آیین گرامیداشت ایثارگران جهاددانشگاهی برگزار شد

آیین گرامی‌داشت ایثارگران جهاددانشگاهی برگزار و سخنرانان بر تأثیرگذاری دفاع دانش بنیان این نهاد در دوران دفاع مقدس تأکید کردند.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، عصر امروز چهارشنبه (۴ مهرماه) آیین گرامی‌داشت ایثارگران جهاددانشگاهی با حضور سردار سرتیپ محمد شیرازی رییس دفتر نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، سرتیپ نبی سهرابی جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده شهدا و ایثارگران این نهاد و برخی مسئولین لشکری در پژوهشکده فرهنگ،هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد.

دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به اقدامات این نهاد در دوران دفاع مقدس بیان کرد: تمام اقدامات تحقیقاتی دلیرمردان جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس، دفاع دانش بنیان بود.

 

وی در ادامه ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای جهاددانشگاهی و دفاع مقدس و زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی با اشاره به برپایی نمایشگاهی از اقدامات جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: بخشی از کارهای بزرگی که جهادگران در دفاع مقدس انجام داده‌اند اینجا به نمایش گذاشتند، این کارهای انجام شده در حوزه دانش بنیان زمانی رخ داد که در کشور هنوز تحقیقات به صورت امروزی انجام نمی‌شد.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد کارهای تحقیقاتی مهمی به ویژه در حوزه‌های نظامی و صنعتی دوران دفاع مقدس انجام داده و بیش از صد شهید تقدیم کشور کرده است، ادامه داد: زمانی که وسیله و پدافند هوایی ما آنقدر پیشرفته و قوی نبود که بتوانیم جلوی هواپیماهای عراقی را بگیریم، بچه‌های ما فکر کردند چه کاری باید انجام داد و در این راستا به طور مثال ابتدا با بالن‌های گرمایی می‌خواستند کار کنند که مقداری مشکل پیش آمد و بعد با کمک جهاددانشگاهی شریف به بالن‌های هیدروژنی دست یافتند و در بسیاری از پادگان‌ها از آن استفاده کردند که یکی از هواپیماهای دشمن در اثر برخورد با این بالن‌ها سقوط کرد.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان اولین نهاد فعال در حوزه انقلاب، جنگ و دانشگاه کارهای بزرگی انجام داده است، گفت: این نهاد توانست ارتباط محکمی میان دانشگاه، انقلاب و جنگ ایجاد کند.‌ بسیاری از کارهای تحقیقاتی جهاددانشگاهی در راستای حل مشکلات دفاع مقدس بود و مورد تشویق بسیاری از مسئولان نظامی وقت کشور مثل شهیدان ستاری و صیاد شیرازی قرار گرفت. در ادامه هم با همین همت و اعتقاد به «ما می‌توانیم» و خودباوری می‌شود این مسیر را ادامه داد. کما اینکه در حال حاضر نیز بسیاری از کارهای بزرگ انجام شده در کشور توسط جهاددانشگاهی رخ داده است و این روند ادامه دارد.

تأکید بر گفتمان سازی و تبیین دفاع مقدس برای جوانان

در ادامه امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به بیان ویژگی‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس پرداخت و در خصوص نام گذاری جنگ تحمیلی به عنوان دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از دلایل این موضوع ولایتمداری مردم و اطاعت آنها از امام(ره) بود و یکی از ارزش‌های دفاع مقدس ما است‌. به دلیل گوش فرا دادن به فرامین امام خمینی(ره) بود که پیروزی در جنگ محقق شد.

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس فاصله مردم و مسئولین کم بود و همین امر باعث شده بود مردم پشتیبان نظام و جنگ باشند، تصریح کرد: حضور خیل عظیم داوطلبان نوجوان و جوان در جبهه‌ها یکی دیگر از دلایل نام گذاری دفاع مقدس بود در حالی که غرب به دنبال داعش سازی و انداختن تکفیری‌ها به جان جهان اسلام بود تا ایران را بدنام کند.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: خیل عظیم داوطلبان جوان و نوجوان این کشور بنا بر فرمان امام راحل در جبهه ها از دیگر ارزش‌های دفاع مقدس ما است، به طوری که نوجوانان شناسنامه هایشان را تغییر داده و سن خود را زیاد می‌کردند تا بتوانند به جبهه بروند.

امیرسرتیپ سهرابی یادآور شد: غرب به دنبال ایجاد جریان تکفیری، طالبان سازی و داعش سازی رفت تا جمهوری اسلامی را بدنام کند، اما هنوز هم نتوانسته‌اند. اینکه عرض می‌کنم نوجوانان در جبهه ها چه آفریدند یکی از آن ارزش‌ها است که دشمن ما نیز به آن اعتراف کرده است. همه مردم ما جنگ را پشتیبانی می‌کردند. فرمانده جنگ ما امام راحل و فرمانده نیروی مقابل ما صدام بود و حق و باطل مثل روز و شب روشن بود.

وی با بیان اینکه گفتمان دفاع مقدس ما گفتمان پیش برنده و گفتمان حق در مقابل باطل بود، توضیح داد: همه دنیا می‌دانستند ما مورد تجاوز صدامیان قرار گرفته‌ایم و بر خود واجب می‌دانستیم که دفاع کنیم. مردمی بودن جنگ یکی دیگر از تفاوت‌های دفاع مقدس است، چراکه با هر آنچه داشتند از جبهه‌ها دفاع می‌کردند. همچنین حضور و پشتیبانی زنان در دفاع مقدس یکی دیگر از دلایل مقدس بودن دفاع ما بود.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به نقش زنان در ساماندهی رزمندگان و اعزام آنها به جبهه عنوان کرد: بانوان ۷ میلیون رزمنده را مهیا و به جبهه اعزام کردند. آیا ما به نقش آنها تا کنون پرداخته ایم؟ این تبیینی است که حضرت آقا فرمودند باید انجام شود. یعنی تبیین نقش همسران و بانوان در دفاع مقدس برای دختران امروز باید رخ دهد.

امیر سرتیپ سهرابی تاکید کرد: همانطور که در جنگ افزار پیشرفت کردیم باید خلاقیت و ابتکار داشته باشیم و بتوانیم در گفتمان سازی و تبیین دفاع مقدس برای نسل فعلی نیز پیشرفت کنیم و این گفتمان سازی باید به نحوی باشد که نسل فعلی پذیرای این گفتمان باشد.

وی در پایان سخنانش گفت: انتظار داریم جهاددانشگاهی وارد این عرصه شود و این امر را تبیین کند.

شهدای جهاددانشگاهی مدال افتخار این نهاد هستند

گفتنی است در بخش ابتدایی این آیین، دکتر علیرضا آزادخانی مشاور رییس جهاددانشگاهی در امور ایثارگران با اشاره به اقدامات جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: تقدیم بیش از ۱۰۰ شهید در راه دفاع از ناموس و کیان این مرز و بوم، مدال افتخار جهاد دانشگاهی است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی با اتکا به محققان جوان خود نسبت به بومی سازی بسیاری از فناوری‌های جنگی اقدام کرد و مبدع دفاع دانش بنیان شد. از جمله عملکرد کلی جهاددانشگاهی در کنار یاران دفاع مقدس می‌توان به انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی جهت پشتیبانی از جبهه‌ها و اجرای امور فرهنگی در ساحت دانشگاه و جنگ در میدان عملیاتی است.

مشاور رییس جهاددانشگاهی در امور ایثارگران در پایان سخنان خود افزود: ایثارگران جهاددانشگاهی هم اکنون در عرصه علم و فناوری با همان روحیه جهادی که همیشه مورد تشویق مقام معظم رهبری بوده است، حضور فعالانه دارند و این همایش نیز با تاکید رییس جهاددانشگاهی نسبت به اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت برپا شد.

در بخش دیگری از این آیین، چند تن از ایثارگران جهاددانشگاهی به بیان خاطرات خود از دوران دفاع مقدس پرداختند.

در پایان این مراسم نیز نشست صمیمانه ایثارگران با رییس و معاونین جهاددانشگاهی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا