رییس جهاددانشگاهی در سیزدهمین دوره سوگواری ملی فرهنگی- هنری محرم محرّم:
آیین‌های فرهنگی- هنری مروّج فرهنگ حسینی در بین نسل جوان دانشگاهی است

رییس جهاددانشگاهی در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره سوگواری ملی فرهنگی- هنری محرم محرّم، برگزاری اینگونه سوگواره را موجب ترویج فرهنگ حسینی در بین نسل جوان و جامعه دانشگاهی دانست.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی طی سفر به استان لرستان روز دوشنبه 23 مهرماه مقارن با سالروز وفات حضرت معصومه(س) در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره سوگواره ملی فرهنگی- هنری «مَحرم مُحرّم» حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش با درود و صلوات به پیشگاه منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) و روح پر فتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین ارواح طیبه شهدای گرانقدر اسلام به‌ویژه دبیر کل محترم و عزیز حزب‌الله لبنان مجاهد نستوه، سید مقاومت سیدحسن نصرالله و یاران باوفایش و سردار نیلفروشان تاکید کرد: درود به دلاورمردان جبهه مقاومت اسلامی بابت رشادتی که به خرج دادند و حمله گسترده، برنامه ریزی شده، عالمانه و هماهنگ و قدرتمندانه و ویرانگر جبهه مقاومت اسلامی به باند وحشی و جنایتکار رژیم غاصب صهیونیستی و تنبیه این سگ هار رو به موت که امید است هرچه زودتر ریشه این غده سرطانی از جامعه بشریت کنده شود.

رییس جهاددانشگاهی افزود: با آرزوی سلامتی و طول عمر مضاعف برای ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (حفظه الله) و شکر الهی بر داشتن چنین رهبری که حکیمانه و هوشمندانه و شجاعانه پیشنهاد جمعه نصر را داده و مردم ولایی و شهیدپرور که حماسه بزرگی آفریدند.

دکتر مسلمی نائینی ضمن تسلیت به مناسبت سالروز رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)، بیان کرد: مقام معظم رهبری در مورد اهداف امام حسین(ع) از قیام عاشورا تحلیل بسیار دقیق و جامعی دارند و در کتاب انسان ۲۵۰ ساله به خوبی از عهده این مهم بر آمده‌‌اند. ایشان می‌‌فرمایند «امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی که عبارت است از تجدید بنای نظام اسلامی و جامعه‌‌ی اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه‌‌ی اسلامی این را انجام بدهد» (رهبر معظم انقلاب، ۱۳۹۸، ۱۹۱). پس اگر در جامعه‌‌ی اسلامی انحرافی پدید آمد که منجر به از بین رفتن احکام دین، فساد مردم و حکومت شد و جامعه به بیراهه رفت، مسلمانان باید برای نابودی فساد قیام کنند و این ضامن حفظ و بقای نظام اسلامی است. البته به شرط اینکه شرایط برای قیام مناسب باشد، یعنی قیام اثربخش باشد و پیام حق قیام به گوش انسان‌ها برسد. مراد از اثر بخش بودن، خطر نداشتن نیست، چراکه این تکلیف همیشه خطر دارد.

وی با بیان اینکه واقعه عاشورا سرمنشأ مبارزه با ظلم است و امروزه می‌بینیم که ندا و فریاد «یا حسین» در تمام دنیا طنین‌انداز است و در راهپیمایی اربعین شاهد یک رویداد حماسی و ایجاد تمدن نوین شیعی هستیم، تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با ظلم که اکنون به صورت جهاد و در جبهه مقاومت علیه جریان کفر و استکبار و صهیونیست جنایتکار در حال انجام است از تاثیرات مهم نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) است. شهدای جبهه مقاومت و شهیدان بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله خود را شاگرد مکتب سیدالشهدا (ع) می دانند.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه گفت: بدون تردید کسی عاشورا را درک کرده است که به همه فرازهای زیارت عاشورا آگاه باشد و در مسیر عمل به آن بکوشد. عاشورا سالک راه را قدم‌ به‌ قدم جلو می‌برد و محال است کسی مصیبت را درک کند، ولی بعد از آن موضع‌گیری نکند و در برابر عاملان این ظلم و مصیبت عظمی لعن و نفرین نفرستد و جبهه‌گیری نکند: «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» (زیارت عاشورا) برخلاف عقیده کسانی که فکر می‌کنند عاشورا عامل تخدیر جامعه و به عزا و سوگ کشاندن مردم است، با این نگاه عاشورا منشأ فکر، حرکت و قیام و نیز در آن شور با شعور توأم است و به همراهان خود انگیزه و جهت می‌دهد. آدم بی‌تفاوت و بی‌خاصیت نمی‌تواند عاشورایی باشد. عاشورایی بودن ملتزم حساس، متفکر و عمیق بودن است.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه عزادار امام حسین (ع) نمی‌تواند در برابر ظلم‌هایی که در جامعه و اطراف خود می‌بیند، بی‌تفاوت باشد، عنوان کرد: خداوند را شاکریم در کشوری زندگی می‌کنیم که غالب مردم عاشق ولایت و امامت بوده و دین‌باوری و دین‌داری، همواره وجه مشخصه غالب و پایدار جامعه ایرانی به شمار می‌آمده است. مراسم و مناسک دینی هر مذهب، برآمده از باورها، نیازها، و گرایش‌های دینی قشرهای گوناگون وابسته به آن مذهب است که به صورت آیین‌ها، نمادها، جشن‌ها و عزاداری‌ها بروز می‌یابد و به‌ منظور حفظ مفاهیم و ارزش‌های‌ دینی‌ صورت‌ گرفته است.

 او ادامه داد: عقاید مشابه و اشتراکات مذهبی در کشورمان منجر شده تا در نقاط مختلف آن شاهد مراسم‌های عزاداری با شور و شعور بسیار خوبی باشیم که مفاهیم و هدف تمامی آنها معرفی واقعه عاشورا، حفظ اسلام اصیل و اشاعه معنویت، تواضع، ایثار و… در نسل جوان است. با این وجود در نحوه‌ی اجرای این سوگواره‌ها در بعضی از اقوام مانند لرها، بختیاری‌ها، ترکمن‌ها و اعراب، آذری‌ هاو… سنت‌های ویژه‌ای هم دیده می‌شود که حفظ و انتقال آنها به نسل‌های آینده بسیار ضروری و لازم است.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی پیشران در علم، فرهنگ و هنر با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ مذهبی و بومی، رویدادهایی از جمله مسابقه موضوعی  «مَحرم مُحرّم» را با هدف تبیین و آشنایی هرچه بیشتر اقشار مختلف با واقعه عاشورا، رویداد عظیم اربعین و فرهنگ‌ها و باورهای بومی پیرامون این واقعه تاریخی، برگزار می نماید، گفت: تاکنون 12 دوره سوگواره مَحرم مُحرم در سطح استانی و منطقه‌ای با موفقیت برگزار و امسال سیزدهمین دوره آن در سطح ملی و با همکاری هفت واحد سازمانی جهاددانشگاهی برگزار شده است که پیوستگی اجرای این برنامه وزین نشان‌دهنده کاری مردم پسند، عالمانه و با برنامه است که امید است در آینده ادامه داشته باشد.

دکتر مسلمی نائینی بهره گیری از زبان هنر در ترویج فرهنگ دینی و عاشورایی را بسیار ارزشمند و شایسته دانست و زمینه سازی بستر مناسب برای رشد و شکوفایی دانشجویان و آفرینش‌های هنری در نسل جوان و دانشگاهی را بسیار لازم و حیاتی عنوان کرد و گفت: آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان در برخی مناطق کشورمان منحصربه‌ فرد است و ضرورت دارد این آیین‌ها در قالب‌های مختلف هنری ثبت شود. حفظ آیین و سنت‌های محلی به ویژه آداب عزاداری محلی و انتقال آن به نسل‌های آینده از اهمیت خاصی برخوردار است که برگزاری اینگونه همایش‌ها و سوگواره‌ها زمینه حفظ و ترویج فرهنگ عزاداری بومی و سنتی را فراهم می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: آیت الله مکارم شیرازی می‌فرمایند: مسئولیت ما در قبال قیام سیدالشهدا (ع) به گریه و عزاداری خلاصه نمی‌شود. در روایات ما تأکید شده که گریه بر مصائب اهل بیت (ع) زمانی اجر بی‌مانند دارد که از روی معرفت باشد «عارفاً بحقه»؛ یعنی فرد او را امام واجب الاطاعه بداند که پیروی از او واجب است و دستوراتش را به کار بگیرد، وگرنه گریه بدون معرفت مأجور است، ولی آثار شگفت‌انگیزی ندارد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره بیانات امام خمینی (ره) افزود: ایشان می‌فرمایند: «ما بین ظاهر و باطن و سرّ و علن انسانی، یک ارتباط و علاقه طبیعیه‌ای است که آثار هر یک و افعال و حرکات هر یک را در دیگری سرایتی عظیم و تأثیری غریب است و این مطلب علاوه بر آنکه برهانی است، وجدان و عیان هم شاهد بر آن است؛ از این جهت در شریعت مطهَّره به حفظ ظاهر و صورت، خیلی اهمیّت داده شده است، حتی در کیفیّت نشستن و برخاستن و راه رفتن و گفت‌وگو کردن دستوراتی داده شده؛ زیرا از تمام اعمال ظاهریّه، در نفس و روح ودیعه‌هایی گذاشته می‌شود که روح به واسطه آنها تغییرات کلّی حاصل می‌کند. اگر انسان در راه رفتن شتاب‌زدگی کند، در روح او نیز تولید شتاب‌زدگی شود؛ چنان‌چه روح شتاب‌زده نیز ظاهر را شتاب‌زده کند؛ و همین طور انسان اگر در اعمال ظاهریّه، وقار و سکینه و طمأنینه را اعمال کند ـ گرچه با تکلّف و به خود بندی ـ کم‌کم در باطن روح، این ملکه شریفه طمأنینه و تثبّت حاصل شود.»

دکتر مسلمی نائینی تأکید کرد: برگزاری این سوگواره می‌تواند موجب ترویج فرهنگ حسینی در بین نسل جوان و جامعه دانشگاهی شود.

وی در پایان سخنانش از برگزار کنندگان و مجریان این رویداد شایسته، همکاران در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و جهاددانشگاهی واحد لرستان و 7 واحد دیگر و همچنین مسئولین و مدیران سازمان‌های همکار تشکر و از درگاه الهی برای همه اجر و پاداش بسیار و شفاعت حضرت امام حسین (ع) در روز جزا را طلب کرد.

ارسال 7 هزار اثر به سیزدهمین دوره سوگواری ملی فرهنگی هنری (مَحرم مُحرّم)

لازم به ذکر است؛ آیین اختتامیه سیزدهمین دوره سوگواره ملی فرهنگی هنری «مَحرم مُحرّم» ویژه استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، کردستان، مرکزی و خوزستان، برگزار شد.

فراخوان سیزدهمین دوره سوگواری ملی فرهنگی هنری (مَحرم مُحرّم) در ۷ بخش عکس، پوستر، تایپوگرافی، داستان کوتاه و دلنوشته، پادکست و خبر با آغاز ماه مُحرم در سطح دانشگاه‌های کشور منتشر شد.
محورهای این سوگواره شامل:آیین های عزاداری مردم غرب کشور در ماه مُحرم؛ کودکان و مُحرم؛ زنان و مُحرم؛  اسرای کربلا ؛ شهدا و اصحاب امام حسین(ع) ؛ مواکب مردمی؛ عزاداری اهل سنت در سوگ آل الله؛ پیاده روی اربعین؛ نادیده های مُحرم و اربعین ؛ امر به معروف و نهی از منکر و سایر موضوعات مرتبط بود که برای اولین بار این سوگواره با یک دبیرخانه مرکزی در استان لرستان و ۶ دبیرخانه اقماری و مشارکت واحدهای جهاددانشگاهی در استان‌های خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، فعالیت کرده و دبیرخانه و هر یک از بخش‌های هفتگانه در یکی از استان‌ها مستقر شده است.
بیش از 7 هزار اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شده است که پس از بررسی آثار و داوری آن توسط اساتید و نخبگان در مراسمی از برگزیدگان آن تقدیر به عمل خواهد آمد.
همچنین مراسم اختتامیه به صورت مشترک و همزمان در چهار استان کردستان، کرمانشاه و لرستان و همدان در حال برگزاری است و علاوه بر واحدهای جهاددانشگاهی دستگاه‌های متولی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای امر به معروف و نهی از منکر، وزارت علوم، دانشگاه های مادر در استان های هفت گانه، دانشگاه فرهنگیان، حوزه هنری، دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد ایران شناسی، و شرکت توزیع برق استان لرستان، اداره کل زندانهای استان لرستان مشارکت داشته‌اند.
این رویداد اولین تجربه در راستای شبکه سازی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است که به نام مبارک حضرت سیدالشهدا مزین شده است.
 منبع: روابط عمومی جهاددانشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا