تلاش برای ایجاد بستری برای ذهن خلاق نوجوانان

هشتمین دوره المپیاد فیملسازی در حالی از امروز کار خود را در استان اصفهان آغاز می‌کند که به گفته دبیر این رویداد، امسال بیش از هزار ایده از فیلمسازان نوجوان و مستعد سینما به دبیرخانه المپیاد ارسال شد؛ از این رو می‌توان گفت دوره هشتم با رکورد بی‌سابقه‌ای از لحاظ متقاضیان و شرکت‌کنندگان مواجه شده است. از همین رو گفت‌وگویی با نادره ترکمان از فیلمسازان سینمای کودک و عضو هیات انتخاب این دوره المپیاد فیلمسازی انجام دادیم.
به گزارش سینا از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نادره ترکمانی در گفتگو با وطن امروز درباره کیفیت و سطح فیلم‌های المپیاد فیلمسازی نوجوانان اظهار داشت: طبیعی است کیفیت آثار ارسالی سال به سال بهتر باشد. نوجوانان عصر اخیر به دلیل هوش بالا علاقه‌مندند اثر خود را با بهترین کیفیت ارائه دهند، همچنین به دنبال موضوع و قالب‌های متفاوت نیز هستند.
وی افزود: در المپیاد فیلمسازی موضوعات و ایده‌های بسیار جذابی مطرح می‌شود و نوجوانان برای بیان و پردازش این ایده‎‌ها آموزش می‌بینند تا بتوانند موضوع را بپرورانند و شکل ارائه آن را پیدا کنند. به عنوان مثال جرقه‌هایی در طرح برخی آثار دیده می‌شود که نوجوانان فیلمساز می‌توانند با یاری گرفتن از مربی یا کسب اطلاعات بیشتر موضوع را به شکل بهتری انتقال دهند.
عضو هیات انتخاب هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ادامه داد: در واقع هدف ما در المپیاد فیلمسازی این است که خلأهای کار نوجوانان را ببینیم و برای پوشش آن تلاش کنیم تا اگر موضوع جذابی در ذهن‌شان شکل گرفت، بتوانند آن را به بهترین شکل ارائه و به مخاطب انتقال دهند.
وی تصریح کرد: نوجوانی دوره پرشوری است، به همین جهت ممکن است فیلمی که هم‌اکنون به لحاظ موضوع و قالب مطلوب باشد، 3 سال دیگر از این جذابیت برخوردار نباشد، زیرا جهان در حال حرکت رو به جلو است و نوجوانان هم ‌گیرایی بالایی دارند و به دنبال به‌‌ روز شدن هستند.
کارگردان فیلم «خاله سوسکه» بیان کرد: یکی از ژانرهای قابل توجه در آثار رسیده به المپیاد، ژانر وحشت بود که هم توسط نوجوانان دختر و هم پسر به آن پرداخته شده بود، البته ایراداتی در شکل ارائه وجود داشت که آن هم به این دلیل بود که نوجوانان شرکت‌کننده فیلمسازان متبحری نبودند و همین که با امکانات محدود فیلم خود را ساخته بودند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ایران در ژانر وحشت کم‌کار بوده است، بیان کرد: نوجوانان به ساخت و مشاهده فیلم در ژانر وحشت علاقه دارند، امیدوارم شور و علاقه و پتانسیل در نوجوانانی که ژانر وحشت را انتخاب کرده‌اند چنان باشد که این ژانر را در سینما فعال کنند و ما در آینده فیلمسازانی داشته باشیم که به طور اختصاصی در این ژانر فعالیت کنند.
ترکمانی در تبیین جایگاه هوش مصنوعی در تقابل با هوش واقعی نوجوانان عصر حاضر و در عرصه فیلمسازی ابراز داشت: نوجوانان عصر حاضر از هوش واقعی بسیار بالایی برخوردارند، البته هوش و ذکاوت شرکت‌کنندگان در برخی آثار ارسالی از برخی شهرستان‌ها که از امکانات کمی ‌برخوردارند  و  با برخی ابزارها مانند هوش مصنوعی بیگانه‌اند،  هم چشمگیر بود.
وی افزود: در تمام آثار ارائه شده تعداد انگشت‌شماری به هوش مصنوعی پرداخته بودند اما المپیاد به این پتانسیل توجه ویژه داشته و قطعا در دوره‌های بعد که هوش مصنوعی پررنگ‌تر و فراگیرتر خواهد شد، آثار بیشتری در این زمینه خواهیم داشت، زیرا المپیاد فیلمسازی هم متناسب با موضوعات و چشم‌اندازهای جهانی تغییر خواهد کرد.
نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده با اشاره به افق وسیع المپیاد بیان داشت: المپیاد نگاه وسیع‌تری به فیلمسازی دارد، نوجوانان در این عرصه با محدودیت و سفارش فیلم نساختند، بلکه بر اساس حس و علاقه فردی خود فیلمسازی را تجربه کردند. اتفاقا در این المپیاد با آثاری که به بیان محدودیت‌های جامعه ما پرداخته بودند هم مواجه بودیم.
وی المپیاد فیلمسازی را محل مناسبی برای باروری ذهن نوجوانان دانست و تأکید کرد:  فیلمساز باید روحیه جست‌وجوگری و کنکاش داشته باشد و شجاعت توجه به لایه‌های نهان جامعه را داشته باشد و آنها را به چالش بکشد. نوجوانان شجاعت این اقدام را دارند، ما هم باید به آنها زمینه و قابلیت ارائه آثار را آموزش دهیم تا بدانند توجه به خط قرمزهای جامعه نیاز به مطالعه دارد.
این مستندساز توجه به مطالعات علمی و فکری در زمینه فیلمسازی را از اهداف المپیاد فیلمسازی دانست و گفت: فیلمسازان نوجوان مطالعات محدودی دارند و ما باید به آنها یاد دهیم اگر به ایده جالبی دست می‌یابند، زمینه فکری و علمی نسبت به آن موضوع داشته باشند و پایه‌های فکری خود را در ارتباط با آن بارور کنند و سپس مساله را جلوی دوربین ببرند، زیرا ممکن است که به علت نبود پایه‌های علمی ایده، آن موضوع در مرحله ساخت بسوزد و از دست برود.
وی با بیان سایر اهداف برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان تصریح کرد: هدف ما در این المپیاد این است که بتوانیم  آموزه‌های لازم را به نوجوانان  بدهیم تا بتوانند آثار بهتری بسازند. طی چند روز  نمی‌شود فیلمساز تربیت کرد اما انگیزه و علاقه را می‌شود ایجاد کرد.
 نویسنده و کارگردان «فیلم گورداله» درباره وظایف المپیاد فیلمسازی با توجه به ظرفیت کم سینما نسبت به حجم زیاد علاقه‌مندان گفت: المپیاد پایه‌های اولیه شناخت نوجوانان نسبت به خودشان و سینما را تقویت می‌کند و این جامعه و نوجوانان هستند که تصمیم می‌گیرند در آینده حرفه فیلمسازی را ادامه دهند یا نه.
وی «سرمایه» را از مهم‌ترین ارکان موثر در رونق سینما دانست و تصریح کرد: به همان اندازه که هنرمندان جدید وارد این عرصه می‌شوند، باید به فکر سرمایه‌گذاری جدی در عرصه سینما بود.
عضو هیات انتخاب هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ابراز داشت: نوجوانان نسبت به تمام موضوعات جامعه از خط قرمزها تا محدودیت‌ها و مسائل روز دغدغه دارند و ما در کارگاه‌های فیلمسازی به این موضوعات می‌پردازیم و به عبارتی یک دسته کلید به دست آنها می‌دهیم تا قفل‌ها را باز کنند.
وی گفت: سینما مجموعه‌ای از دانش و اطلاعات است که به نوجوانان منتقل می‌شود، پس ما آموزش‌هایی را به نوجوانان می‌دهیم تا ایده‌ای را که در ذهن‌شان وجود دارد پردازش و به فیلمنامه تبدیل کنند.
ترکمانی با اشاره به اینکه هر فیلمساز با ایده‌های مختلف و متنوع  در این المپیاد حضور دارد و تجمیع ایده‌ها و رسیدن به فیلمنامه واحد در این المپیاد اتفاق می‌افتد، بیان داشت: در پتانسیل زمانی المپیاد امکان توجه به همه ایده‌پردازی‌ها وجود ندارد اما نوجوانان در گروه‌های چند نفره باید به یک ایده برسند و فیلم بسازند. به همین جهت یاد می‌گیرند در سینما باید با بحث و مناظره پیش بروند و برای ساخت فیلم تجربه کار گروهی کسب کنند.
وی نسبت به ادامه‌دار بودن المپیاد فیلمسازی برای ایجاد گام‌های مثبت در آینده سینما ابراز امیدواری کرد و گفت: اگر جریان المپیاد را جدی دنبال کنیم تا چند سال آینده می‌توانیم محصول آن را ببینیم که آیا مسیر درستی را طی کرده‌ایم یا اینکه نیاز به تجارب بیشتری در این زمینه داریم.
عضو هیات انتخاب بخش فیلم هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان در پایان تصریح کرد: پس از 8 دوره برگزاری المپیاد فیلمسازی باید به موضوع ارزشیابی دستاورد و عملکرد این المپیاد در دورهای ماقبل بپردازیم، باید پیگیر عملکرد و سرنوشت شرکت‌کنندگان در دوره‌های قبل باشیم تا در المپیاد نهم گام بلندتری برداریم.
مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران ۲۴ تا ۲۹ شهریور امسال در شهر اصفهان با مدیریت وحید ملتجی توسط بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا