در میانه تغییر مدیران ارشاد:
جشنواره بین‌المللی مد و لباس بلاتکیف است

 روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد که قرار است بخش بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر در قالب جشنواره «مد موقر» از ۲۸ مهر تا ۳ آبان در شهر شیراز برگزار شود. خبری که به جز اعلام اولیه و یک مصاحبه رسمی درباره آن، پیوست رسانه‌ای دیگر و حتی اعلام فراخوان هم نداشت و در میانه تغییر وزیر و مدیران ارشادی به محاق فراموشی سپرده شد. آنچه مشخص است عدم برگزاری جشنواره «مد موقر» در موعد زمانی اعلام شده است، اما علت عدم برگزاری و روند تصمیم‌گیری درباره جدا شدن بخش ملی از بین‌المللی از موضوعاتی است که اطلاع‌رسانی درستی درباره آن صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس: مدتی بعد از تصویب قانون ساماندهی مد و لباس در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵، جشنواره‌ای در حوزه پوشاک در ابتدا با نام «جشنواره ملی طراحی لباس ایرانی _ اسلامی» و سپس از سال ۱۳۹۰ با نام «جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس ایران آغاز به کار کرد.

در این میان هرچند این جشنواره عنوان «بین‌المللی» را یدک می‌کشید، اما به جز یک دوره عملا تاکنون خبری از حضور طراحان و برندهای خارجی در این جشنواره نبوده است؛ اتفاقی که سبب شد تا سرانجام مسئولانِ وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس در دولت سیزدهم به فکر جدا کردن بخش ملی از بخش بین‌المللی جشنواره بیفتند تا شاید از این طریق بخش خارجی نیز رونق بگیرد. بر این اساس در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال جاری بود که دبیرخانه دائمی بخش بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر با عنون «مد مُوَقر» به شیراز انتقال پیدا کرد.

«ترویج توجه به نظام اخلاقی در سبک پوشش خانواده ایرانی» به عنوان هدف این رویداد اعلام شده بود و امامی _ رئیس وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس _ «مُد موقر» یا مادِست فشن (Fashion Modest) را یک رویکرد در صنعت مد و لباس معرفی کرده بود که قرار بود بر پوشش متناسب با ارزش‌های اخلاقی افراد جامعه تمرکز کند.

مسئولان وقت، شیراز را به عنوان نماینده فرهنگی ایران در نظر گرفتند چراکه این شهر را نشان دهنده بخشی از فرهنگ و تمدن ایرانی به مهمانان خارجی می‌دانستند. از سوی دیگر دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز علت دیگر انتخاب این شهر را تحقق شعار عدالت فرهنگی خوانده و به ایسنا گفته بود: «یکی از شعارهای دولت سیزدهم عدالت فرهنگی بود؛ بنابراین اینکه همه جشنواره‌ها در تهران برگزار شود با این رویکرد همخوانی ندارد به همین خاطر به فکر کار در استان‌هایی که ظرفیت‌های خوبی دارند هم هستیم. شهر شیراز ظرفیت بین‌المللی خوبی دارد و این کمک می‌کند شیراز در این فستیوال بین‌المللی طی سال‌های بعد تبدیل به یک برند در میان فستیوال‌های معتبر جهانی شود.»

سرانجام نامشخص جشنواره «مد موقر»

پس از رونمایی از پوستر جشنواره «مد موقر» در شیراز در روزهای پایانی اردیبهشت ماه، بخش بین‌المللی جشنواره به عنوان جهانی‌ترین رویداد پوشاک ایران معرفی و اعلام شد که قرار است این رویداد روزهای پایانی مهر ماه امسال با حضور حدود ۲۰ کشور با ویژندهای مختلف (برندها) برگزار شود. رویدادی که امامی _ رئیس وقت کارگروه مد و لباس _ معتقد بود: «مد موقر قرار است ما را از رویکرد انفعالی به رویکرد فرصت‌گرا و مطالبه‌گر در عرصه صنعت هنرِ مُد تبدیل کند» اما با وجود معرفی دبیر بخش آموزش و دبیر بخش نشست‌های علمی، به سرانجام مشخصی نرسید.

پوستر رونمایی شده جشنواره «مد موقر»

تغییر پشت تغییر

پس از انتقال دبیرخانه این رویداد به شیراز؛ به دنبال وقایع پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری؛ تغییرات در بدنه شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهاد بالادستِ کارگروه ساماندهی مد و لباس، این کارگروه را هم تحت تاثیر قرار داد؛ به شکلی که ابتدا ۹ خرداد ماه عاطفه خادمی _ دبیر شورای فرهنگ عمومی _ با حفظ سمت به عنوان سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس معرفی شد، اما در کمتر از یک ماه یعنی در تاریخ ۲ تیر ماه، محمدمهدی اسماعیلی _ وزیر وقت فرهنگ _ در حکمی زهرا گلپایگانی را به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد.

این تغییرات درونی و در ابعاد بزرگ‌تر تغییر در ساختار کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می‌دهد که برخی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمی‌گیری‌ها برای برگزاری جشنواره «مد موقر» دستخوش تغییرات شده است، به شکلی که حتی طی ۴ ماه فرصتی که امکان انتشار فراخوان شرکت در جشنواره وجود داشت (از خرداد تا شهریورماه) نه فراخوانی منتشر شد و به دنبال آن نه حالا که در روزهای پایانی مهرماه هستیم،‌ خبری از برگزاری جشنواره «مد موقر» به گوش می‌رسد.

از سوی دیگر بر اساس آخرین خبرهایی که سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس منتشر کرده است، مسئولینِ جدید در حال برگزاری جلسات هم‌اندیشی برای برگزاری جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حضور ذی‌نفعان حوزه بودند، اما در همان خبرها هم اشاره‌ای به جدا شدن دو بخش ملی و بین‌المللی جشنواره نشد و تنها چیزی که بر آن تاکید شد «اهمیت دادن به بخش بین‌الملل جشنواره» بود. موضوعی که به وضوح نشان می‌داد حداقل فعلا دیگر خبری از جشنواره «مد موقر» نخواهیم شنید و این موضوع از دستور کار خارج شده است.

صفحه نخست سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس

کرکره پایینِ کارگروه ساماندهی مد و لباس

این در حالی است که نه تنها این تصمیم جدید به شکل رسمی اعلام نشد بلکه حتی خبری از سایر فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس هم به گوش نمی‌رسد. سایت کارگروه بیش از سه هفته است که از دسترس خارج شده و مخاطبانی که به دنبال اخبار جدید فعالیت‌های کارگروه هستند با هربار مراجعه به سایت با پیام «محتوای این صفحه در حال بروز رسانی می‌باشد» روبرو می‌شوند. همچنین آخرین خبر منتشر شده در «کانال بله» کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره اقدامات کارگروه نیز مربوط به ۷ شهریور ماه یعنی یک ماه و نیم قبل است.

اما مهم‌ترین چالش کارگروه ساماندهی مد و لباس چیست که حتی برگزاری یک جشنواره بین‌المللی را نیز تحت تاثیر قرار داده است؟

کارگروه ساماندهی مد و لباس نهادی فرابخشی است که به دلیل موضوع‌های ساختاری، دبیرخانه آن ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت، اما مسئولیت آن تنها متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و سایر دستگاه‌ها هم باید در اجرای سیاست‌های آن همکاری کنند، درحالی که عملا کمتر چنین اتفاقی می‌افتاد. چالش‌های وابسته به این عدم همکاری‌ها در نهایت سبب شد تا با تصویب هیئت وزیران، دبیرخانه کارگروه به شورای فرهنگ عمومی منتقل شود. به عبارتی تلاش شد با هدف افزایش کارآمدی کارگروه و اهتمام بیشتر دستگاه‌ها به اجرایی‌کردن تکالیف، این جابجایی ساختاری صورت گیرد. هرچند این تغییر به معنای ارتقای ساختار کارگروه نبود، چراکه شورای فرهنگ عمومی هم ظرفیت بالایی در پیشبرد اهداف کارگروه مد و لباس نداشت.

دست نگه‌دارید؛ تغییرات در راه است!

با این حال تغییرات ساختاری در کارگروه در این نقطه تمام نشد زیرا زهرا گلپایگانی در پنجاه و ششمین جلسه کار گروه ساماندهی مد و لباس، اعلام کرد: «کارگروه سابقا ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته بود و هم‌ اکنون با تغییرات صورت گرفته ذیل حوزه وزارتی قرار گرفته است.» موضوعی که البته توضیح بیشتری درباره آن ارائه نشد و با توجه به احتمال تغییر دوباره دبیر و سایر کارکنان کارگروه ساماندهی مد و لباس به دنبال تغییر سایر مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان‌دهنده آن است که احتمالا مجددا برخی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را تغییر می‌دهد. تغییراتی که با توجه به زمان کوتاه باقی‌مانده تا جشنواره‌های فجر، احتمالا اولین نمودِ بیرونی آن را در برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر شاهد باشیم.

این درحالی است که «جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر» به لحاظ قدمت برگزاری، به تعبیری «تَه تغاری» جشنواره‌های فجر محسوب می‌شود؛ جشنواره‌ای که با احتساب مدت زمان برگزاری آن باید به یک بلوغ نسبی می‌رسید؛ بنابراین انتظار می‌رود تصمیم‌گیری برای برگزاری دوره سیزدهم آن بر مبنای اصلاح چالش‌ها و مرور آزمون و خطاهای گذشته باشد، نه بازگشت به نقطه آغاز ماجرا. هرچند هنوز هیچ اطلاع‌رسانی درستی نه درباره تصمیم به لغو برگزاری جشنواره «مد موقر» صورت گرفته است و نه حتی می‌دانیم آیا سیزدهمین دوره از «جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر» در بهمن‌ماه برگزار می‌شود یا ممکن است مشابه اتفاقی که برای یازدهمین دوره از این رویداد رخ داد، برگزاری جشنواره به زمانی دیگر موکول شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا