پسا استعمارگرایان است، تقویت و احیا سنت و حکمت به عنوان منابع قدرت می تواند در جهت دهی معنا به سمت پایداری خوشنویسی سنتی در برابر جهانی شدن نیز موثر باشد.
احیاگر خط تعلیق درباره تاثیر سلیقه مردم بر بازار خوشنویسی گفت: سلیقه مردم را بیشتر بنگاه ها و بازارهای هنری شکل و یا تغییر شکل می دهند؛ در واقع با تعیین معیارها و افزایش قیمت در ضمیر زیبا شناسی جامعه نفوذ می کنند و به نفع بهره برداری های خاص و گاه سیاسی و مالی ذائقه سازی می کنند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که آیا میل مردم به کالیگرافی به عنوان هنر مدرن و امروزی بر ترویج این هنر در جامعه اثر دارد و باعث پس رفت هنر سنتی خوشنویسی شده است؟ بیان کرد: اقبال به گونه های مدرن استفاده از خوشنویسی طبعا نوع سنتی را به حاشیه برده و حضور آن را کمرنگ می کند.
دکتر «حجت امانی» در پاسخ به این سئوال که آیا بازار اقتصادی تعیین کننده رونق کالیگرافی شده یا این هنر نسبت به خوشنویسی جذابیت بیشتری دارد ؟ گفت: همان طور که گفته شد سیاست های بازارهای هنری در جهت ترویج گونه های خاصی از هنر تاثیر بسزایی دارند درباره آثار مدرن متاثر از خوشنویسی نیز چنین است که تا زمانی که مورد حمایت قرار گرفته شود تولیدات این گونه آثار نیز بیشتر می شود.