تولید دستگاه الکتروریسی تحقیقاتی با قابلیت تولید کانال‌ها و داربست های مهندسی بافت

یک شرکت دانش‌بنیان با هدف توسعه صنعت نانوالیاف در ایران اقدام به ارائه دستگاه های الکتروریسی صنعتی کرده و تلاش می کند محصولات نانوالیافی را به حوزه سلامت و صنعت وارد کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری، خوشبختانه فرآیند الکتروریسی و تولید نانوالیاف در ایران مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است و امروزه علاوه بر تولید انواع دستگاه های آزمایشگاهی تک نازله و چند نازله انواع دستگاه های پایلوت و صنعتی در ایران تولید می‌شود که توجه به نوع مکانیزم ریسندگی در چنین دستگاه هایی بسیار حائز اهمیت است.

اگرچه دانش الکتروریسی و تولید نانوالیاف جدید است اما این فرآیند به دلیل کاربرد فرآوران در انواع حوزه های صنعتی کاملاً شناخته شده است.

شرکت نانوآزما یک شرکت دانش بنیان با رویکرد چندجانبه در تولید دستگاه های الکتروریسی و محصولات نانوالیافی است که عمده فعالیت خود را در سال 2004 آغاز کرد. این شرکت با توسعه سریع دستگاه‌های الکتروریسی اکنون کامل‌ترین دستگاه الکتروریسی را به منظور تحقیقات دانشگاهی فراهم کرده است.

 این دستگاه ها در زمینه تحقیقات بیولوژیکی، پزشکی و مهندسی بافت، نانوغشاءها، نانو سنسورها، زیست محیطی، دفاعی، کاتالیست ها، سل های خورشیدی، باتری ها، ابر خازن ها، پوشش های ضد آب و تنفس پذیر، نانوالکترونیک، نانوکامپوزیت، جاذب ها و … کاربرد دارند.

حمیده عظیمی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه دستگاه های الکتروریسی این شرکت می تواند مجهز به نوعی سیستم جمع آوری نانوالیاف (پتنت اروپایی) شود که به وسیله آن بافت نانوالیاف تحت زوایای مختلف فرآهم می شود، گفت: طراحی دستگاه های الکتروریسی تحقیقاتی شرکت به گونه ای است که هم برای تولید لایه های بی بافت قابل استفاده است و هم اینکه می توان انواع کانال های باریک برای تحقیقات رگ مصنوعی و کانال های عصبی را طراحی کرد و علاوه براین امکان آرایش دهی و بافت نانوالیاف نیز در این دستگاه ها وجود دارد.

به گفته او، شرکت نوعی سیستم جدید برای تولید صنعتی نانوالیاف ابداع کرده است که بوسیله آن می توان غشاء های کارآمد برای فیلتراسیون مایعات و گازها تولید کرد.

وی ادامه داد: از سال 2014 ساخت دستگاه های صنعتی با رویکرد تجاری سازی نانوالیاف در این شرکت آغاز شده است و هم اکنون دستگاه های صنعتی این شرکت در دو واحد تولیدی مستقر هستند.

عظیمی، منبع تأمین ولتاژ بالا، تأمین کننده محلول پلیمری و جمع کننده را سه جزء اصلی این محصول خواند و گفت: قرار گیری منابع تغذیه ولتاژ بالا در کنار سیستم های الکترونیکی طراحی دستگاه را با مشکل مواجه می‌کند. این منبع علاوه بر قابلیت تنظیم، باید توانایی ولتاژ خروجی بالا از نوع مستقیم را داشته باشد که این مقدار ولتاژ بستگی به تعداد جت های الکتروریسی دارد.

عظیمی به وجود چندین خروجی با عملکرد مستقل اشاره و بیان کرد: منبع ذخیره محلول پلیمری جهت تأمین محلول ریسندگی نیاز است؛ این منبع می‌تواند شامل سرنگ متصل به سوزنی با قطر باریک باشد.

وی افزود: منبع تأمین محلول به منبع تأمین ولتاژ متصل می شود تا جت پلیمری شکل گیرد و با استفاده از سرنگ با سوزن فلزی و یا به کارگیری موئینه ای با نوک فلزی در محلول پلیمری می تواند محلول پلیمری را شارژ کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه فناوری الکتروریسی در ساخت انواع داربست‌های بافتی نیز کاربرد دارد، تصریح کرد: این صنعت در تولید بافت مصنوعی ماهیچه، غضروف، عصب و پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ کشوری در حوزه تولید بافت‌های مصنوعی به مرحله تجاری‌سازی تحقیقات نرسیده و تحقیقات مربوط به این حوزه تنها در سطح آزمایشگاهی است؛ خاطرنشان کرد: در ایران نیز تحقیقات مربوط به تولید بافت‌های مصنوعی در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا