سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات سبز به تنهایی موثر نیست

فناوری اطلاعات سبز یا آی تی سبز (Green IT) روشی برای حفظ انرژی و استفاده بهینه از تمامی سرویس های فناوری اطلاعات مانند دیتاسنتر، سرویس های نرم افزاری، ارتباطی و روش های تأمین برق مصرفی آنها است.

فناوری اطلاعات سبز به کاهش اثرات زیست محیطی تولید، بهره برداری و تخریب تجهیزات و زیرساخت های فناوری اطلاعات اشاره دارد؛ به عنوان مثال، خرید رایانه های دوستدار محیط زیست که بطور خودکار خاموش می شوند، یکپارچه سازی سرورها و دستگاه های ذخیره انرژی، یا نوسازی رایانه های قدیمی برای افزایش چرخه عمر دستگاه ها.

همه این روش ها با هدف کاهش استفاده از منابع، انرژی و زباله های الکتریکی تولید شده از تجهیزات فناوری اطلاعات صورت می گیرند، اما این روش ها هنوز به معنای واقعی پایدار و سبز نیستند.

مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه فناوری کوئینزلند (QUT) نشان می دهد، سرمایه گذاری صرف در بخش فناوری اطلاعات سبز موثر نخواهد بود و راه حل های زیست محیطی، به حمایت شدن از سوی سیستم های اطلاعات سبز از جمله فرآیند مهندسی مجدد یا سیستم های مدیریت زیست محیطی نیاز دارند.

ژان رکر، استاد مدرسه کسب و کار دانشگاه کوئینزلند تأکید می کند: سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات سبز به کاهش هزینه ها کمک می کند، اما برای ایجاد منافع معتبر و نوآورانه، به تغییر استراتژی و اقدامات قابل توجه تری نیاز است.

به گفته رکر، اینگونه اقدامات گسترده تنها به کاهش اثرات منفی زیست محیطی منجر می شوند؛ اما به کارگیری سیستم های اطلاعاتی سبز هوشمند اجازه می دهند تا در فرآیندهای کاهش مصرف انرژی تغییر ایجاد کرده یا محصولات و خدمات جدیدی ارائه شوند.

سیستم های مدیریت زیست محیطی می توانند فرصت های متعددی برای کاهش مصرف منابع ایجاد کند. نوآوری های دیجیتال منجر به تولید محصولات نهایی و راه حل های زیرساختی سبز از جمله فناوری های شبکه هوشمند، واحدهای کنترل- موتور، سیستم های مدیریت ترافیک هوشمند، و حتی خدمات دیجیتال جایگزین محصولات فیزیکی مانند کتاب و موسیقی شوند.

نتایج این مطالعه در Information Systems Journal منتشر شد.

منبع: eurekalert